MCSEشبکه و ارتباطات

بهترین راهکار برای بالا بردن سرعت اینترنت با استفاده از DNS Global ها – بخش اول

می دانیم کاربران اینترنت برای دسترسی به وب سایت مورد نظر خود در مرورگر وب درون نوار آدرس و یا موتورهای جستجو، نام دامنه وبسایت را جستجو می کنند. آدرس دامنه یک وب سایت شامل یک نام و پسوند دامنه ” بصورت techtik.com ” می باشد. اما بهتر است بدانید این آدرس توسط سرور DNS به IP ترجمه می شود، دلیل این کار استفاده ساده تر کاربران عادی اینترنت از یک نام کاراکتری بجای آدرس IP عددی وبسایتی است که در دنیای وب تنها توسط IP قابل شناسایی است. همچنین DNS برای اینکه سرور میزبان وبسایت ، آدرس کاراکتری خود را تشخیص دهد نام را به IP تبدیل می کند. در نتیجه یک وبسایت در دنیای اینترنت با IP و توسط کاربران عادی با کاراکتر قابل تشخیص بوده ،پس این دو آدرس باید به یکدیگر توسط DNS ترجمه شوند. نام و آدرس IP دو وبسایت را بعنوان نمونه می توانید مشاهده کنید:

برای به دست آوردن آدرس IP از روی نام دامنه می توانید وارد CMD در ویندوز شوید سپس با دستور nslookup بهمراه نام دامنه آدرس IP را مشاهده کنید.

همچنین می توان از وبسایت هایی همچون www.whatsmydns.net برای جستجو آی پی از روی نام دامنه استفاده کرد.

سرور DNS در دنیای وب اهمیت فراوانی دارد بطوری که شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت  (Internet service providers ) بصورت خودکار دسترسی به بهترین و نزدیک ترین سرویس DNS را برای کاربران خود فراهم می سازند همچنین می توانند محدودیت هایی را در این زمینه برای دسترسی به آدرس وبسایت هایی با محتوای نامناسب اعمال کنند. هرگونه عدم دسترسی به این سرور باعث می شود کاربرنتواند وبسایتی را باز کند.

ایجاد Certificate برای استفاده در RDS و RemoteApp

بهتر است بدانید یک ارتباط با سرور DNS می تواند چند میلی ثانیه ای زمانبر باشد. گاهی با تغییر دسترسی از DNS پیشفرض شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت به یک سرور DNS دیگر می توان سرعت سرویس وب و استفاده از سرویس های دیگر اینترنت را بالاتر برد. البته باید گفت این راهکار برای ترافیک سایت های داخلی شاید منجر به کاهش سرعت شود ولی برای سایت های خارجی قطعا کاربردی خواهد بود.

خوشبختانه امروزه سرویس های رایگان و پرسرعت DNS راه اندازی شده اند که با استفاده از آنها می توان بهبود در عملکرد ذکر شده را حاصل کرد.

معرفی سرویس های رایگان و عمومی DNS

هر سرور DNS دارای دو آدرس دسترسی اصلی و جایگزین است که از هر دو می توان استفاده کرد.

  1. Google Public DNS

گوگل در سراسر جهان سرورهای متعددی دارد که از نظر امنیت و دسترس پذیری شرایط مطلوبی دارند. کاربر با تنظیم آدرس های زیر به نزدیک ترین سرور DNS گوگل متصل می شود در نتیجه سرعت استفاده در نقاط مختلف جهان بالا خواهد بود.

آدرس اصلی: ۸.۸.۸.۸ و آدرس جایگزین: ۸.۸.۴.۴

  • Cloud flare

می توان گفت مشهورترین DNS عمومی در حال حاضر ۱.۱.۱.۱ می باشد. از نظر امنیت و کارایی قطعا می تواند انتخاب خوبی باشد. همچنین اپلیکیشن هایی برای استفاده راحت کاربران ، بر روی پلتفرم های مختلف جهت تغییر خودکار DNS به Cloud Flare طراحی شده اند.

آدرس اصلی: ۱.۱.۱.۱ و آدرس جایگزین: ۱.۰.۰.۱

  • Verisign

یکی از بهترین و قدیمی ترین ها در این زمینه با حفظ امنیت و حریم خصوصی می باشد. همچنین می توان روی اکثر پلتفرم های غیر ویندوزی به بهترین نحو از آن استفاده کرد. برای راهنمای استفاده از این DNS رایگان می توانید به سایت Verisign.com مراجعه کنید.

همه چیز درباره IP (نسخه ۴) - بخش اول -  قسمت دوم

آدرس اصلی: ۶۴.۶.۶۴.۶ و آدرس جایگزین: ۶۴.۶.۶۵.۶

  • Open DNS

یکی از بهترین ها با میزان Ping بسیار پایین تر و کمترین اثر در مقابل محدودیت های داخلی شرکت های خدمات اینترنت، این سرور متعلق به شرکت Cisco می باشد. معمولا گیمرها رضایتمندی بیشتری از سرویس Open DNS نسبت به سایر سرور ها دارند.

آدرس اصلی: ۲۰۸.۶۷.۲۲۲.۲۲۲ و آدرس جایگزین: ۲۰۸.۶۷.۲۲۰.۲۲۰

همچنین در تصویر زیر می توانید چند سرور پراستفاده و امن را مشاهده کنید.

در پست دیگری به نحوه تنظیم آدرس DNS و استفاده بر روی پلتفرم های مختلف همچنین ریسک ها و نحوه تست و انتخاب با کیفیت ترین سرویس می پردازیم. با ما همراه باشید و مطالب تک تیک را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

۴.۳ ۶ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا