MCSEWindows Secretsمایکروسافت

BCDEdit و کاربرد آن

می دانیم که در هر سیستم عامل تنظیمات بسیاری برای نحوه بوت و اجرای آن OS وجود دارد. این پیکربندی ها در ویندوز و لینوکس تا حدودی قابل ویرایش و دستیابی هستند. در این مقاله شما را با ابزاری در سیستم عامل ویندوز برای مدیریت پیکربندی بوت آشنا خواهیم کرد. ابزاری که قصد معرفی آن را به شما داریم BCDEdit نامیده می شود.

BCDEdit چیست؟

BCDEdit یک ابزار Command-line است که برای مدیریت Boot Configuration Data یا BCD از آن بهره می بریم. این مدیریت از طریق ویرایش فایل های BCD صورت می پذیرد. برای مثال با استفاده از BCD به راحتی می توان یک گزینه جدید به منوی Boot افزود.

جهت ویرایش BCD File ها نیاز به بالاترین سطح دسترسی در ویندوز وجود دارد. به این منظور باید Command Prompt را در حالت Admin Privileged اجرا نمایید یا اینکه وارد محیط ویندوز PE شوید.

جهت اطمینان از اعمال تغییرات در BCD نیاز به یک Shutdown یا Restart نرم افزاری در ویندوز وجود دارد. فایل BCDEdit در آدرس %WINDIR%\System32 قرار دارد.

در ادامه شما را با برخی از Option های BCDEdit آشنا خواهیم کرد.

مهم ترین Option برای استفاده از BCDEdit ، ویژگی Help است. به این منظور کافی است که به صورت زیر عمل نمایید :

BCDEdit /? [command]

به جای command می توانید هر دستوری را که مایل به کسب اطلاعات درباره آن هستید را وارد نمایید. برای مثال اگر می خواهید بدانید که دستور createstore در BCDEdit چگونه عمل می کند و چه کاری را انجام می دهد می توانید آن را به صورت زیر اجرا نمایید :

با بستن درب لپتاپ ویندوز را خاموش کنیم

Bcdedit /? Createstore

Option بعدی ویژگی export است که به صورت زیر استفاده می شود :

با استفاده از این دستورات می توانید از محتویات فعلی فایل BCDEdit پشتیبان تهیه نمایید. که فایل آن شبیه تصویر زیر در مسیری که معرفی می نمایید ذخیره خواهد شد :

BCDEdit

همین طور دستور Import نیز جهت بازیابی تنظیمات دیگر قابل استفاده است. باقی Option ها نیز به همین منوال و به همین سادگی قابل بهره وری خواهند بود. برای اطلاعات بیشتر می توانید به این لینک رجوع کنید.

همچنین در این مقاله روش حذف Dual Boot را بدون استفاده از BCDEdit بخوانید ، یا در این ویدیو به صورت تصویری و به زبان فارسی مشاهده کنید.

۳.۵ ۴ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
6 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
بنیامین
بنیامین
8 ماه پیش

سلام من یک هارد ssd دارم و یک هارد اینترنال ، در یک ماه اخیر چند بار با حذف فایل بی سی دی مواجعه شدم و هر چقدر سرچ کردم فیلم آموزشی دیدم نتونستم با دستورات ایجاد و ویرایش در داس …… مشکل رو حل کنم ، احساس میکنم یکی از رم های سیستم مشکل داره و چند رو یک بار فایل bcd پاک میشه و مجبورم ویندوز عوض کنم . وقتی بی سی دی از بین میره در محیط داس ویندوز رو بجای درایو سی درایو دی داره میشناسه .

محمد
محمد
4 سال پیش

می خوام test-signed رو از طریق BCDEdit غیر فعال یا فعال کنم.تو سایت مایکروسافت توضیح داده بودن ولی خوب نفهمیدم. لطفا برام ایمیل کنید

مهدی
مهدی
5 سال پیش

سلام من میخوام توی bcdedit یه خط فرمان بنویسم که وقتی ویندوز بالا میاد در منوی بوت از من سوال نشه با چه ویندوزی وارد بشه؟ و خودش ویندوز ۷ رو انتخاب کنه.
من فقط یه ویندوز روی لپ تاپ دارم ولی وقتی روشنش میکنم حتما باید ۳۰ ثانیه منتظر بمونم یا اینتر بزنم که ویندوز ۷ بیاد بالا.
Msconfig رو هم تست کردم و سربرگ startup رو روی ۳ ثانیه تنظیم کردم ولی بازم درست نشد. حالا به این روش رسیدم ممنون میشم راهنماییم کنید…؟؟

دکمه بازگشت به بالا