MTCNAمیکروتیک

راه های اتصال به RouterOS میکروتیک

اغلب کسانی که برای اولین بار و به صورت Self-Study سعی در یادگیری یا استفاده از دیوایس ها و RouterOS میکروتیک دارند ، مایلند تمام راه های دسترسی به میکروتیک و پیکربندی آن را فرا بگیرند. در این راهنما مروری خواهیم داشت بر روی راه های دسترسی به میکروتیک و همچنین ، پیکربندی اولیه ای که ممکن است بر روی برخی از دستگاه ها وجود داشته باشد.

راه های دسترسی به RouterOS میکروتیک

زمانی که دستگاه را روشن می کنید یا RouterOS ای را که قبل تر بر روی یک ماشین مجازی نصب کرده اید ، راه اندازی شده است ، سه روش کلی جهت اتصال به سیستم عامل میکروتیک وجود دارد.

  • اتصال از طریق Command Line Interface یا همان CLI به وسیله Telnet ، SSH ، کابل سریال یا حتی کابل کیبورد و مانیتور در روتر هایی که VGA Card دارند.
  • دسترسی از طریق Web با استفاده از WebFig
  • استفاده از نرم افزار WinBox که با Wine نیز سازگاری دارد.

بیشتر روترهای میکروتیک دارای یک پیکربندی اولیه هستند که مطابق آن اینترفیس ۱ روتر یا ether1 با آی پی ۱۹۲.۱۶۸.۸۸.۱/۲۴ آدرس دهی شده است. همچنین نام کاربری پیش فرض آن ها admin و بدون پسورد است. شما می توانید سایر Default Configuration های روتربورد های مختلف را از این لینک در ویکی میکروتیک مشاهده نمایید. چرا که به جز مواردی که گفته شد ممکن است هر مدل خاص ، یک پیکربندی اولیه خاص از سوی کارخانه داشته باشد.

Winbox

وین باکس یک اپلیکیشن بسیار سبک ویندوزی است که اینترفیس کاربر پسندی را برای اتصال و پیکربندی روترهای میکروتیک فراهم می آورد. شما می توانید WinBox را از این لینک و به طور مستقیم از وب سایت میکروتیک دانلود نمایید. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید این ابزار تمام روتربوردهای همسایه را که در یک Broadcast Domain با کامپیوتر شما قرار دارند با استفاده از پروتکل MNDP می یابد و می توانید از طریق MAC یا IP و به صورت لایه دو و سه به آن متصل شوید.

راه های اتصال به RouterOS میکروتیک

وین باکس تمام پلاگین های مورد نظر جهت پیکربندی روتر را دانلود می کند و در نهایت در محیطی شبیه تصویر زیر را برای شما نمایش خواهد داد :

راه های اتصال به RouterOS میکروتیک

WebFig

راه دوم اتصال از طریق اینترفیس وب است. به این منظور کافی ست که آی پی روتر را در مرورگرتان بنویسید و کلید اینتر را فشار دهید. در وب فیگ تقریبا تمام امکاناتی که در وین باکس در اختیارتان قرار داشت ، با ظاهری متفاوت تر وجود دارد. تصویر زیر نمایی از WebFig را نشان می دهد که از ویکی میکروتیک استخراج نموده ایم :

راه های اتصال به RouterOS میکروتیک

CLI

جهت اتصال به محیط خط فرمانی روتر های میکروتیک راه های بسیار زیادی وجود دارد. برای مثال شما می توانید با استفاده از نرم افزار Putty با پروتکل تلنت یا SSH به روترتان متصل شوید و از طریق دستورات بسیار ساده آن را پیکربندی نمایید. نام کاربری پیش فرض در این حالت نیز مانند قبل خواهد بود.

تازه ترین اخبار میکروتیک را در اینستاگرام نیز دنبال نمایید. 🙂

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
علی
علی
4 سال پیش

عالی

دکمه بازگشت به بالا