VirtualBoxمجازی سازی

آموزش VirtualBox – قسمت نخست، ساخت ماشین مجازی

 VirtualBox محصول شرکت Oracle نام نرم افزاری است که به کاربران اجازه استفاده از چندین سیستم عامل را به صورت مجازی به کاربر می دهد. در این نرم افزار سرعت بارگذاری برنامه و سیستم عامل های مجازی فوق العاده بالا بوده و کاربر اصلاً حس نخواهد کرد که ویندوز و یا سیستم عامل مجازی است. این نرم افزار انواع سیستم عامل ها  نظیر لینوکس، ویندوز و … را به صورت کامل پشتیبانی می کند. کافی است فضایی از هارد را به این نرم افزار اختصاص داده تا سیستم عاملی مجازی شروع به نصب شدن شود.

لینک دانلود

ایجاد یک ماشین مجازی در VirtualBox 

برنامه را اجرا کنید، از منو Machine گزینه New را انتخاب کنید، یا خیلی ساده تر بر روی آیکون New کلیک کنید. البته می توانید با کلید های ترکیبی CTRL + N هم پنجره مربوط به ساخت ماشین مجازی را باز کنید.

Oracle VM VirtualBox
در مرحله Name and operating system در قسمت Name یک نام برای ماشین مجازی خود در نظر بگیرید.
در قسمت Type باید نوع سیستم عامل خود را مشخص کنید.
در قسمت Version هم باید ویرایش سیستم عامل خود را مشخص کنید.
مثلا در نظر بگیرید قصد دارید یک نسخه از اوبونتو را نصب کنید، برای اینکار باید از قسمت Type بر روی حالت Linux قرار دهید و در قسمت Version هم باید بر روی حالت Ubuntu قرار دهید.

Oracle VM VirtualBox
مرحله Memory size در این قسمت باید مقدار حافظه ای که در نظر دارید به ماشین مجازی اختصاص دهید را مشخص کنید.
این مقدار حافظه ای را که برای ماشین مجازی در نظر می گیرید از حافظه اصلی سیستم ( سیستم میزبان) کاهش خواهد یافت.
پس بنا به نیازتان به ماشین مجازی حافظه اختصاص دهید.

Oracle VM VirtualBox

مرحله Hard disk در این مرحله شما باید یک هارد دیسک جدید برای ذخیره سازی ماشین مجازی ایجاد کنید پس باید بر روی گزینه Create a virtual hard disk now را انتخاب کنید.
اگر از قبل یک هارد دیسک ایجاد کرده بودید می توانید گزینه Use an existing virtual hard disk file را انتخاب کنید و هارد دیسک را معرفی کنید.

Oracle VM VirtualBox

بعد از کلیک بر روی گزینه Create یک پنجره جدید باز می شود که مربوط به پیکر بندی هارد دیسک جدید می باشد.
در صفحه اول نوع فایل(منظور فرمت فایل هارد دیسک) خود را مشخص کنید .
اگر بخواهید ماشین مجازی که ایجاد کرده اید در برنامه Hyper-v هم اجرا کنید می توانید گزینه دوم VHD را انتخاب کنید، یا اگر می خواهید ماشین مجازی که ایجاد کرده اید در برنامه VMware هم اجرا کنید گزینه سوم VMDK را انتخاب کنید.

Oracle VM VirtualBox

در صفحه بعدی باید مشخص کنید هارد دیسک که ایجاد می کنید از نوع Dynamic (پویا) باشد یا Fixed (ثابت)
منظور از دیسک Dynamic یعنی اگر شما ۲۰GB را برای ماشین مجازی در نظر بگیرید فقط بنا به مصرف، فضای هارد پر می شود و به مرور فضا ذخیره سازی به ماشین اختصاص داده می شود.
اگر تیک گزینه Fixed Size را فعال کنید یعنی اینکه کل فضایی را که اختصاص داده اید را اشغال می کند (فرض کنید شما ۲۰GB  فضا ذخیره سازی اختصاص می دهید اگر Fixed size را فعال کنیم کل فضای انتخابی را پر در نظر می گیرد و دیگر به سیستم عامل اجازه نمیدهد در  این مکان انتخابی چیزی ذخیره کند اما با انتخاب این گزینه کارایی سیستم بهبود می بخشد چون فایل های سیستم بصورت پشت هم قرار می گیرد)

Oracle VM VirtualBox
در مرحله بعدی باید حجم هارد دیسک مجازی را مشخص کنید، در این جا باید بنا به مصرف و کارایی شما باید حجم را مشخص کنید.

Oracle VM VirtualBox
زمانی که بر روی Create کلیک کنید ماشین مجازی شما ایجاد می شود و نوبت به نصب سیستم عامل در ماشین مجازی می باشد.
برای نصب سیستم عامل بر روی آیکون Start کلیک کنید.

Oracle VM VirtualBox
حالا باید فایل نصب سیستم عامل خود را به برنامه مشخص کنید برای این کار به ۲ صورت می توانید یا اینکه CD/DVD را در دستگاه خود قرار دهید و یا با استفاده از فایل Iso سیستم عامل.
اگر می خواهید با استفاده از CD/DVD سیستم خود را نصب کنید فقط بر روی Start کلیک کنید، اما اگر می خواهید با فایل ISO سیستم عامل خود را نصب کنید بر روی آیکون پوشه کلیک کنید و در پنجره باز شده فایل ISO خود را معرفی کنید و در آخر بر روی Start کلیک کنید تا نصب سیستم عامل شما آغاز شود.

Oracle VM VirtualBox

 

 

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا