Elastixتلفن تحت شبکه

خداحافظی الستیکس از استریسک

در ۷ دسامبر ۲۰۱۶ به عنوان آخرین سورپرایزهای این سال ، خبر به روزرسانی Elastix برای متخصصین VoIP در همه جهان از جمله خبرهای داغ بود. بعد از شنیدن این خبر ، با اولین جست و جو ها در گوگل و سایر شبکه های اجتماعی متوجه شدم که این یک به روزرسانی معمولی نیست. سیل کامنت های نارضایتی از  به روزرسانی ، نشان از این داشت که آپدیت نسخه ۵ الستیکس نه فقط به دلیل اضافه نمودن ویژگی های جدید و بهبود ، بلکه به دلیل یک همکاری تجاری تازه رخ داده است. خداحافظی با Asterisk و سلام به ۳CX .

[highlight bgcolor=”#f3f7b2″]اما ویژگی های اصلی اعلام شده از طرف وب سایت Elastix در ورژن ۵ بتا چیست ؟[/highlight]

Elastix 5 Beta بر روی آخرین نسخه سیستم عامل Debian یا همان Jessie ارائه گردیده است و شامل ۳CX Free PBX می باشد. در این ورژن DNS hosting و گواهینامه های SSL رایگان خواهند بود. همچنین WebRTC video conferencing به عنوان سیستم رایگان Video Conferencing در آن گنجانده شده است. از دیگر قابلیت های آن تنظیم خودکار بعضی از برند های مشهور تلفن های VoIP توسط سرور ، اجرای اتوماتیک برخی از SIP Trunk های  معروف و ارائه امکاناتی مثل ارسال فکس به ایمیل ، ارسال Voice به ایمیل ، چت و … به صورت مجتمع ، مکانیزم های Failover ، Backup و Restore داخلی ، پشتیبانی از کلاینت های Android ، IOS برای موبایل و Mac و ویندوز برای PC و درنهایت مکانیزم های پیش فرض دفاع در برابر حملات SIP hacking است.

Adminer به جای phpMyAdmin در Elastix - ویرایش دیتابیس MySQL

هم زمان با ارائه نسخه ۵ الستیکس فروم های رسمی موجود در وب سایت Elastix که مربوط به نسخه ۴ بود از دسترس خارج شده است و این نشان از پیشروی به سمت پایان پشتیبانی این شرکت از ورژن ۴ می باشد و بسیاری از کامنت های موجود در فضای مجازی و اتهام ها اشاره به این موضوع داشتند. لازم به ذکر است که لینک دانلود این نسخه نیز از وب سایت رسمی الستیکس حذف گردیده است.

elastix-5-3

عده زیادی از کاربران اعلام کرده اند که دیگر از Elastix در پروژه هایشان استفاده نخواهند کرد و به جای آن از  AsteriskNow استفاده خواهند کرد.  هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار سیستم تلفنی بر پایه Elastix نسخه ۴ در جهان رجیستر شده است و باید دید که چه تعداد از آن ها به نسخه جدید مهاجرت خواهند نمود.

شرکت Elastix برای آپگرید ابزاری را به نام Converter tool در نظر گرفته است که پس از Backup از تنظیمات در نسخه ۴ می توانید فایل Config را توسط این ابزار به کانفیگ نسخه ۵ تبدیل نمایید. نکته جالب درباره این ابزار این است که در هنگام تبدیل بایستی حتما طول داخلی ها – Extension –  را از بین اعداد ۳ و ۴ و ۵ مشخص نمایید! در نتیجه  برای مهاجرت از محیط هایی که داخلی با طول های متفاوت در آن ها تعریف شده است با مشکل رو به رو خواهید شد. Elastix هنوز پاسخ روشنی درباره اعتراض کاربران به این موضوع منتشر نکرده است. خبر بد دیگر آنکه ، IAX جزو پروتکل های مربوط به Asterisk بود. پس در Elastix 5 beta امکان استفاده از این پروتکل ، وجود ندارد.

Package Manager ها در توزیع های مختلف لینوکس

elastix-5-4

مواردی که از نسخه قبلی توسط ابزار Converter به نسخه جدید منتقل می شوند شامل داخلی ها ، ترانک ها ، مسیرهای ورودی ، مسیرهای خروجی ، IVR ها ، لیست سیاه و Feature codes است.

آینده Elastix

[highlight bgcolor=”#c1edf4″]با وجود همه بازخوردهای منفی فراموش نکنیم که این شروع همکاری شرکت ارائه دهنده مرکز تلفن کمپانی های مشهوری مثل Pepsi ، KFC ، D-Link و BiC یعنی الستیکس  با شرکت ارائه دهنده  مرکز تلفن شرکت های مشهوری مانند Mitsobishi MOTORS ، American Express و Boeing یعنی ۳CX است. کمپانی هایی که سیستم های تلفنی در آن ها جزئی از قلب تپنده آن ها محسوب می شود. همکاری ای که پیش بینی آینده آن با توجه به حجم بازخوردهای منفی بسیار سخت خواهد بود. اما در این نکته هیچ شکی وجود ندارد که Elastix با این اقدام تبدیل به یک Unified Communication Service شد. هدفی که تا پیش از این تنها از طریق نصب افزونه ها ممکن بود.[/highlight]

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
م.انصاری
م.انصاری
7 سال پیش

به دلایلیل حقوقی الستیکس به کمپانی ۳cx واگذار شده و پروژه آن متوقف شده لطفا اصلاح کنید
لازمه بگم قراره با نام ایزابل توسط شرکت دیگه ای به حیات خودش ادامه بده
و هسته اصلی آن همچنان استریسک خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا