تکنولوژیدنیای موبایلشبکه و ارتباطات

از ۳G تا LTE – درباره شبکه های موبایل بیشتر بدانیم.

یکی از پرسش هایی که قطعا یک بار از همه کارشناسان IT و مخابرات پرسیده شده است ، تفاوت استاندارد های مختلف شبکه های اینترنت موبایل با یکدیگر است. برای مثال تفاوت ۴G معمولی با ۴G LTE چیست؟ بنابراین اگر مایل هستید که به عنوان یک کارشناس IT یا مخابرات بتوانید تفاوت این استانداردها را برای مشتریان خود توضیح بدهید و دانش و تجربه چندین ساله تان زیر سوال نرود ، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنم.

تاریخچه اینترنت موبایل

در بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ ظهور استاندارد ۳G اینترنت را در شبکه های موبایلی متحول کرد. در واقع ۳G فناوری بود که باید به نیازمندی های استاندارد IMT-2000 یا International Mobile Telecommunication 2000 دست می یافت. در این استاندارد دست یابی به سرعت دانلود ۲۰۰ kbps یا ۰.۲ Mbps الزامی بود. اگر چه این سرعت ممکن است اکنون برای شما کم به نظر برسد ، اما در آن زمان جهت انجام بسیاری از فعالیت ها در اینترنت عالی بود.

از نظر منطقی انتظار می رفت که نسل بعدی استاندارد تکنولوژی های ارتباطی شبکه های موبایل ، نسل چهارم یا ۴G باشد. اما در عمل این اتفاق نیافتاد. در آن زمان سازمان ITU-R ( بخش Radiocommunications Sector سازمان ITU ) نیازمندی های شبکه های ۴G را تدوین نمود.

ITU-R اعلام کرد که فناوری ۴G بایستی سرعت دانلود ۱۰۰ Mbps را در زمان استفاده از دستگاه های موبایل و Tablet فراهم آورد. همچنین دستگاه های ثابتی مثل Mobile Hotspot ها باید مقدار به سرعت تا ۱ Gbps نیز دست یابند.

در همان زمان ، هنوز ۳G در حال پیشرفت بود. برای مثال High Speed Packet Access یا HSPA به سرعت تئوری ۷.۲ Mbps دست یافته بود. که ۳۶  برابر استاندارد فناوری ۳G معمولی بود ! HSPA به شبکه های نسل ۳.۵ یا همان Turbo 3G مشهور شد.

بعد از آن بود که نسل چهارم در قالب Evolved High Speed Packet Access یا HSPA+ یا HSPA ارزش افزوده و همچنین LTE یا Long Term Evolution پا به عرصه ظهور نهاد.

جالب این جاست که بدانید هم LTE و هم HSPA+ به عنوان فناوری های نسل چهارم شبکه های موبایل معرفی شدند. اما متاسفانه هیچ یک از این فناوری ها به استاندارد تعیین شده توسط ITU-R برای ۴G ، یعنی سرعت دانلود ۱۰۰ Mbps بر روی دستگاه های موبایل دست نیافتند.

LTE

تا اینجا مروری داشتیم بر اینکه چطور دنیای موبایل از زمان شبکه های ۳G پیشرفت کرد و به نقطه حال حاضر رسید. اگر چه LTE هیچ گاه به استاندارد های تعیین شده توسط ITU-R برای شبکه های ۴G دست نیافته است ، اما همچنان آن را به عنوان اینترنت نسل ۴ می شناسیم.

درواقع ، امروزه سرعت دانلود با استفاده از LTE در دنیای واقعی و در آمریکا به ۹.۹ Mbps می رسد که کم تر از میانگین جهانی ۱۳.۵ Mbps است. همچنین این مقدار با استاندارد تعیین شده ۱۰۰ Mbps فاصله زیادی دارد.

البته به یاد داشته باشید که این آمارهای ارائه شده میانگین هستند. سرعت شما با توجه به اپراتور ، منطقه قرار گیری ، گستره پوشش ، تعداد کلاینت های حاضر در منطقه تغییر پذیر است و ممکن است در زمان هایی سرعتی کم تر یا بیش تر از این مقدار را از اپراتورهای LTE دریافت نمایید.

LTE Advanced و ۵G

در حال حاضر هنوز هم اپراتورهای موبایل و شرکت های فناوری در تلاش هستند  که سرعت تکنولوژی LTE را به مقدار تعیین شده برای ۴G واقعی نزدیک تر کنند. که حاصل این تلاش ها به طور کلی به عنوان LTE Advanced شناخته شده است.

همچنین بسیاری از شرکت ها مثل گوگل در تب و تاب ارائه خدمات موبایلی در قالب تکنولوژی های نسل پنج یا ۵G هستند. استانداردی که از لحاظ تئوری قرار است سرعت دانلود  ۱۰Gbps را برای دستگاه های موبایل محیا کند. سرعتی که یک فیلم Full HD کامل را تنها در چند ثانیه دانلود می کند.

پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۰ استاندارد ۵G به صورت واقعی قابل استفاده خواهد بود.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا