vcenterVMWareمجازی سازی

جامع ترین راهنمای تفاوت امکانات ماشین مجازی در نسخه های VMware vSphere

زمانی که درحال طراحی یک دیتاسنتر باشید ، جهت اجرای زیرساخت مجازی ، احتمالا دومین چالش شما پس از انتخاب Vendor  مناسب ، ورژن نرم افزارهایی است که استفاده می کنید. چرا که انتخاب نسخه نرم افزارها ارتباط مستقیم با ویژگی ها و پیکربندی های مورد پشتیبانی در هر ورژن را دارد. ما در این راهنما در وب سایت تک تیک شما را با قابلیت های ورژن ۵ تا ۶.۷ مجازی ساز Vmware vSphere آَشنا خواهیم کرد.

Virtual Machine Maximums

در این مقاله با استفاده از یک جدول که آن را به دو قسمت تقسیم کرده ایم محدودیت های ماشین مجازی را بررسی می نماییم :

محدودیت های ماشین مجازی در VMware vSphere

با وجود اینکه جدول بالا خود بسیار گویاست ، اما برای هر جدول توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد :

  • Virtual CPUs per virtual machine به معنای تعداد پردازنده مجازی است که بر روی هر ماشین مجازی می توانید اضافه نمایید. از نسخه ۶ به بعد حداکثر مقدار آن ۱۲۸ عدد CPU است. مقدار حداکثر Virtual CPU ها ارتباطی با تعداد پردازنده های فیزیکی ندارد! اما مطالعه Best Practice ها توصیه اکید کارشناسان تک تیک به شماست.
  • RAM per Virtual Machine حداکثر مقدار RAM ای است که توسط یک ماشین مجازی قابل بهره برداری است. این مقدار در نسخه ۶.۷ و ۶.۵ به میزان ۶ ترابایت است که برای راه اندازی هر سرویسی کافی به نظر می رسد.
  • Virtual SCSI adapter ها می توانند به Virtual SCSI target ها دسترسی پیدا کنند. بنابراین با توجه به اینکه در نسخه ۶.۷ تعداد ۴ آداپتور پشتیبانی می شود و هر آداپتور مجازی به ۶۴ مقصد دسترسی دارد ، تعداد کل Target های قابل دست یابی توسط یک ماشین مجازی ۲۵۶ عدد خواهد بود. در نسخه ۵ و ۵.۱ این نوع آداپتور وجود نداشت! اگر علاقه مند هستید که درباره iSCSI بیش تر بدانید ، مقاله پروتکل های IPSAN  را از دست ندهید. همچنین در این مقاله می توانید روش استفاده از iSCSI Target را در ESXi نسخه ۶.۵ فرا بگیرید.
  • Virtual NVMe Adapter قابل اختصاص به هر ماشین مجازی در VMware vSphere 6.5 و ۶.۷ تعداد ۴ عدد است که هر کدام می توانند تا ۱۵ عدد Target را کنترل نمایند. پیش از این نسخه ها کنترل NVMe در VMware وجود نداشته است. NVMe پیش از این در مقاله ” همه چیز درباره NVMe در vSphere ” به طور کامل تشریح شده است. به عنوان اطلاعات اضافه ، جالب است بدانید که NVMe در VMware Workstation نسخه ۱۴ و ۱۵ نیز پشتیبانی می شود.
  • در انتهای جدول بالا تعداد آداپتور های مجازی SATA ذکر شده است که در همه نسخه های دارای این نوع آداپتور مجازی ۴ عدد است که در مجموع امکان مدیریت ۱۲۰ دیسک مجازی از نوع SATA را در در هر ماشین مجازی فراهم می آورد. همچنین هر دیسک می تواند تا ۶۲ ترابایت فضا را به خود اختصاص دهد.
آموزش نحوه پیکربندی سرور ESXI 6.5

در ادامه قسمت دوم جدول Virtual Machine Maximums را بررسی خواهیم کرد :

محدودیت های ماشین مجازی در VMware vSphere

  • IDE Controller که از قدیمی ترین انواع کنترلرهای دیسک است در تمام نسخه های ذکر شده در این جدول تنها یک عدد است که هر کدام می توانند تا ۴ دیسک مجازی از نوع IDE را مدیریت نمایند. ممکن است برای متخصصین جوان تر این سوال مطرح شود که چرا کنترلر IDE با وجود محدودیت های فراوان حتی در جدید ترین نسخه های vSphere نیز پشتیبانی می شود؟ در پاسخ باید گفت که هنوز هم بسیاری از سرویس های مهم در کشورهای مختلف جهان از سیستم عامل های قدیمی ای استفاده می کنند که تنها قابلیت پشتیبانی از این نوع کنترلر را دارند و در واقع این یک Backward Compatibility بسیار مهم است.
  • درباره کنترلر فلاپی حرف زیادی برای گفتن ندارم و اطلاعات جدول کافی هستند 😀
  • شاید جالب باشد که هر ماشین مجازی می تواند تا ۱۰ عدد کارت شبکه مجازی را مدیریت نماید. از این تعداد به منظور پیاده سازی اهدافی همچون Load Balancing یا Network Teaming و … بهره می برند. ( به شرط آن که کارت شبکه فیزیکی هاست نیز توان مناسب را در این زمینه فراهم آورد ، اگر چه این موضوع برای ارتباط ماشین های مجازی داخل تنها یک هاست بدون محدودیت خواهد بود. ) دقت داشته باشید که هر چه تعداد کارت شبکه های مجازی بیشتر باشد و وظایف بیش تری را در ماشین مجازی انجام دهند ، مقدار مصرف پردازنده نیز بیش تر خواهد شد. ( این یکی از دلایلی ست که CPU Usage نمایش داده شده در داخل ماشین های مجازی با CPU Usage نمایش داده شده در Monitoring زیر ساخت مجازی متفاوت است.) 🙂
  • می دانید که برای اتصال USB به ماشین مجازی نیاز به افزودن USB Controller وجود دارد. هر USB Controller می تواند تا ۲۰ عدد دیوایس USB مختلف را مدیریت نماید. اما اگر دیوایس یو اس بی شما از نوع USB 3 باشد ، هر ماشین مجازی تنها یک عدد از آن را پشتیبانی می کند!
  • Video Memory از قابلیت هایی است که در محیط های VDI اهمیت بیش تری دارد. عددهای ذکر شده در جدول در این خصوص به تنهایی گویا هستند.
  • و در انتها هر ماشین مجازی می تواند تا حداکثر ۳ عدد از پورت های موازی ( Parallel ) نظیر LPT را پشتیبانی نماید.
بازیابی فایل VMDK Descriptor

در مقاله های آینده از این سری شما را محدودیت های هاست ESXi در نسخه های مختلف vSphere و محدودیت های شبکه و Storage ( بر روی هاست ) ، بیش ترین تعداد Fault Tolerance یا FT و در انتها محدودیت های vCenter و در صورت استقبال vSAN را بررسی خواهیم کرد. همچنین داکیومنت اصلی شامل تمام این جدول ها در این لینک قابل دانلود و مشاهده است.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا