شبکه و ارتباطات

MIB و کاربرد آن در پروتکل SNMP

MIB یا میب مخفف Management Information Base به معنای مدیریت پایه اطلاعات است. یک MIB دیتابیسی است که جهت مدیریت اجزا در یک شبکه ارتباطی استفاده می شود. در بیشتر اوقات زمانی که از SNMP یا Simple Network Management Protocol صحبت می کنیم ، بحث MIB وجود دارد.اگرچه MIB فقط به پروتکل SNMP مرتبط نیست.

ساختارِ درختیِ MIB

همان طور که گفته شد MIB یک دیتابیس است. این Database از نوع Hierarchical یا همان ساختار درختی است. در این ساختارِ درختی هر ورودی با استفاده از یک Object Identifier یا OID آدرس دهی می شود. در MIB مجموعه ای از تعاریف وجود دارد که ویژگی های اجزای قابل مدیریت دستگاهی خاص را مشخص می کنند.

MIB

برای مثال در MIB مربوط به یک پرینتر ، تعریفِ مقدارِ پودر باقی مانده در کارتریج وجود دارد. همچنین تعاریف دیگری مانند تعداد صفحه های پرینت گرفته شده یا تعداد برگه های موجود در سینی نیز وجود دارد. یا در MIB مربوط به یک سوئیچِ شبکه ممکن است نرخ Packet Loss به عنوان یک مقدار تعریف شده باشد. از آن جایی که ساختار MIB به صورت درختی است ، بنابراین برای مشخص کردن آدرس مربوط به هر تعریف به یک OID نیاز خواهد بود که مکان دقیق تعریفِ هر آبجکت مشخص شود.

آیا تمام نرم افزار ها فایل های MIB همه محصولات را دارند؟

در نرم افزارهای مانیتورینگ مانند SolarWinds ، PRTG  ، Manage Engine و بسیاری دیگر زمانی که با استفاده از SNMP مانیتور یک دستگاه را آغار می نمایید ، مقادیر مختلف از MIB ، توسط OID هایی که نرم افزار دارد ، مانیتور می شوند. اما در بسیاری از مواقع نرم افزار مانیتورینگ ممکن است دیتابیس MIB حاوی تعاریف مربوط به یک دیوایس خاص را در خود نداشته باشد. در این صورت با وجود اینکه SNMP در نرم افزار مانیتورینگ Authenticate شده است و اتصال برقرار است ، اما نرم افزار مانیتورینگ نمی داند که چه مواردی را باید مانیتور کند! بنابراین نتیجه ای جهت نمایش وجود نخواهد داشت.

از آن جایی که نرم افزار های متفاوت به اصطلاح MIB Repository های متفاوتی را ممکن است داشته باشند و همچنین نیاز است که محدوده وسیعی از دستگاه ها را مانیتور نمایند ، در صورتی که MIB یک دستگاه خاص در Repository موجود نباشد ، بایستی به صورت دستی به Monitoring Software اضافه گردد. جهت جست و جوی فایل های MIB ابتدا به وب سایت سازنده محصول مراجعه نمایید. در صورتی که فایل MIB توسط سازنده در وب سایت قرار داده نشده بود ، ممکن است بتوانید آن را در این لینک بیابید. 😉


تصاویر مربوط به وب سایت ManageEngine و Nagios است.

جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه و به خصوص پروتکل SNMP در تجهیزات سیسکو به این کانال در تلگرام مراجعه نمایید.

۳.۵ ۴ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
رضا نجم
رضا نجم
4 سال پیش

خیلی ممنون از توضیحات کاملتون ?
دقیقا دنبال همین مقاله بودم.

دکمه بازگشت به بالا