Hyper-VVMware Workstation

بررسی دو نکته مهم قبل استفاده از نرم افزارهای مجازی سازی در ویندوز

ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد که برای نخستین بار اقدام به کار با نرم افزارهای مجازی سازی بر روی ویندوز کلاینتی خود کرده باشید اما قبل یا بعد از نصب VMware Workstation یا hyper-V با خطا مواجه شده اید. بهتر است قبل از هرگونه اقدامی دو نکته مهم را بررسی کنید.

  1. قابلیت CPU Virtualization

گاهی ممکن است برای تست نرم افزار یا هدف خاصی بخواهید در یک محیط ایزوله بدون آسیب به ویندوز اصلی یک ویندوز جانبی داشته باشید. راه حلی بسیار ایده آل نصب یک نرم افزار مجازی ساز مانند VMware Workstation سپس نصب ماشین مجازی و ویندوز بر روی آن است که تمامی آموزش ها با جزئیات کامل را می توانید از تک تیک دریافت کنید. اما این راه حل زمانی قابل استفاده است که پردازنده سیستم کامپیوتری شما قابلیت مجازی سازی (Virtualization) را پشتیبانی کند. جهت بررسی Task Manager ویندوز را باز کنید با کلیک بر روی تب Performance و انتخاب CPU در توضیحات پردازنده همانند تصویر زیر وضعیت Virtualization بصورت Enable یا Disable را مشاهده کنید. درصورت غیرفعال بودن باید وارد Bios سیستم شوید.

ابتدا سیستم را ری استارت کرده و بلافاصله با استفاده از کلیدهای (F12,F1,F2,F4,Esc ,Delete و یا کلیدهای دیگر) کیبورد اقدام به ورود به تنظیمات Bios کنید.

تنظیمات بایوس در مادربوردهای مختلف (قدیمی و جدیدتر) می تواند به شکل های گوناگونی باشد. در تب Advance یا System Configuration بدنبال واژه Virtualization بهمراه واژه هایی همچون CPU و  VT-xAMD-VSVMیا Technology بگردید و آن را در حالت Enable قرار دهید. در برخی از نسخه ها در System Security از تب Security این گزینه قراردارد. درصورتی که گزینه ای در این زمینه پیدا نکردید پردازنده شما مجازی سازی را پشتیبانی نمی کند. تنظیمات انجام شده را Save کرده تا سیستم مجددا ری استارت شده و وارد ویندوز شوید.

آشنایی با تنظیمات نرم افزار VMware Workstation - قسمت اول
Taken from BleepingComputer.com

درصورتی که قابلیت مجازی سازی را فعال نکرده باشید پس از نصب یک ماشین مجازی با خطای “This host supports intel VT-x is disable ” و یا خطاهایی در این زمینه مواجه می شوید.

  • عدم استفاده همزمان از چند نرم افزار مجازی سازی

مفاهیم و زیرساخت زیادی در زمینه مجازی سازی وجود دارند تا شما بتوانید از این قابلیت بسیار کاربردی به درستی استفاده کنید. یکی از این مفاهیم هایپروایزور است. توضیحات تکمیلی و دقیق را می توانید از سایت تک تیک دریافت کنید اما بصورت خلاصه بهتر است بدانید ویندوز یا هر سیستم عاملی که بر روی نرم افزار نصب می کنید مستقیما از سخت افزار سیستم شما منابع مورد نیاز خود را استفاده می کند. هایپروایزور وظیفه دارد ارتباط سیستم عامل مجازی با سخت افزار فیزیکی شما را برقرار کند و ریسورس مورد نیاز به ماشین های مجازی تخصیص دهد. هایپروایزور در دو نوع می باشد، نوع اول بصورت محلی بوده و سیستم مجازی ساز حتما باید برروی یک سخت افزار خام بنام Host یا میزبان پیاده سازی شود و نوع دوم هایپروایزور نرم افزار مجازی ساز را به واسطه یک OS دیگر کنترل می کند بعنوان مثال VMware Workstation و Hyper-v Client از این نوع هایپروایزور به واسطه ویندوز ۱۰ استفاده می کنند. اما محدودیتی نیز در این زمینه وجود دارد.

ممکن است شما ویندوزی را بصورت آماده از شخصی تحویل گرفته باشید و آن شخص در گذشته Hyper-V را در ویندوز ۱۰ شما فعال کرده و به همین شکل نگه داشته است. بر اساس قوانین هایپروایزور، نمی توان همزمان از دو نرم افزار مجازی ساز مثلا VMware Workstation و Hyper-V Client استفاده کرد. پس درصورتی که شما بخواهید VMware Workstation را نصب کنید با خطا مواجه می شوید.

آموزش نصب ۱۴ VMware Workstation + معرفی قابلیت های جدید + دانلود نرم افزار

قبل از نصب هر نرم افزار مجازی سازی در این شرایط اطمینان حاصل کنید هیچ نرم افزاری در این زمینه بر روی ویندوز شما فعال نباشد. در غیر این صورت با خطا مواجه می شوید.

در صورتی که بخواهید VMware Workstation را غیرفعال کنید باید بصورت نرم افزاری آن را Uninstall و مسیرنصب ماشین های مجازی را حذف کنید.

درصورتی که بخواهید Hyper-V را غیرفعال کنید. مطابق تصویر زیر Hyper-V Hypervisor را غیرفعال کنید.

Control Panel => Program and Feature => Turn Windows feature on or off Hyper-V=> Hyper-V Platform=>

۲.۳ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا