Veeam Backupمجازی سازی

Veeam Quick Migration و انواع آن

پیش از این در مقاله ای جداگانه روش انتقال ماشین مجازی بین دو ESXi را توسط پروسه Backup و Restore به صورت غیر اتوماتیک آموزش داده بودیم. ( در این مقاله ) این بار یک راه حل بسیار ساده تر را توضیح خواهیم داد. این امکان Veeam Quick Migration نام دارد.

Veeam Quick Migration

قابلیت انتقال سریع وییم ، کمک می کند که یک یا چند ماشین مجازی را بین دو هاست ESXi یا دیتااستورهای مختلف انتقال دهیم. نکته جالب اینکه همانند vMotion در vCenter نیازی به خاموش کردن ماشین مجازی وجود ندارد. همچنین احتمال قطع سرویس بسیار پایین است.

به منظور استفاده از این قابلیت Veeam Backup and Replication در ابتدا محیط مجازی شامل پیکربندی ها و وضعیت ماشین مجازی را بررسی می کند و بهترین روش انتقال آن را حدس می زند. در صورتی که امکان انتقال توسط قابلیت های vCenter وجود داشته باشد ، درخواست را برای vCeneter ارسال  و عملیات آغاز خواهد شد. اما اگر هیچ سرور vCenter ای در زیرساخت مجازی شما وجود ندارد و در نتیجه قابلیت vMotion فعال نیست ، در این صورت به روش های خاص دیگری که به طور کلی Veeam Quick Migration نام دارند ، VM را منتقل خواهد کرد.

در ادامه مراحل انجام این انتقال را بررسی خواهیم نمود و درمقاله آینده با استفاده از تصاویر Step by Step به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید این کار را انجام دهید.

در ابتدا باید این را بدانید که همان طور که پیش تر نیز گفته شد Veeam Quick Migration به مجموعه ای از روش ها گفته می شود. همچنین تنها در صورتی اتفاق می افتد که vMotion فعال نباشد ( مگر آن که Force شده باشد که از vMotion استفاده نکند. ) در نهایت دو نوع VM Migration قابل اجرا است که تصمیم گیری بین آن ها بر عهده Veeam Backup and Replication خواهد بود و کاربر دخل و تصرفی در آن ندارد. این دو نوع عبارتند از With SmartSwitch یا Hot VM Migration و With Cold Switch  یا Cold VM Migration

استفاده از هارد دیسک ماشین مجازی بر روی یک ماشین مجازی دیگر

در ادامه خواهیم دید که انتخاب بین Cold Switch  و Hot Switch چگونه صورت می پذیرد.

  • در اولین گام Veeam Backup and Replication فایل VM Configuration یا همان VMX را در هاست مقصد کپی و Register می کند.
  • یک Snapshot از ماشین مجازی تهیه می شود و محتوای دیسک ها نیز بر روی هاست مقصد کپی خواهند شد.
  • اکنون وضعیت ماشین مجازی ( روشن ، خاموش ) و تمام تغییراتی که پس از اسنپ شات تا لحظه کپی کامل محتوای دیسک ها بر روی سیستم عامل ماشین مجازی اتفاق افتاده به مقصد جدید منتقل می شود.
  • در اینجا اگر هاست های ESXi هر دو از CPU های Compatible با یکدیگر بهره برده باشند ، انتقال با استفاده از SmartSwitch اتفاق می افتد. در نتیجه زمان قعطی یا Request Timed Out به کم ترین حد خود می رسد. ( شاید به اندازه چند ثانیه )
  • اگر هاست ها از ESXi با پردازنده های غیر سازگار مجهز شده اند ، در این صورت به ناچار نیاز به انتقال از طریق Cold Switch صورت خواهد پذیرفت. در این وضعیت ماشین مجازی در هاست مبدا خاموش می شود. تغییرات پس از Snapshot بر روی ماشین مجازی در هاست مقصد اعمال می شود. سپس ماشین مجازی روشن خواهد شد. به همین دلیل Down Time از حالت Hot VM Migration بیشتر است. ( به اندازه چند دقیقه )

در مقاله بعدی روش انجام Veeam Quick Migration به همراه تصاویر تهیه شده از انجام این کار در محیط واقعی و Production توضیح داده خواهد شد.

 

۵ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا