لینوکس

توزیع های لینوکس – Linux Distributions Families

شاید یکی از پیچیدگی های لینوکس برای کسانی که به تازگی وارد دنیای این سیستم عامل متن باز می شوند ، درک توزیع های مختلف لینوکس باشد. اینکه چه تفاوت هایی با هم دارند و چگونه دسته بندی می شوند. پیش از هر چیز می دانیم که لینوکس یک Kernel یا هسته اصلی دارد که تمام توزیع های لینوکس نسخه بسط داده شده ای از آن کرنل اصلی اما با کارایی های متفاوت هستند. در این مقاله شما را با این ویرایش ها آشنا خواهیم ساخت.

Distro Families of Linux Kernel

هسته لینوکس در بین کارشناسان به نام سه توزیع مشهور شناخته شده است. این سه توزیع عبارتند از Debian ، Fedora و SUSE . البته دسته چهارمی هم وجود دارد که می توانیم آن را در اینجا Other Distributions یا توزیع های متفرقه بنامیم.

توزیع های منحصر به فرد لینوکس یا Individual Distros

در بخش قبل دسته بندی خانواده های لینوکس را متوجه شدیم. اکنون احتمالا برای شما سوال پیش آمده است که در صورتی که دسته بندی بالا را صحیح بدانیم ، پس برای مثال سیستم عامل مشهور Ubuntu در کدام جایگاه قرار دارد؟ پاسخ این سوال چنین است که سیستم عامل Ubuntu یک توزیع منحصر به فرد از Linux است و زیر مجموعه یکی از خانواده های معرفی شده در بخش قبل محسوب می شود. برای مثال Ubuntu و Linux Mint زیرمجموعه خانواده Debian هستند. به همین دلیل هم Syntax دستورات هر دو این سیستم عامل ها تا حدود بسیار زیادی به یکدیگر شبیه است.

همچنین RHEL زیر مجموعه Fedora است. CentOS و Oracle Linux نیز هر دو در دسته بندی RHEL یا Red Hat Enterprise Linux قرار می گیرند.

در پایان از دیگر توزیع های منحصر به فرد مشهور می توان از SLES و openSUSE نیز هر دو زیر مجموعه SUSE هستند.

توزیع های لینوکس علاوه بر Syntax در پارمترهایی مانند رایگان یا غیر رایگان بودن و زمان Release نیز به طور کامل با هم متفاوت هستند. برای مثال CentOS یک توزیع رایگان است که به روزرسانی های آن بسیار دیرتر از Fedora که هر ۶ ماه یک بار اتفاق می افتد است.

توزیع های لینوکس

شاید برای تان جالب باشد که مشهورترین توزیع لینوکس برای محیط های Enterprise لینوکس Red Hat است که هم دارای ورژن های رایگان و هم غیر رایگان است.

به دلیل اینکه RHEL به خانواده Fedora تعلق دارد ، در اینجا بعضی از ویژگی های اصلی آن را از نظر خواهیم گذراند :

فدورا

نسخه کرنل لینوکسی که در RHEL و CentOS ورژن ۶ استفاده شده است Kernel 2.6.32 می باشد.

این خانواده سخت افزارهای X86 ، X86-46 ، Itanium ، PowerPC و IBM System Z را پشتیبانی می نماید.

خانواده فدورا از پیکیج RPM-Based مشهور به yum  به عنوان Package Manager بهره می برد. Yum جهت نصب ، حذف و به روزرسانی Package ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در مقاله های آینده Techtik شما را با ویژگی های دو خانواده دیگر از توزیع های لینوکس آشنا خواهیم کرد.

 

عکس دیاگرام توزیع های لینوکس متعلق به وب سایت EDX و بنیاد لینوکس است.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا