AsteriskElastixIssabelتلفن تحت شبکه

ایجاد محدودیت دسترسی به Outbound Route بدون استفاده از Custom Context در Elastix

در سازمان های بسیاری پیش می آید که نیاز است دستگاه تلفن SIP بعضی از کارمندان نبایستی به یک Outbound Route خاص دسترسی داشته باشد. می دانیم که Outbound Route ها برای مسیریابی به هر Trunk ساخته می شوند و در آن ها Dial Plan هر مسیر مشخص می گردد. به این منظور در Elastix 4 بایستی از ویژگی Custom Context استفاده نمایید. اما همان طور که می دانید این کامپوننت به صورت پیش فرض در الستیکس نصب نشده است و باید با ایجاد دسترسی به Internet آن را بارگذاری و فعال کرده باشید. از آن جایی که در بعضی از سازمان ها به علت های فراوانی از دسترسی Elastix به اینترنت جلوگیری شده است این کار دردسر های فراوانی دارد. اما خبر خوب اینکه راه حل جایگزینی هم برای اجرای این سناریو در زمان هایی که تعداد داخلی های سازمان کم باشد وجود دارد. در این مقاله این راه حل جایگزین برای تعریف دسترسی به یک Outbound Route خاص شرح داده می شود.

لازم به ذکر است که به تازگی مقاله روش نصب Issabel نیز در وب سایت تک تیک آموزش داده شده است که جایگزین مناسبی برای Elastix خواهد بود. ( با توجه به این موضوع که کمپانی Elastix از نسخه ۴ به بعد با ۳CX ادغام شده است و در نتیجه امکان استفاده از Elastix 5  به صورت رایگان وجود ندارد. ) برتری Issabel نسبت به الستیکس در این مورد وجود کامپوننت COS یا Class of Service به عنوان جایگزین Custom Context در بسته نصبی اصلی است که پیشرفت و بهبود قابل توجهی محسوب می گردد. در آینده ، در مقاله ای جداگانه روش بهره گیری از Class of Service ایزابل که در سیستم های مرکز تلفن دیگر نظیر Panasonic و CUCM نیز وجود دارد را آموزش خواهیم داد.

ایجاد محدودیت در دسترسی به Outbound Route یا مسیرهای خروجی در Elastix 4

در اینجا فرض بر این است که امکان  مهاجرت یا Migrate از الستیکس به ایزابل وجود نداد و همچنین به دلیل عدم دسترسی مستقیم IPPBX به اینترنت امکان دانلود Component مربوط به Custom Context نیز وجود ندارد. در چنین حالتی به GUI تحت وب الستیکس سازمان لاگین شوید. از منوی PBX گزینه PBX Configuration و سپس Outbound Routes را برگزینید.

ایجاد محدودیت دسترسی به Outbound Route بدون استفاده از Custom Context در Elastix

از لیست Outbound Routes در بخش بالا و سمت راست صفحه Route ای که قصد دارید دسترسی به آن را محدود نمایید ، انتخاب کنید.

ایجاد محدودیت دسترسی به Outbound Route بدون استفاده از Custom Context در Elastix

همان طور که می دانید در بخش پیکربندی هر Route قسمتی به نام Dial Patterns وجود دارد. Dial Patterns شامل Prepend ، Prefix ، Match Pattern و CallerID است. در این بخش جهت ایجاد محدودیت در دسترسی کافی است که فیلد Caller ID را تغییر دهید. در واقع اگر شما ، شماره یک داخلی خاص را دراین بخش وارد کنید و بر روی Submit Changes و سپس Apply Config کلیک نمایید تنها داخلی که در بخش Caller ID وجود داشته باشد می تواند از این Route استفاده کند. برای مثال فرض کنید که مایل هستید فقط SIP Extension های ۲۰۰ ، ۲۰۲ ، ۲۰۴ ، ۲۰۸ ، ۲۱۶ ، ۲۱۸ و ۲۷۸ به مسیر خروجی دسترسی داشته باشند. بنابراین نیاز است که برای هر Extension یک Dial Pattern ایجاد نمایید. به تصویر زیر دقت کنید.

ایجاد محدودیت دسترسی به Outbound Route بدون استفاده از Custom Context در Elastix

برای اینکه سردرگم نشوید یادآوری این نکته ضروری است که سایر فیلد ها کاربرد های دیگری دارند. برای مثال Match Pattern برابر XZ. باعث می شود تماس با شماره تلفن هایی که یا ۰۰ شروع می شوند ( شماره تلفن های خارج از کشور ) برای کاربران این Outbound Route غیر ممکن باشد. همچنین Prefix عددی است که در هنگام ارسال تماس از شماره گرفته شده توسط کاربر حذف می گردد و بیانگر عددی است که جهت استفاده از مسیر خروجی نیازمند شماره گیری می باشد. Prepend نیز به رقم هایی گفته می شود که نیاز است به ابتدای هر شماره گرفته شده توسط کاربران اضافه شوند و سپس از این مسیر به سمت Trunk هدایت گردند.

در پایان بر روی Submit Changes و سپس Duplicate Routes کلیک نمایید.

 

۳ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا