MCSEمایکروسافت

Lease Renewal Process در DHCP چیست؟

در مقاله قبل توضیح دادیم که DHCP Server چگونه کار می کند. همچنین دانستیم که فرآیند DORA چیست و چگونه به یک سیستم آی پی تعلق می گیرد. باید بدانیم که آی پی هایی که به کلاینت ها محول می شود در حالت پیش فرض همیشگی نیستند و ممکن است تغییر کنند. در این آموزش درباره Lease Renewal Process یا فرآیند تجدید اجاره صحبت می کنیم.

Lease Renewal Process

فرآیند تجدید اجاره بسیار ساده است. این پروسه برای اطمینان از اعتبار آی پی اختصاص یافته صورت می پذیرد. درواقع از زمانی که Client آی پی را در مرحله Acknowledge دریافت می کند به این امر واقف است که به زودی باید از DHCP بابت تجدید اجاره آی پی درخواست نماید. اما برای تجدید اجاره یا Lease Renewal نیازی به اجرای مجدد کل فرایند DORA نیست. به این منظور فقط Request و Acknowledge یعنی دو مرحله آخر صورت می پذیرد.

کلاینت به جای درخواست تخصیص IP یا DHCP Request یک درخواست تجدید اجاره ارسال می کند. سرور نیز در صورتی که هنوز در شبکه وجود داشته باشد به سادگی با یک DHCP Acknowledge به کلاینت اعلام می کند که امکان استفاده از آدرس IP برای یک دوره دیگر وجود دارد.

DHCP 2

درخواست تمدید همیشه در نیمه دوره اجاره اتفاق می افتد. در اینجا ما این زمان را ۵۰ درصد می نامیم. فرض کنید یک آدرس آی پی به مدت ۸ روز به کلاینت اختصاص داده شده باشد. در روز چهارم کلاینت برای اولین بار درخواست تجدید خود را ارسال می کند. اگر DHCP وجود داشته باشد ، درخواست پذیرفته می شود و بعد از اتمام ۴ روز دوم دوره اجاره کلاینت برای ۸ روز دیگر هم می تواند از آی پی استفاده کند. اما اگر DHCP سرور پاسخ را در روز چهارم ارسال نکند چه اتفاقی می افتد؟ همان طور که می دانید هنوز ۴ روز از مدت اجاره باقی مانده است.

بنابراین کلاینت تا زمان ۷۵ درصد ، یعنی دو روز دیگر نیز صبر می کند و دوباره درخواست را ارسال می نماید. اگر باز هم DHCP Server پاسخی اعلام نکند دو روز دیگر باقی می ماند. دوباره کلاینت تا زمان ۸۷.۵ درصد ، یعنی یک روز بعد نیز صبر خواهد کرد و دوباره درخواست Lease Renewal فرستاده می شود. در زمان ۸۷.۵ درصد اگر باز هم پاسخی دریافت نگردد کلاینت به جای درخواست تمدید اجاره ، یک درخواست جدید کامل DORA ارسال می نماید و به دنبال DHCP Server جدیدی برای تخصیص آدرس آی پی خواهد بود. و اگر در اینجا DHCP Server تازه ای پیدا شود کلاینت آدرس آی پی جدید با دوره اجاره تازه ای را دریافت خواهد نمود. در غیر این صورت کلاینت تا پایان دوره اجاره صبر خواهد کرد و پس از آن دیگر از آی پی دریافت شده از DHCP استفاده نمی کند. در این زمان با اجرای فرآیند DORA دوباره به دنبال DHCP Server  خواهد بود.

تا اینجا به طور کامل نحوه کارکرد DHCP را فرا گرفتیم. با این اطلاعات می توانیم DHCP Server خود را در ویندوز Server راه اندازی نماییم. تک تیک را در شبکه های مجازی دنبال نمایید تا از زمان انتشار آموزش راه اندازی DHCP در ویندوز سرور ۲۰۱۶  شوید.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا