امنیتتکنولوژی

U2F چیست؟ امن ، بمانیم!

U2F یک استاندارد Open Authentication است که به کاربران اینترنت اجازه می دهد با استفاده از یک دستگاه واحد مانند یو اس بی درایو به صورت امن به سرویس های آنلاین دسترسی پیدا نمایند.  این دسترسی به گونه ای ایجاد می گردد که نیاز به هیچ درایور یا نرم افزار اضافی ای وجود نداشته باشد.

U2F توسط گوگل و Yubico ابداع شده است و توسط NXP  پشتیبانی می شود. NXP یکی از زیر مجموعه های شرکت Philips  می باشد که جز بیست فروشنده برتر محصولات نیمه رسانا یا Semiconductors در جهان است.

هم اکنون سرویس های بسیاری مثل Gmail ، DropBox ، GitHub ،  Salesforce و دولت انگلستان از این فناوری امنیتی استفاده می کنند. دیروز ۲۶ ژانویه ، FaceBook نیز به جمع استفاده کنندگان از U2F اضافه شد.

U2F Facebook

U2F چگونه کار می کند؟

فرض کنید قصد ایجاد ورود دو مرحله ای برای حساب کاربری خود در Gmail یا Facebook را دارید. قبل تر از این امکان اضافه نمودن اثر انگشت ، SMS Verification و … به عنوان مرحله دوم احراز هویت برای استفاده از این سرویس ها وجود داشت. اکنون شما می توانید به جای SMS یا فاکتور های بیومتریک از U2F استفاده نمایید. به این صورت که یک دستگاه Yubikey را به کامپیوتر متصل می نمایید. سپس نام کاربری و پسورد خود را برای ورود به Gmail وارد می نمایید. بعد از این مرحله تا زمانی که دکمه موجود بر روی دستگاه YubiKey متصل به کامپیوتر را نفشارید ، حتی با وجود داشتن نام کاربری و پسورد ، لاگین به اکانت Gmail امکان پذیر نمی باشد.

U2F for USB

U2F به جز USB با فناوری Bluetooth و NFC نیز سازگار است. ( در نتیجه برای موبایل و سایر دستگاه های بدون USB هم قابل استفاده است )

در حال حاضر مرورگرهای Google Chrome و Opera از این فناوری پشتیبانی می نمایند. اما اگر از Internet Explorer  ، Microsoft Edge ، Safari و FireFox استفاده می کنید باید منتظر بمانید. گرچه فایرفاکس اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۷ قطعا به لیست مرورگرهای دارای این قابلیت می پیوندد. در حال حاضر می توانید با استفاده از یک Add ones فناوری U2F را به فایرفاکس اضافه نمایید.

از اینکه نظرات خود را درباره این فناوری با نویسندگان و دیگر مخاطبان وب سایت تک تیک در میان می گذارید بسیار سپاسگذاریم.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
سارا
سارا
7 سال پیش

ممنون از مقاله خوبتون

دکمه بازگشت به بالا