IPFire

نحوه تنظیم DHCP در IPFire

پروتکل DHCP مخفف Dynamic Host Configuration Protocol، نوعی از پروتکل برای پیکربندی هاست به‌طور پویا است که به هر دستگاه موجود در شبکه، یک آدرس IP اختصاص می‌دهد.

برای فعال کردن DHCP Server در IPFire از منو Network گزینه DHCP Server را انتخاب کنید.

DHCP Server

برای فعال کردن تیک گزینه Enabled را در صفحه را بزنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید با فعال کردن DHCP Server برای کارت شبکه LAN فعال خواهد شد چرا که اصلا نیاز ما هم همینه.

در قسمتStart address و End address باید محدوده آدرس IP هایی که می خواهید به کلاینت ها اختصاص دهید را مشخص کنید.

Default lease time میزان زمان معتبر بودن یک آدرس IP را برای کلاینت مشخص کرد. اگر در جاهای عمومی مانند کافی نت، دانشگاه ها و … مدت زمان را بالا نبرید اما اگر برای شرکت می خواهید مشخص کنید ۴ روز قرار بدید.

Primary DNS آدرس DNS شرکت را وارد کنید، در صورتی کهDNS Server ندارید می توانید از DNS Server مربوط به IPFire استفاده کنید.

Primary NTP server آدرس NTP Server را وارد کنید. در صورتی هم که NTP Server ندارید می توانید از NTP های عمومی استفاده کنید.

در آخر بر روی Save کلیک کنید.

اگر بخواهید مقادیر دیگری هم همراه با DHCP برای کلاینت ها ارسال شود کافیه از قسمت Additional DHCP options بر روی گزینه List Option کلیک کنید.

Additional DHCP options

سپس لیستی نمایش داده خواهد شد و هر کدام که بخواهید نام آن را کپی و در کادر Option name قرار می دهید در کادر Option value مقدار یا آدرس IP آن را وارد کنید. در آخر بر روی Add کلیک کنید.

در قسمت  Current fixed leases می توانید مشخص کنید برای یک مک آدرس یک آدرس IP خاص را درنظر بگیرید.

Current fixed leases

در قسمتCurrent dynamic leases تمام IP Address هایی که اختصاص شده است را نمایش داده می شود.

Current dynamic leases

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا