Veeam Backupمجازی سازی

Reverse Incremental Backup در Veeam Backup and Replication

یکی از انواع متودهای بکاپ در نرم افزار Veeam Backup and Replication نوع Reverse Incremental Backup است. همان طور که می دانید کلمه Reverse به معنای معکوس یا بازگشتی می باشد.

Reverse Incremental Backup در Veeam Backup and Replication

در تعریف ساده ، یک زنجیره بکاپ در این متود شامل یک فایل با پسوند VBK است که آخرین Full Backup تهیه شده می باشد و همچنین تعدادی فایل های بازگشتی با پسوند VRB که متعلق به بکاپ های قبل از فایل VBK هستند. تعداد فایل های VRB را Retention Policy شما تعیین می نماید. اگرچه گاهی ممکن است به دلیل وجود برخی مشکلات در زیرساخت شبکه سازمان شما ، مانند دلایلی که در KB شماره ۱۹۹۰ شرکت Veeam ذکر شده است.
تعداد این فایل ها بیش تر از تعداد تعیین شده در Retention Policy باشد!
البته لازم به ذکر است چنین مشکلی در این متود از بکاپ نادر است و این ایراد بیش تر در Traditional Forward Incremental دیده می شود. برای اطلاعات بیشتر درباره سایر متود های بکاپ به این مقاله مراجعه نمایید.
اما باز گردیم به Reverse Incremental Backup و در ابتدا نگاهی داشته باشیم که در این نوع از بکاپ دقیقا چه اتفاقی می افتد و چرا Recovery در آن به آخرین Full Backup سریع است؟
۱ – در طول اولین جاب بکاپ ، نرم افزار یک Full Backup در Repository شما ایجاد می کند.
۲ – در Job های بعدی تنها دیتا بلاک هایی از ماشین مجازی که از لحظه ایجاد Full Backup تغییر کرده اند پشتیبان گرفته می شوند. سپس در این فایل به Full Backup موجود تزریق می شود تا Full Backup به روزترین فایل پشتیبان موجود باشد. اما در اینجا Data Block هایی که به جای آن ها تغییرات جدید جایگزین شده است ، دور ریخته نمی شوند !!! بلکه به صورت یک فایل دیگر قبل از فایل فول بکاپ ذخیره می شوند! بنابراین علاوه بر اینکه در هز زمان بازگشت به آخرین Full Backup ممکن خواهد بود ، امکان ایجاد دوباره یک Restore Point شامل دیتا بلاک هایی که از فایل اصلی حذف شده اند نیز وجود خواهد داشت!
۳ – در آخرین مرحله Retention Policy بررسی می گردد و در صورت نیاز قدیمی ترین فایل Reverse حذف می گردد.
در تصویر زیر این زنجیره نمایش داده شده است :

همچنین جهت استفاده از این متود بکاپ ، کافی ست که پنجره Advnaced در مرحله Storage ایجاد Backup Job مانند تصویر زیر باشد :

بکاپ افزایشی بازگشتی در وییم

جهت مطالعه بیشتر درباره اصول کلی ایجاد Backup Job در Veeam Backup and Replication می توانید به این مقاله مراجعه نمایید.

۳ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
11 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
محمد
محمد
3 سال پیش

بسمه تعالی
باسلام و احترام،
جناب مهندس، این روش بکاپ رو از بقیه شما بهتر میدونید؟سرعت بازیابی بالاتر، در به روز بودن فول بکاپ، مشکل حجم گرفتن یک فول بکاپ کامل مثل روش incrementa رو هم نداریم(تا بکاپ فول گرفته نشه قبلی پاک نمیشه و این خودش مشکل بزرگیه) عیب این روش پس چیست؟ من تازه بکاپ سرور جدید اوردم بالا و میخوام کلا همه رو رو همین مدل قرار بدم.

احمد
احمد
4 سال پیش

سوال
من با نرم افزار Veeam Endpoint Backup از یکی از سرورهام بکاب گرفتم
الان بخوام این بکاب رو به یک ماشین مجازی برگردونم
چکار باید کنم مرسی

محبوبی
محبوبی
4 سال پیش

ببخشید من یه مثال میزنم ببینید من مکانیزم رو درست متوجه شدم؟ اول یک فول بک اپ میگیره که فرض میکنیم دیتای آن به شرح زیر است : ” سلام ” بعد دفعه دوم میاد ببینه آیا تغییری کرده یا نه این فول بک اپ مثلا فرض میکنیم دیتا به شکل زیر تغییر کرده : ” سلام خوبی ” میاد فقط دیتای ” خوبی ” رو بک آپ گرفته و به فول بک آپ اولیه اضافه میکنه و فول بک اپ ما به شکل زیر تغییر میکنه ” سلام خوبی ” بعد فایلی که نگه میداره رو به شکل ”… بیشتر»

محبوبی
محبوبی
در پاسخ به  نوید داریا
4 سال پیش

متوجه شدم پس فایل های VRB درواقع دیتا بلاک هایی هستند که تغییر کردند یا حذف شده اند. در این صورت اگر ما بخوایم به جای بازگشت به آخرین وضعیت به روز سرور که همن فول بک اپ هست به یکی از وضعیت های موجود در VRB‌ها برگردیم ابتدا VRB های قبلی رو از نظر تغییرات به صورت بازگشتی جایگزین میکنه تا برسه به VRB ما…سپس اون رو به صورت بازگشتی جایگزین دیتا بلاکی که به جاش نشسته بود میکنه و در این صورت ما به وضعیتی که در VRB به لحاظ کل دیتا بلاک مورد نظر داشتیم برمیگردیم. یعنی… بیشتر»

علی
علی
4 سال پیش

سلام در مقاله مربوط به Forever Forward در bitjoo با ترسیم عکس های خود سایت veeam‌گفته شد که اگر به فرض Retention Policy روی ۷ تنظیم شود veeam نهایتا ۶ عدد فایل vib یا همون inc‌به همراه یک فول که اول گرفته شده را نکه میداره و inc بعدی باعث میشه اولین inc‌ در فول ادغام شود..یعنی در واقع Retention Policy اون یک عدد فول رو هم حساب میکنه. و با اون ۷ تا در نظر میگیره. ولی اینجا در اول مقاله نوشته شده که تعداد فایل های VRB را Retention Policy شما تعیین می نماید که اشتباه هست. در… بیشتر»

Alireza
Alireza
4 سال پیش

به علت مکانیزمی که در این نوع بکاپ وجود دارد Load بیشتری بر روی دستگاه های ذخیره ساز مربوط به بکاپ (Backup Repository)اعمال می شود(به علت read و write بیشتر ) که باید حتما در نظر گرفته شود.

دکمه بازگشت به بالا