CCNA Routing & Switchingسیسکو

نحوه بررسی جدول Route در روترهای سیسکو

در این آموزش قصد دارم شما را با مبانی اولیه نحوه مشاهده جدول Route در روترهای سیسکو و استخراج برخی از اطلاعات آشنا کنم. به این منظور سناریوی نمایش داده شده در تصویر زیر را در نظر بگیرید و فرض کنید که به روتر R1 متصل شده ایم. با استفاده از دو دستور ساده سعی داریم اطلاعاتی هر چند مختصر ، اما با ارزش درباره پروتکل های مورد استفاده این روتر و نحوه مسیریابی بسته هایی که دریافت می کند ، کسب کنیم :

سناریو روتینگ سیسکو

چطور می توانیم جدول Route را در روترهای سیسکو مشاهده نماییم؟ 

دو روش اساسی برای مشاهده اطلاعات جدول Route  در یک روتر سیسکو وجود دارد. در روش اول ما قصد داریم از نحوه مسیریابی روتر برای یک شبکه یا یک Node خاص اطلاع کسب کنیم. به عنوان نمونه فرض کنید که در اینجا می خواهیم بدانیم ، روتر R1 برای رسیدن به شبکه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۲۸ از چه مسیری استفاده می کند. به این منظور کافی ست که از دستور show ip route 192.168.1.128 استفاده نماییم. در تصویر زیر خروجی این دستور را مشاهده می کنید :

جدول Route در روترهای سیسکو

چه اطلاعاتی از این خروجی در اختیار ما قرار گرفته است؟ در خط دوم خروجی عبارت Known via ospf 10 را مشاهده می کنید. این عبارت به این معنا است که Route مربوط به ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۲۸ از طریق پروتکل مسیریابی OSPF فرا گرفته شده است. نکته دوم این که از خط سوم خروجی متوجه خواهیم شد که Next-hop برای رسیدن به مقصد کدام روتر خواهد بود. از آن جایی که Last Update یا آخرین به روزرسانی از آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲ بر روی اینترفیس Serial 0/0/0 دریافت شده است و همچنین این اینترفیس به Router با نام R2 متصل است ، به راحتی می توانیم متوجه شویم که Next Hop روتر R2 می باشد.

لازم به ذکر است که Administrative Distance مربوط به این Route برابر با ۱۱۰ است. چرا که پروتکل مورد استفاده OSPF می باشد که AD آن برابر با ۱۱۰ می باشد.

حال که با نحوه دریافت اطلاعات یک Route خاص آشنا شدید بیایید به نحوه نمایش اطلاعات کلی جدول Route و برخی از اجزای خروجی آن بپردازیم. به این منظور کافی ست که دستور show ip route را اجرا نماییم :

پروتکل روتینگ OSPF در سیسکو

خروجی دستور show ip route دارای دو بخش است. بخش اول آن راهنما می باشد که با عبارت Codes آغاز شده است و حاوی معنای کد های اختصاری است که در بخش دوم خروجی مشاهده می کنید. برای مثال حرف C نمایان گر Route های از نوع Connected است که از جمله آن می توان مسیر برای رسیدن به شبکه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۴/۳۰ را نام برد که مستقیم به اینترفیس Serial 0/0/1 متصل است.

یا حرف O که مربوط به روت های OSPF می باشد که خط Route مربوط به شبکه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۲۸/۲۶ که پیش از این خروجی اختصاصی آن را مشاهده کردید برای شما با رنگ زرد مشخص شده است. در اینجا نیز اطلاعاتی مانند Administrative Distance و Cost برای روت های OSPF در علامت [] نمایش داده شده است. برای نمونه در این جا AD مقدار پیش فرض ۱۱۰ و Cost مقدار ۶۵ را داراست. جدول Cost های OSPF را می توانید در این لینک تلگرامی مشاهده نمایید.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا