VMWareمجازی سازی

همه چیز درباره VIB در VMware ESXi – قسمت دوم

در مقاله قبل درباره سطوح پذیرش فایل های VIB و همچنین محتویات آن صحبت کردیم. در ادامه به کاربردهای vSphere Installation Bundle و روش های استفاده از آن خواهیم پرداخت.

VIB ها چطور ایجاد و توزیع می شوند؟

شرکت VMware به شرکایش ابزارهای نرم افزاری را نشان می دهد که با استفاده از آن امکان ساخت VIB ها وجود دارد. زمانی که VIB ایجاد می شود ، به دو روش امکان عرضه آن وجود دارد. روش اول به Individual VIBs مشهور شده است و روش دوم را به نام Software Bundle/Depot می شناسیم.

Individual VIBs

فروشندگان محصولات فناوری مختلف که با VMware کار می کنند ، این امکان را دارند که VIB مخصوص به خود را منتشر نمایند. کاربران نهایی ( یعنی متخصصان مجازی سازی ) می توانند با استفاده از دستورات ESXCLI این VIB ها را به هاست ESXi اضافه یا از آن ها حذف نمایند. همین موضوع تفاوت کارایی یک Individual VIB با یک Software bundle/depot است! تنها ابزاری که کاربران نهایی برای حذ و اضافه VIB ها در اختیار دارند ، ESXCLI Commands است. اجزایی مانند Update Manager و Image Builder وی ام ویر نمی توانند  با Individual VIB ها کار کنند و به متادیتاهایی نیاز دارند که تنها در Software Bundle ها وجود دارد.

Software Bundle/Deput

vSphere Installation Bundle ها اغلب به عنوان بخشی از یک Software Bundle مورد استفاده قرار می گیرند. Software Bundle ها دارای متا دیتاهایی هستند که این امکان را فراهم می نماید تا نه تنها با استفاده از ESXCLI مدیریت شوند ، بلکه امکان مدیریت توسط VMware Update Manager و Image Builder CLI نیز وجود دارد.

خود Software Bundle ها در دو نوع عرضه می شوند. در روش اول یک فایل آرشیو ZIP عرضه می شود که کاربران می توانند آن را دانلود نمایند. به این روش در اصطلاح Offline Bundle یا Offline Repot می گویند. راه دوم این است که آرشیو ها بر روی یک Web Server نگه داری شوند و سپس توسط پروتکل های FTP یا HTTP مورد دسترسی قرار بگیرند. به این روش Online Bundle یا Online Repot گفته می شود.

چطور VIB ها را از یک هاست فعال ESXi حذف کنیم ؟

همان طور که گفته شد شما می توانید با استفاده از دستورات ESXCLI از VIB های استفاده شده بر روی Host تان مطلع شوید. همچنین با استفاده از Update Manager قادر خواهید بود Software Bundle را Import نمایید و از آن جهت مدیریت VIB های نصب شده بر روی هاست ها کمک بگیرید.

 

کاربرد VIB چیست؟

آیا تا به حال با این مشکل مواجه شده اید که یک نسخه اصلی از ESXi را نصب کرده باشید ، اما بعضی از سخت افزارهای دستگاه شما را به درستی شناسایی نمی کند؟ برای مثال این موضوع بر روی سرور های HP به وفور دیده می شود. در چنین مواردی زمانی که با کارشناسان مجازی سازی با تجربه مشورت می کنیم به ما یادآوری می کنند که می بایست نسخه ESXi مربوط به کمپانی سخت افزارمان نصب می کردیم ! در واقع نسخه های مختلف سازگار با سخت افزار Vendor های مختلف از طریق همین File های VIB سفارشی سازی می شوند. البته VIB کاربرد های بسیار دیگری نیز دارد.

شما حتی زمانی که ESXi غیر سازگار با سخت افزارتان را نصب کرده باشید می توانید تنها با افزودن VIB رسمی شرکت تولید کننده سخت افزارتان بدون نیاز به نصب مجدد ESXi مشکل را برطرف نمایید. برای مثال VIB های شرکت HP یا HPE در این لینک موجود هستند.

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا