CCNA Routing & Switchingسیسکو

اختصاص آدرس آی پی ورژن ۶ با استفاده از مکانیزم EUI-64 در روتر سیسکو

در مقاله قبل از این سری آموزشی نحوه اختصاص یک آدرس آی پی ورژن ۶ یکتا را به اینترفیس های روتر سیسکو مرور کردیم و همچنین نکاتی درباره نمایش جدول مسیریابی این نوع از آی پی ها عنوان شد. در راهنمای پیش رو با استفاده از مکانیزم EUI-64 یک آی پی به اینترفیس های گیگابیت و سریال روترمان اختصاص خواهیم داد.

اختصاص آدرس آی پی ورژن ۶ با استفاده از مکانیزم EUI-64 در روتر سیسکو

سناریو تصویر زیر را در نظر بگیرید که در آن ساب نت آی پی ورژن ۶ هر کدام از شبکه های متصل به روتر R1 مشخص شده است.

اختصاص آدرس آی پی ورژن 6 با استفاده از مکانیزم EUI-64 در روتر سیسکو

تجهیزات سیسکو این امکان را در اختیار ما می گذارند که تنها با ارائه آدرس ساب نت و مکانیزم EUI-64 یک آی پی ورژن ۶ به صورت اتوماتیک برای اینترفیس در نظر گرفته شود. همان طور که گفته شد ، مانند تصویر بالا ، پرفیکس در نظر گرفته شده برای شبکه متصل به اینترفیس Gigabit 0/0 برابر با

۳۰۰۱:۰:۱۷۲:۲۱::/۶۴

است. برای اینکه متوجه شوید مکانیزم EUI-64 چگونه کار می کند اجازه دهید که خروجی دستور show interfaces gi0/0 را بر روی روتر R1 به شما نمایش دهیم.

اختصاص آدرس آی پی ورژن 6 با استفاده از مکانیزم EUI-64 در روتر سیسکو

در تصویر بالا ، در قسمت مشخص شده با رنگ زرد ، مشاهده می کنید که آدرس مک اینترفیس G0/0 برابر با ۰۰۰.۱۲۳۴.۵۶۷۸ است. همچنین مقدار Burned-in address نیز ۰۰۱۳:۱۹۷B.1101 می باشد. مکانیزم EUI-64 با استفاده از MAC Address یک آی پی ورژن ۶ را به صورت خودکار برای این اینترفیس اختصاص خواهد داد. به این منظور ، ابتدا Prefix را به همان صورتی که ارائه می شود به عنوان ۶۴ بیت اول آدرس آی پی اینترفیس در نظر می گیرد. سپس اولین ۶ کاراکتر مک آدرس را از سمت چپ به آدرس پرفیکس می افزاید. آن گاه کاراکترهای FFFE را پس از آن قرار داده و در انتها ۶ کاراکتر باقی مانده از مک آدرس را برای تکمیل آدرس آی پی به آن اضافه می کند. در آخرین مرحله ششمین بیت از آدرس مک را از صفر به ۱ تغییر می دهد. بنابراین انتظار می رود که پس از اجرای دستور مرتبط آی پی اختصاص داده شده به اینترفیس گیگابیت ۰/۰ برابر با مقدار زیر باشد :

۳۰۰۱:۰:۱۷۲:۲۱:۲۰۰:۱۲FF:FE۳۴:۵۶۷۸

حال برای درستی آزمایی فرضیه مان به Global Configuration مراجعه می نماییم و با دستور interface gi0/0 اینترفیس را انتخاب و در نهایت با دستور ipv6 address ۳۰۰۱:۰:۱۷۲:۲۱:://۶۴ eui-64 پرفیکس شبکه را برای ساخت آی پی ورژن ۶ به روتر معرفی می نماییم.

اختصاص آدرس آی پی ورژن 6 با استفاده از مکانیزم EUI-64 در روتر سیسکو

همچنین این موارد را برای اختصاص یک IPv6 به اینترفیس سریال نیز تکرار می کنیم : ( این بار با پرفیکس مربوط به شبکه متصل به اینترفیس سریال روتر R1 )

اختصاص آدرس آی پی ورژن 6 با استفاده از مکانیزم EUI-64 در روتر سیسکو

نتیجه دستورات فوق را در خروجی show ipv6 interface brief مشاهده می کنید :

اختصاص آدرس آی پی ورژن 6 با استفاده از مکانیزم EUI-64 در روتر سیسکو

از آن جایی که اینترفیس های سریال دارای آدرس MAC نیستند ، به نظر شما آی پی مربوط به این اینترفیس چگونه با استفاده از مکانیزم EUI-64  ایجاد شده است؟!


جهت دسترسی به بانک سوالات آزمون های سیسکو و مایکروسافت به این کانال در تلگرام مراجعه نمایید.

نکته : در سیستم عامل ویندوز ، جهت تولید آی پی ورژن ۶ به صورت اتوماتیک از مکانیزم دیگری به غیر از EUI-64 استفاده می شود … ! 😉
۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا