Veeam Backupمجازی سازی

پیش نیازهای سخت افزاری و نرم افزاریِ Veeam Backup & Replication

در مقاله قبل شرایط استفاده از Veeam Backup & Replication را جهت ایجاد زیرساخت Backup برای محیط های مجازی شده توسط VMware مرور کردیم. در این آموزش پیش نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز به صورت دقیق بیان خواهد شد. همچنین در آینده نحوه نصب و اجرای زیر ساخت بک آپ با اسفاده از این نرم افزار قدرتمند در وب سایت تک تیک قرار خواهد گرفت. دانستن آیتم هایی که در ادامه شرح داده می شود ، به شما کمک می کند که بهتر بتوانید Backup infrastructure خود را طراحی نمایید.

استفاده از سرور مشترک با سرویس های حیاتی

شرکت Veeam توصیه اکید دارد که نرم افزار Veeam از سرور مشترک با سرویس های حیاتی شبکه ساز مان از جمله VMware vCenter Server ، Domain Controller و Microsoft Exchange Server استفاده نکند.

Microsoft Windows Server Core

Veeam Backup & Replication و Veeam Backup Enterprise Manager قابلیت نصب بر روی Microsoft Windows Server Core را ندارند. اما می توان Role  های زیر را به ماشین هایی که از Windows Server Core  استفاده می کنند محول نمود :

Backup Proxy

Backup Repository

WAN Accelerator

Veeam Cloud Connect Infrastructure Components

Tape Infrastructure Components

Domain Member

هیچ الزامی وجود ندارد ماشین میزبان Veeam Backup & Replication عضو دامین باشد. اما اگر قرار است ، آیتم های Microsoft Exchange توسط Veeam Backup Enterprise Manager UI بازیابی شوند ، Veeam Backup Enterprise Manager UI بایستی بر روی ماشینی که عضو دامین فارست مربوط به Mail Box است نصب گردد.

All-in-One Installations

برای نصب به صورت All-in-One هر Role به حداقل ۲ گیگابایت حافظه نیاز خواهد داشت.

Hardware Requirement

در تصویر زیر پی نیازهای سخت افزاری Backup Server به صورت کلی نمایش داده شده است.

OS Requirement

Backup Server نسخه ۹.۵ بر روی همه نسخه های ویندوز کلاینت و سرور از Windows 7 سرویس پک ۱ به بعد قابل پیاده سازی است.

Software Requirement

در ویزارد نصب Veeam Backup & Replication وجود پیش نیاز های نرم افزاری لازم بررسی می گردد. در صورتی که پیش نیاز ها بر روی سیستم وجود نداشته باشند ، Wizard پیشنهاد نصب اتوماتیک آن ها را ارائه خواهد داد. لیست نرم افزار های مورد نیاز را در تصویر زیر مشاهده می نمایید.

به جز نرم افزارهایی که در تصویر بالا مشاهده می نمایید ، قطعا نیاز به دیتابیس SQL نیز خواهید داشت. Veeam هر دو ویرایش Full و Express را پشتیبانی می نماید. همچنین با نسخه Microsoft SQL Server 2008 به بالا سازگار می باشد.

Backup Target

یکی از سوالات مهم درباره نرم افزارهای Backup این است که اطلاعات Backup را در چه ذخیره سازهایی می توانند نگه داری نمایند. در واقع باید بدانیم که از چه Storage  هایی می توان به عنوان مقصد Backup استفاده نمود. Backup Target های زیر در Veeam پشتیبانی می گردند.

  • Local Storage یا دیسک های محلی
  • Direct Attached Storage یا DAS
  • Storage Area Network یا SAN ( حتی اگر توسط Virtual HBA یا Software iSCSI initiator به SAN fabric متصل شده باشد )
  • Network Attached Storage یا NAS
  • Dell EMC DataDomain با DD OS نسخه ۴ به بعد با لایسنس DDBoost ( هر دو ارتباط Ethernet و Fiber Channel پشتیبانی می گردد )
  • ExaGrid
  • HPE StoreOnce با Firmware نسخه ۱۳.۱ و بعد تر و لایسنس Catalyst

قرارداد نام گذاری

قرارداد نام گذاری یا Naming Conventions دستورالعمل عدم استفاده از نام های رزرو شده توسط مایکروسافت است. از این نام ها نباید به عنوان نامِ Backup Server ، Managed Servers ، Backup Repositories ، Jobs ، Tenants و سایر آبجکت ها استفاده شود. اسم های زیر مجموعه این قرارداد در این لینک قرار دارند.

در مقاله بعدی درباره تامین امنیت Veaam Backup and Replication صحبت خواهیم کرد. برای اطلاع از زمان انتشار ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید. 🙂

۳.۹ ۸ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
5 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
حجت
4 سال پیش

سلام جناب مهندس داریا؛
سرور مجازی دارم که به اندازه ۷ ترابایت هم یه هارد جدا بهش اختصاص دادم؛ از ۷ ترا ۳۰۰ گیگ خالی گذاشته بودم و تصو میکردم برای بکآپ گرفتن کافی باشه.
الان که بکاپ خواستم بگیرم ارور Skipping VM processing due to insufficient free disk space on datastore datastore3 برام آورد..
برای ۷ ترا چقدر باید خالی میزاشتم؟
الان فکر نکنم راهی داشته باشه که کمش کنم؟

حجت
در پاسخ به  نوید داریا
4 سال پیش

سلام جناب مهندس، بسیار ممنون از لطف و راهنمایی شما.

جواد
جواد
در پاسخ به  نوید داریا
2 سال پیش

سلام آقای مهندس. مطلب آموزنده ای بود. یک سئوال داشتم. در زمان اجرای Job اگه datastore ما فضای کافی برای تهیه snapshot نداشته باشه vcenter ماشین ما را خاموش میکنه و job هم faild میشه و ما مجبوریم دستی snapshot گرفته شده توسط veeam را پاک کنیم تا ماشین روشن بشه. بنظرتون ما باید چکار کنیم؟

سالار
سالار
7 سال پیش

سلام ممنون مطب مفیدی بود آموزش رو تگه ممکنه ادامه بدین نحوه کارکرد و
..

دکمه بازگشت به بالا