Veeam Backupمجازی سازی

SureBackup در نرم افزار Veeam Backup & Replication چیست و چه کاربردی دارد؟

در آموزش قبلیِ Veeam درباره نحوه ایجاد Backup در Veeam Backup and Replication صحبت شد. همان طور  که می دانید یکی از مهم ترین وظایف Backup Administrator ها اطمینان از کارکرد صحیح پشتیبان های تهیه شده است. فرض کنید در سازمانی مشغول به کار هستید و حدود سه سال به طور منظم از یک VM توسط بهترین نرم افزار موجود در بازار Backup تهیه نموده اید. بعد از سه سال در زمان وقوع  Disaster یا بحران متوجه می شوید که فایل های Backup به درستی عمل نمی کنند.

در این شرایط شما مطابق اصول و به طور منظم پشتیبان گیری نموده اید و ممکن است هزینه بسیاری را هم جهت تهیه فایل های پشتیبان متحمل شده باشید. اما در عمل این فایل ها اکنون برای شما بی استفاده هستند.

در گذشته برای جلوگیری از وقوع این مشکل Backup ها به صورت Random بررسی می شدند. یعنی یکبار آن ها را با صرف زمان و هزینه زیاد بازگردانی می کردند ، که از صحت عملکرد آن اطمینان داشته باشند. اما در نرم افزار Veeam Backup and Replication ساز و کاری وجود دارد که چنین کاری به صورت اتوماتیک صورت می پذیرد.

SureBackup یکی از تکنولوژی های کمپانی Veeam است که برای اطمینان از درستی کارکرد بک آپ هایی که از VM ها گرفته می شود ، ایجاد شده است. با این تکنولوژی شما می توانید مطمئن شوید که Backup های ایجاد شده قابل بازیابی هستند. در این روش فایل پشتیبان تهیه شده از VM در یک محیط ایزوله به صورت اتوماتیک Boot می شود. از این طریق صحت کارکرد درست آن بررسی می گردد.

Veeam Quick Migration و انواع آن

قابلیت SureBackup در نسخه های Enterprise و Enterprise Plus نرم افزار Veeam Backup & Replication وجود دارد. اگر در سازمان از نسخه استاندارد استفاده می نمایید ، جهت تست کارکرد صحیح پشتیبان ها در زمان بحران باید از روش غیر اتوماتیک بهره ببرید. در واقع در این حالت مجبور هستید که از طریق Instant VM Recovery نسبت به کارکرد صحیح Backup اطمینان حاصل نمایید.

SureBackup چگونه کار می کند؟

  • در ابتدا Veeam Backup and Replication ماشین های مجازی را در Application Group به اصطلاح Publish و صحت کارکرد آن ها را در یک آزمایشگاه مجازی به عنوان یک محیط ایزوله بررسی می نماید.
  • این VM ها در محیط آزمایشگاه مجازی به صورت مستقیم از محل Backup Repository اجرا می گردند. برای این کار نیاز است که از تکنولوژی به نام Veeam vPower NFS Service استفاده شود.
  • Veeam Backup and Replication سه تست مهم را در محیط آزمایشگاهی بر روی فایل پشتیبان VM ها انجام می دهد. این تست ها شامل Heartbeat Test ، Ping Test و Application Test می شوند.
  • اگر SureBackup برای اعتبار سنجی فایل های پشتیبان پیکربندی شده باشد ، در این صورت Veeam Backup and Replication یک CRC Check نیز بر روی فایل ها اجرا می نماید. به این فرآیند در داکیومنت های وییم ، Backup File Validation گفته می شود. Backup File Validation همیشه آخرین مرحله تستِ صحت کارکرد Backup است. زمانی که فرآیند Recovery Verification Process یا تصدیق بازیابی به پایان رسید ، VM ها از آزمایشگاه مجازی به اصطلاح Unpublish می شوند و یک گزارش از تست ها و نتیجه آن ها ایجاد می گردد. بسته به تنظیمات صورت پذیرفته در زمان پیکربندی ، این گزارش می تواند به صورت اتوماتیک برای Backup Administrator ها ارسال گردد.
نحوه Snapshot گرفتن از ماشین های مجازی در ESXI

SureBackup - 1

همان طور که گفته شد ، جهت اجرای مستقیم ماشین های مجازی از محل Backup Repository  از فناوری vPower NFS Service استفاده می شود. همچنین در مقاله های قبلی درباره نحوه ایجاد Backup Job ها صحبت شد. اما برای این که تفاوت بین حالت های مختلف Restore در نرم افزار Veeam را بدانیم ، بایستی ابتدا نحوه عملکرد vPower NFS Service و SureBackup آشنا شویم. در این آموزش توضیح مختصری درباره SureBackup ارائه شد.

در روزهای آینده vPower NFS Service و سپس نحوه Recvovery ماشین های مجازی همراه با تصویر را توضیح خواهیم داد. بنابراین فراموش نکنید که تک تیک را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

لینک مقاله های مرتبط با این نوشتار به ترتیب :

۱- Veeam Backup & Replication و شرایط استفاده برای VMware

۲- پیش نیازهای سخت افزاری و نرم افزاریِ Veeam Backup & Replication

۳- آیا Veeam Backup & Replication می تواند بلایِ جان امنیت شبکه شود؟

۴- نصب Veeam Backup & Replication

۵- چطور یک vSphere Server به Veeam Backup & Replication اضافه نماییم؟

۶- ایجاد Backup Job در Veeam Backup & Replication

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا