سیسکو

آشنایی با انواع سوئیچ های سیسکو – بخش اول

در پست آشنایی با انواع سوئیچ شبکه با ساختار و کارکرد دستگاه سوئیچ درون شبکه آشنا شده اید. کمپانی سیسکو سیستمز بعنوان یکی از بهترین و سرشناس ترین تولید کننده های تجهیزات شبکه و مخابراتی همواره سوئیچ هایی با کارایی مناسب و عمر بالا برای کاربرد های دیتاسنتری ، شرکتی و مقیاس های مختلف تولید می کند. در این مطلب قصد داریم پس از معرفی این دستگاه شما را با سوئیچ های سیسکو آشنا کنیم.

همانطور که می دانید سوئیچ در لایه دوم یا Data Link مدل OSI عمل کرده و وظیفه اصلی آن سوئیچینگ و تبادل فریم های داده بین پورت ها می باشد. همچنین در بعضی از مدل ها راه کارهای لایه ۳ یا Network نیز قابل پیاده سازی است. عملکرد این دستگاه می تواند مدیریت شده (Managed) و یا برای راهکارهای کوچک تر غیر مدیریت شده (Unmanaged) باشد.

سلسله مراتب سوئیچ های سیسکو دارای سه لایه دسترسی (Access) سوئیچ های سمت End devices ، سوئیچ های لایه توزیع (Distribution) بعنوان مدیریت ارتباط بین سوئیچ های لایه دسترسی و مرکزی و سوئیچ های لایه مرکزی (Core) جهت ارتباط با WAN و شبکه های خارجی در بالاترین سطح می باشد.

در لایه Access سیسکو ، دستگاه هایی از قبیل کلاینت ها ، سرورها ، Access Point ها و سایر End Device ها به سوئیچ تحت شبکه متصل می شوند در نتیجه این سوئیچ ها دارای تعداد پورت های زیادی جهت انتقال داده بین این دستگاه ها می باشد. ارتباطات لایه دویی و پرتکل های مهم این لایه مانند Port Security ، QOS ، STP ، ARP Inspection ، DHCP Spoofing و DAI در این سوئیچ ها پیاده سازی می شوند.

نصب ماژول های فیبر ، SFP و SFP+ ، اتصالات POE و تعریف VLAN نیز در سوئیچ های لایه Access صورت می پذیرد. معمولا سوئیچ هایی که نامشان با عدد ۲ و ۳ شروع می شود مانند ۲۹۶۰ در این لایه قرار می گیرند. البته مدل های X و XR از سری ۲۹۶۰ و یا سایر سری ها با توجه به ساختاری که بر روی آنها وجود دارد در لایه های بالاتر Distribution و در بعضی سری ها در لایه Core بکارگیری می شوند.

سوئیچ های Catalyst 2960

 این سری از سوئیچ ها جزو گروه Midsize enterprise هستند و در لایه دو OSI کار می کنند. این سوئیچ ها معمولا برای دفاتر و ادارات کوچک و یا طبقات یک اداره برای اتصال Node ها بکار می روند.

همچنین قابلیت تقسیم بندی شبکه بصورت VLAN را پشتیبانی می کنند، مجهز به پورت های Fast Ethernet و در بعضی مدل ها به پورت های Gigabit Ethernet و POE بوده و قابلیت پشتیبانی از QOS و Stacking یا Flex Stack را دارند.

می توان برای بالا بردن کارایی و پهنای باند دو تا هشت سوئیچ را با هم Stack کرده و پهنای باند را تا ۸۰ Gbps ارتقاء دهیم و همچنین می توانند ترافیک شبکه را برحسب ماهیت اشان مانند Data ، Voice و Video اولویت بندی کرده سپس عبور دهند.

بررسی دقیق پارت نامبر سوئیچ های ۲۹۶۰

مدل های این سوئیچ شامل سری CX ، Plus ، X و XR هستند که بصورت ۸ ، ۲۴ تا ۴۸ پورت را پشتیبانی می کنند.

جدول مقایسه انواع مدل های Cisco Catalyst 2960X

جدول مقایسه انواع مدل های Cisco Catalyst 2960C

سوئیچ های سری Catalyst 9000

جدیدترین نسل سوئیچ های Catalyst سیسکو در سری ۹۰۰۰ معرفی شده اند ، این سوئیچ ها در هر سه لایه سیسکو و مقیاس Enterprise بکارگیری می شوند. این سوئیچ ها قابلیت های بروز و جدیدی در زمینه Cloud و IOT دارند و از نظر امنیت بسیار بهبود یافته اند. همچنین بهبود در پردازنده های X86 بصورت Multi-Core و بکارگیری از تراشه های UADP ASIC بر مبنای معماری ASIC از دیگر ویژگی های این سری می باشد.

همانطور که گفته شد پشتیبانی از اتصالات Machine to Machine در فناوری های اینترنت اشیاء ، پشتیبانی از متد های امنیتی End to End و جلوگیری از جدیدترین تهدیدات شبکه و نوآوری در سایر زمینه های لایه Access این سری را به انتخاب خوب و جدیدی در این لایه تبدیل کرده است.

سوئیچ های C9200 و C9300 می توانند پیشنهاد مناسبی در مقایسه با سوئیچ های ۲۹۶۰ ، ۳۵۶۰ ، ۳۷۵۰ و ۳۸۵۰ جهت بکارگیری در Campus LAN ها با قابلیت سوئیچینگ چند برابر ، Stacking با ظرفیت بیشتر پشتیبانی از کارکردهای لایه ۳ و فناوری های امنیتی وعملکردی جدیدتر و بهتر از جمله پیاده سازی SD-Access باشند.

جدول مقایسه سوئیچ های سری ۲۹۶۰ و سری ۹۲۰۰

جدول مقایسه سوئیچ های سری ۳۵۶۰ ، ۳۶۵۰ ، ۳۷۵۰ و ۳۸۵۰ و سری ۹۳۰۰

همانطور که می دانید سری Catalyst برای راهکار های LAN Campus طراحی شده اند اما این دو مدل سوئیچ از سری C9000 برای لایه Access پیشنهاد می شوند سایر مدل ها برای لایه های بالاتر کارایی دارند. همچنین تفاوت سری Catalyst 9000 و Nexus 9000 همانطور که گفته شد بکارگیری در راهکارهای LAN Campus و Datacenter ای می باشد.

در ادامه به معرفی سوئیچ های لایه Distribution و لایه Core خواهیم پرداخت و سری سوئیچ های مقیاس Datacenter ای را برای مخاطبین تک تیک معرفی می کنیم.

۳.۷ ۷ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
zinar
zinar
2 سال پیش

ممنون خیلی خوب توضیح دادین

دکمه بازگشت به بالا