AsteriskElastixIssabelتلفن تحت شبکه

نصب نرم افزار IP تلفنی ایزابل – Issabel

در بهمن ماه ۱۳۹۵ نرم افزار مرکز تلفنی Elastix با ۳CX ادغام شد. ( اطلاعات بیشتر در این لینک ) در فاصله کمی از آن ، کاربران جامعه متن باز تصمیم گرفتند که پروژه جدیدی را به نام Issabel راه اندازی نمایند و عرضه Elastix را به صورت رایگان با نام جدید و بدون وابستگی به کمپانی پالوآلتو ادامه دهند. خوشبختانه Issabel موفقیت زیادی کسب کرد و اکنون بعد از گذشت یک سال به طور کامل امتحان خود را پس داده است و قوی تر از Elastix عمل می کند. در این آموزش ، نصب ایزابل را فرا خواهید گرفت.

جهت نصب ایزابل ابتدا آن را به صورت رایگان از وب سایت SourceForge در این آدرس دانلود نمایید. بعد از دریافت فایل ISO مدیای نصب را Mount نمایید و سیستم را از طریق آن بوت کنید.

پس از اینکه سیستم را با استفاده از ایزو Issabel بوت کردید با تصویر زیر مواجه خواهید شد. گزینه Test this media & install – Asterisk 13 را انتخاب کنید.

نصب ایزابل

زبان مورد مظر خود را برگزینید و بر روی Continue کلیک نمایید.

نصب ایزابل مرکز تلفنی issabel

در بخش Installation Summary امکان پیکربندی گزینه های بسیار زیادی وجود دارد. برای مشما می توانید تنظیمات کارت شبکه ، نام هاست و Security Policy ها را در همین قسمت انجام دهید. اما انتخاب محل Installation Destination اجباری است. بر روی آیکون آن کلیک کنید.

دیسکی را که برای نصب Issabel در نظر گرفته اید انتخاب نموده و Done را برگزینید.

اکنون بر روی Begin Installation کلیک نمایید.

در این قسمت تا زمانی که ایزابل نصب می شود ، خواهید توانست User Settings را شامل انتخاب کلمه عبور برای کاربر Root و ساخت دیگر کاربران را انجام دهید. پیشنهاد ما این است که با انتخاب Root Password پیکربندی آن را در همن مرحله به انجام برسانید.

نصب ایزابل بدون استفاده از ISO بر روی CentOS - جهت محیط های ابری مانند VPS

همان طور که می دانید Issabel برای ذخیره اطلاعات مرکز تماس از موتور دیتابیس MySQL و پایگاه داده MariaDB بهره می برد. در این بخش از شما خواسته می شود که کلمه عبوری را جهت کاربر Root دیتابیس MariaDB در نظر بگیرید. و کلید Enter را بفشارید.

یک بار دیگر کلمه عبور MariDB را تکرار کنید.

ایزابل کامپوننت های مدیریتی زیادی دارد. همچنین اینترفیس تحت وب آن با نام IssabelPBX محیط مدیریت اصلی آن است. در این قسمت کلمه عبوری را برای کاربر Admin مربوط به IssabelPBX و کامپوننت هایی مانند VTiger ، A2Billing و FOP تعیین نمایید.

یک بار دیگر کلمه عبور IssabelPBX را وارد نمایید.

اکنون مراحل نصب ایزابل به پایان رسیده است. و شما می توانید از تمام امکانات آن بهره ببرید.

محیط ایزابل شباهت بسیار زیادی به پدرش یعنی نرم افزار IP Telephony الستیکس دارد و بیشتر آموز های Elastix که در وب سایت تک تیک قرار دارد در مورد آن نیز صادق است. اما به زودی آموزش های تکمیلی نیز خدمت مخاطبان TechTik ارائه خواهد شد. برای مثال بهتر است بدانید که در آخرین نسخه ایزابل بر خلاف Elastix نیازی به نصب کامپوننت Custom Context به صورت جداگانه ندارید و این مفهوم با نام Class of Service  مانند محصولات Cisco ( همان CUCM ) و سانترال های Panasonic به صورت پیش فرض در Issabel وجود دارد که در مقاله های آتی به آن پرداخته خواهد شد.

 

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
6 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ناشناس
ناشناس
2 سال پیش

ﺑﺎ ﺳﻼﻡ ﻭﻗﺖ ﺗﺎﻥ ﺑﺨﻴﺮ

Reza
Reza
2 سال پیش

سلام من سرور ایزابل رو ران کردم نمیدونم ربط داره یا خیر چندتا داخلی هم اد کردم ولی مشکل من اینه که کلا نمی تونم وارد پنل بشم

omid
omid
4 سال پیش

سلام نسخه استیبل ایزایل ورژن چند هست؟

shayan
shayan
5 سال پیش

سلام،
من برنامه issabel رو نصب کردم و از طریق ip داخلی امکان اتصال به voip از طریق zoiper رو دارم، ولی از طریق ip استاتیک امکان اتصال رو ندارم، من روی روتر پورت ۵۰۶۰ udp رو فوروارد کردم ولی امکان برقراری ارتباط نیست، آیا باید پورت دیگه ای و کار دیگه ای انجام بشه ؟
ممنون از راهنماییتون

دکمه بازگشت به بالا