System Centerمایکروسافت

پیش نیازهای سخت افزاریِ SCCM

در مقاله ” مقدمه ای بر SCCM ” درباره برخی از کاربردهای این محصول صحبت نمودیم. همان طور که قول داده بودیم قرار بر این شد که سلسله مقاله های درباره نحوه طراحی ، اجرا و نگه داری این Solution در وب سایت تک تیک منتشر گردد. در این مقاله بر پیش نیازهای اجرای SCCM در سازمان مروری خواهیم داشت.

پیش نیازهای سخت افزاری SCCM

پیش نیازهای سخت افزاری به امکانات فعال شده و نحوه استفاده از هر کامپوننت ارتباط دارد. واضح است که هرچه قدر تعداد کاربرها بیش تر شود ، نیاز به منابع نیز بیشتر می شود. پیش نیازهای سخت افزاری برای راه اندازی اولیه را می توان با توجه به موارد زیر تعیین نمود :

  • آیا قصد راه اندازی Operating System Deployment را دارید؟
  • در روز چه تعداد نرم افزار از طریق SCCM نصب می شود؟
  • آیا فهرست و گزارش ها برای سازمان مهم است؟
  • آیا SCCM قرار است برای کاربرانی که از طریق اینترنت به شبکه سازمان متصل می شوند نیز استفاده شود؟
  • تعداد Client هایی که قرار است مدیریت شوند چه قدر است؟

به طور کلی ، در محیط هایی با حدود هزار کلاینت و بیشتر توصیه می شود آیتم های زیر رعایت شوند :

  • به دلیل اینکه SCCM و SQL Server به طور مداوم درحال ارتباط با یکدیگر هستند ، توصیه می شود سرور SCCM و SQL Server هر دو در سایت اصلی سازمان باشند.
  • SCCM .و SQL Server هیچ کدام نباید ، دیسک های مشترک با دیگر Application ها و سرویس ها داشته باشند. حتی دیسک های SCCM و SQL نیز باید مستقل از یکدیگر باشند. این به دلیل حجم بالای Read و Write در زمان اجرا و استفاده از SCCM است.
  • توصیه می شود که دیسک مربوط به ذخیره LOG های SQL Server نیز از دیسک Database جدا باشد.

از دیگر نیازمندی هایی که باید به آن توجه کرد ، مقدار فضایی است که برای ذخیره اطلاعات کلاینت ها در دیتابیس لازم است. این مقدار برای هر Client حدود ۵Mb تا ۱۰Mb در نظر گرفته شده است.

در واقع بزرگ ترین جنبه تعیین کننده کارایی یا Performance یک اجرای موفق SCCM ، استوریج  و سرعت آن است. پیشنهاد می گردد بار پردازشی بر روی درایوهای مختلف تقسیم شود. همچنین در زمان فرمت دیسک درایو های مربوط به SQL از Block Size 64 کیلوبایتی به جای پیش فرض آن که ۴ کیلوبایت است استفاده شود.

برای به دست آوردن حداقل فضایی که جهت راه اندازی SCCM و دیتابیس SQL  بر روی یک Server لازم است ، می توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

sccm-prerequisites-1تعیین مقدار منابع پردازشی مثل RAM و CPU  برای SCCM تا حدودی پیچیده است. به همین دلیل در این قسمت حداقل منابع لازم بیان می گردد. برای اطلاعات بیش تر به این لینک مراجعه نمایید.

پیشنهاد مایکروسافت برای نصب Configuration Manager بر روی یک سرور به همراه SQL Server Standard Edition مقدار ۸ هسته CPU مدل Intel Xeon 5504 یا پردازشگر های مشابه و ۳۲ گیگابایت حافظه  RAM است.

توجه داشته باشید این مقادیر برای کوچک ترین پیاده سازی های SCCM می باشد. اما از یاد نبرید که  SCCM به طور کلی یک محصول Enterprise است. بنابراین منظور مایکروسافت از محیط های کوچک ، سازمان هایی تا سقف ۵۰۰۰۰ کلاینت است. گرچه احتمالا ۵۰۰۰۰ کلاینت از نظر بسیاری از ما سازمان کوچکی محسوب نمی گردد ، اما SCCM محصولی است که اساسا برای سازمان های بسیار بزرگ طراحی شده است. ولی این بدان معنا نیست که راه اندازی آن در محیط هایی با اندازه کوچک تر توجیه پذیر نباشد.

از آن جایی که در مستندات مایکروسافت داکیومنتی برای سازمان های کوچک موجود نیست ، بر اساس تجربه ای که در شبکه های مختلف دارم ، مقدار حداقل ۴ هسته CPU و ۱۶ گیگابایت RAM را جهت راه اندازی این سرویس در شبکه های بسیار کوچک تر از مقدار گفته شده توصیه می کنم. اما این مقدار رسما در داکیومنت ها قید نگردیده است. اگر تجربه خاصی در این مورد دارید و یا داکیومنتی در این زمینه خوانده اید خوشحال می شویم در قسمت نظرات دیگر کابران تک تیک را نیز سهیم نمایید.

در انتها شاید برایتان جالب باشد که بدانید خود شرکت مایکروسافت از چه کانفیگ سخت افزاری استفاده می کند. تصویر زیر مشخصات سخت افزاری مربوط به محیط داخلی مایکروسافت را در آپریل ۲۰۱۲ نشان می دهد.

sccm-microsoft-10-april-2012در قسمت بعدی این آموزش به پیش نیازهای نرم افزاری و آماده سازی جهت نصب خواهیم پرداخت.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
3 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
داود
داود
در پاسخ به  نوید داریا
3 سال پیش

سلام دوست عزیز وقت بخیر
در ابتدا خیلی سپاسگزارم بابت مقاله مفید شما در خصوص راه اندازی SCCM و اینکه سوال بنده این است اگر برای یک محیط با ۱۰ یوزر بخواهیم صرفا جهت تست و آموزش SCCM راه اندازی کنیم می توان با یک سیستم قوی با CPU Cori5 و رم ۸ گیگ DDR4 راه اندازی کرد؟

علی رجبی
علی رجبی
6 سال پیش

ضمن تشکر.
به نظرم در سرورها که دیسک ها بصورت Raid بسته شدن خیلی تفاوتی نداشته باشه که بخواهیم برای دیتابیس و لاگ و خود SCCM درایو جداگانه بسازیم. چون در هر صورت روی هر درایوی که R/W داشته باشیم همه دیسک ها همزمان درگیر میشن و تفاوتی نداره با اینکه همش روی یک درایو باشه.

دکمه بازگشت به بالا