CCNA Routing & Switchingسیسکو

توقف ارسال پیام های Keepalive بین دو اینترفیس سریال در روترهای سیسکو

می دانیم که پیام های keepalive در دیوایس های سیسکو به منظور اطلاع صحت کارکرد مدارهای مجازی یا فیزیکی ارسال می شوند. درواقع با ارسال این پیام ها دستگاه سمت مقابل ( در این جا منظور از دستگاه : اینترفیس ، سوئیچ ، روتر و … است ) می داند که مدار ارتباطی بین آن ها همچنان کار می کند. اما در اینجا اطلاع از مفهوم دو اصطلاح ضروری است. اول اینکه Keepalive Interval به معنای مقدار دوره های زمانی بین ارسال هر پیام keepalive است که همیشه قابل پیکربندی می باشد.

مورد دوم Keepalive retries  است که به مفهموم تعداد دفعاتی است که یک دستگاه به ارسال پیام keepalive بدون دریافت هیچ پاسخی از سمت مقابل ادامه می دهد. پس از اینکه شمارنده این تعداد به صفر رسید ، وضعیت اینترفیس به down تغییر پیدا خواهد کرد. ( در لایه ۲ یا دیتا لینک )

باید دانست که مکانیزم Keepalive در انواع مختلف ارتباطات ممکن است وجود داشته باشد. برای مثال بین دو اینترفیس Ethernet ، در دو سمت یک تونل GRE و حتی Keepalive در IKE و NAT از جمله آن ها هستند. اما در این مقاله تمرکز ما بر Keepalive  بین دو اینترفیس سریال خواهد بود و نحوه غیرفعال کردن آن خواهد بود. لازم به ذکر است که Keepalive بین اینترفیس های سریال خود به دو نوع HDLC Keepalive و PPP Keepalive تقسیم می شود. همچنین Keepalive interval پیش فرض برای آن ها ۱۰ ثانیه است.

توقف ارسال پیام های Keepalive بین دو اینترفیس سریال در روترهای سیسکو

فرض کنید دو روتر R1 و R2 توسط کابل سریال به هم متصل شده اند و بین آن ها پروتکل روتینگ EIGRP برقرار است و شما قصد دارید که ارسال پیام های Keepalive را متوقف کنید تا وضعیت اینترفیس های شما همیشه در حالت Up قرار داشته باشد. به این منظور ابتدا وارد روتر R1 می شویم. سپس با دستورات en و conf t به وضعیت Configuration Terminal مراجعه می کنیم. در اینجا اینترفیس مورد نظر را با دستور interface s0/0/0 انتخاب و سپس کافی ست که دستور no keepalive را ارسال نمایید. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید ، بلافاصله بعد از اعمال این دستور همسایگی EIGRP به دلیل تغییر وضعیت پورت Serial به down از کار می افتد. دلیل این امر عدم یکسان بودن پیکربندی Keepalive در سمت مقابل است.

مانیتور سوییچ های سیسکو با نرم افزار SoftPerfect Switch Port Mapper

توقف ارسال پیام های Keepalive بین دو اینترفیس سریال در روترهای سیسکو

برای بررسی این موضوع کافی ست که به روتر سمت مقابل ( در اینجا R2 ) مراجعه کنیم. در تصویر زیر مشاهده می کنید که وضعیت اینترفیس سریال در سمت مقابل چگونه است.

توقف ارسال پیام های Keepalive بین دو اینترفیس سریال در روترهای سیسکو

برای رفع مشکل , کافی ست که دستور no keepalive را در Interface Serial0/0/1 نیز اجرا کنیم. بلافاصله بعد از اجرای آن وضعیت همسایگی EIGRP به حالت قبل باز خواهد گشت و با دستور show ip interface brief می توانید مشاهده کنید که اینترفیس سریال نیز در لایه ۱ و ۲ فعال یا up است.

توقف ارسال پیام های Keepalive بین دو اینترفیس سریال در روترهای سیسکو

به زودی ویدیوی مربوط به این مقاله در کانال یوتیوب نگارنده و همچنین صفحه رسمی تک تیک در آپارات بارگزاری خواهد شد.

 

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا