AsteriskElastixIssabelKerio Operatorتلفن تحت شبکه

آیا شبکه سازمان شما برای راه اندازی VoIP آماده است؟

یکی از پرسش های مهم قبل از راه اندازی سرویس VoIP در سازمان ، توجه به پیش نیازهای زیرساخت شبکه است. در این مقاله توصیه هایی را مطرح خواهیم کرد تا بتوانیم پاسخ روشنی را برای این سوال ارائه دهیم. همچنین موارد مطرح شده در این مقاله پیوسته به روز خواهد شد. بنابراین اگر نظر یا تجربه خاصی در این مورد دارید ، می توانید آن را در قسمت نظرات مطرح نمایید.

پیش نیازهای LAN جهت راه اندازی VoIP

  • استفاده از سوئیچ های حرفه ای شبکه به جای هاب و تجهیزات چند کاره : در بسیاری از سازمان ها دیده شده است که به جای استفاده از سوئیچ های استاندارد و مناسب محیط های اداری و تجاری از سوئیچ ها و تنجهیزات شبکه ای استفاده می شود که قابلیت پردازشی کمی دارند و صرفا مانند یک هاب عمل می کنند. توصیه اکید ما این است که برای دستیابی به کیفیت صدای مناسب از چنین سوئیچ هایی در شبکه های VoIP استفاده نکنید.
  • استفاده از سوئیچ های شبکه Full duplex : همه ما با اصطلاح Full duplex و Half duplex آشنا هستیم. دقت داشته باشید که برای سوئیچ هایی که بین VoIP Endpoint و PBX Server ها قرار دارند به هیچ عنوان از حالت Half duplex استفاده نکنید. می دانید که در برخی سوئیچ ها امکان فعال سازی و غیر فعال سازی آن وجود دارد.
  • استفاده از Segregated Network : یکی از مهم ترین شرایط LAN در سازمان هایی که از VoIP بهره می برند پیکربندی شبکه به صورت Segregated است. این اصطلاح یعنی شبکه هایی که در آن ها ترافیک Voice از Data توسط vLAN جدا شده است.
  • راه اندازی QoS : سرویس Quality of Service نیز یکی از سودمند ترین روش های تضمین کیفیت تماس صوتی در شبکه های VoIP است که استفاده از آن بسیار توصیه می شود. به این منظور استاندارد ۱P نیز راه گشا خواهد بود.
نصب ماژول ها در Elastix

اما اجازه دهید ببینیم که شرایط یک شبکه LAN مناسب از لحاظ پارامترهای قابل اندازه گیری چگونه باید باشد؟

شبکه محلی ایده آل برای راه اندازی VoIP مقدار Packet Loss کم تر از ۱ درصد ، Jitter کم تر از ۳۰ میلی ثانیه ، Delay یک طرفه کم تر از ۵۰ میلی ثانیه و پینگ تایم کم تر از ۱۰۰ میلی ثانیه را باید داشته باشد.

کارشناسان تک تیک توصیه می کنند که در صورتی که در بررسی اولیه از شبکه یک سازمان مشخص شد که یکی از شرایط بالا برقرار نیست از پذیرفتن پروژه وویپ در آن جا بپرهیزید.

اما پارامترهای گفته شده را چگونه بررسی کنیم ؟ جواب واضح است : در واقع مقادیری که گفته شد ، بایستی برای تست Ping بین IP PBX  ( مثلا Elastix یا Isabel ) و یک اندپوینت ( مثلا گوشی VoIP ) صورت پذیرد.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید بوده است لطفا آن را با دوستان و همکاران تان به اشتراک بگذارید.

۳.۸ ۴ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا