VMWareمجازی سازی

نصب VMware vCenter Server Appliance نسخه ۶.۵

چند وقتی است که شرکت VMware نسخه ESXi 6.5 و vCenter 6.5 را به بازار عرضه کرده است. همان طور که می دانید بسیاری از ویژگی های vCenter 6.5 تنها در Appliance لینوکسی آن وجود دارد. به همین دلیل در این مقاله نحوه نصب VMware VCSA 6.5 آموزش داده خواهد شد.

مراحل نصب VMware vCenter Server Appliance 

ابتدا فایل ISO مربوط را دانلود نمایید. سپس با نرم افزاری مانند WinRaR آن را Extract کنید.

Install VCSA - 1وارد فولدر Extract شده شوید. سپس از مسیر \vcsa-ui-installer\win32 فایل Installer.exe را اجرا نمایید. توجه  داشته باشید که سیستم شما باید با ESXi ای که قصد دارید vCenter Appliance را در آن نصب کنید ارتباط شبکه ای داشته باشد.

پنجره ویزارد نصب باز خواهد شد. بر روی Install کلیک نمایید.

مرحله اول نصب آغاز می گردد ( نصب vCenter Appliance یک فرآیند دو مرحله ای است )

در پنجره Introduction بر روی Next کلیک کنید. در قسمت End user license agreement پس از خواندن متن و در وصرت موافقت با شرایط استفاده I accept the terms of the license agreement را تایید و بر Next کلیک نمایید.

در مرحله سوم از شما سوال پرسیده می شود که  vCenter را به صورت Embedded Platform Services Controller یا External Platform Services Controller نصب می کنید؟ Embedded Platform Services Controller برای محیط های Small و Medium مناسب است. جایی که سادگی معماری و استفاده بهینه از منابع بیش ترین الویت را داشته باشد. اگر منابع کافی را در اختیار دارید و قرار است که بیش تر از یک vCenter در سایت خود داشته باشید گزینه دوم را انتخاب نمایید.

در این مقاله به دلیل اینکه هدف ارائه مفاهیم کلی نصب vCenter Appliance است Embedded Platform Services Controller را انتخاب می کنیم که همه موارد در یک Appliance واحد نصب گردد.

در Appliance Deployment Target اطلاعات مربوط به محل اجرای نصب vCenter پرسیده می شود. مقصد نصب می تواند هم یک هاست ESXi باشد و هم یک vCenter که از قبل وجود دارد. اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید و بر روی Next کلیک کنید. در آزمایشگاه تک تیک  ، یک هاست ESXi با IP 192.168.75.140 وجود دارد که مقصد نصب vCenter خواهد بود.

در پنجره Set up appliance VM نام و پسورد کاربر Root را تعریف نمایید.

مرحله ششم مربوط به انتخاب Deployment Size است. همان طور که در تصویر مشاهده می نمایید ، انتخاب Deployment Size جهت بررسی پیش نیازی های سخت افزاری ضروری است. فاکتور تعیین کننده Deployment Size در بیشتر مواقع تعداد  Host و VM هایی است که قرار است در سازمان توسط vCenter مدیریت شوند ملاک تعیین Deployment Size است. در اینجا چون تعداد VM ها و هاست های آزمایشگاه مجازی وب سیات تک تیک کم تر از ۱۰۰ و ۱۰ عدد می باشد سایز Tiny را انتخاب می کنیم.

دقت داشته باشید که اگر هاست انتخاب شده حداقل نیازمندی های لازم برای نصب vCenter را نداشته باشد در این قسمت با Error  مواجه خواهید شد.

در قسمت Select datastore محل ذخیره سازی و نصب فایل ها را مشخص نمایید. اگر از گزینه Enable Thin Disk Mode استفاده کنید ، کل فشای تخصیص داده شده allocate نمی شود و تنها در صورت نیاز ا فضای باقی مانده استفاده می شود. در صورتی که فضای کافی در اختیار دارید پیشنهاد می شود از این گزینه استفاده نکنید. اما در این آموزش من از  Thin Disk Mode استفاده می کنم.

در مرحله هشتم از شما خواسته می شود ، تنظیمات مربوط به آداپتور شبکه vCenter را انجام دهید. فیلدها را بر اساس شرایط شبکه سازمان خود پر کنید.

نکته بسیار مهم : System Name را حتما و حتما تعیین کنید. اگرچه ، اگر این گزینه را خالی رها کنید ، از شما ایرادی گرفته نمی شود. اما در آینده اگر قصد تغییر تنظیمات آدرس IP را داشته باشید ، به مشکل برخواهید خورد. برای اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه نمایید. 

پس از تایید تنظیمات انتخاب شده بر روی Deploy کلیک نمایید.

بعد از پایان Deployment با تصویری شبیه تصویر زیر رو به رو خواهید شد.

برای وارد شدن به مرحله Set up بر روی Continue کلیک نمایید. در پنجره باز شده Next را کلیک کنید.

در Appliance Configuration در صورتی که در سازمان تان NTP Server دارید ، آدرس آن را به عنوان NTP Server بنویسید. در غیر این صورت Time Synchronization mode را در حالت Synchronize time with ESXi host قرار دهید.

در صورتی که مایل به استفاده از SSH هستید ، SSH Access را Enable نمایید. همچنین برای راه اندازی HA یا High Availability نیاز به فعال بودن SSH می باشد.

در قسمت SSO Configuration تنظیمات مربوط به Single Sign On را تعیین نمایید.

بر روی Next کلیک کنید. در صورتی که مایل هستید به CREIP بپیوندید گزینه Join the VMware’s customer Experience Improvement Program را فعال نمایید. بر روی Next کلیک کنید.

پس از مطالعه و تایید تنظیمات صورت پذیرفته ، Finish را انتخاب نمایید.

توجه  داشته باشید که در طی فرایند نصب هر مشکلی که به وجود بیاید ، مجبور به انجام کل مراحل نصب از ابتدا خواهید بود ! همچنین این فرآیند ممکن است با توجه به محیط های گوناگون زمان زیادی را نیاز داشته باشد.

اکنون VCSA Appliance آماده استفاده است. با وارد نمودن IP مربوط به vCenter که در مراحل نصب مشخص کرده اید می توانید از طریق Browser به آن متصل گردید.

 

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
4 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
hasan
hasan
2 سال پیش

سلام خداقوت
بهتره vcenter روی هاست نصب بشه یا روی یک پی سی جداگانه

اگرروی هاست نصب شود در صورت قطع ارتباط با هاست ، تکلیف دسترسی به vcenter چطوریه

تشکر

Omid
Omid
3 سال پیش

سلام بنده نیازبه یک آموزش کلی دررابطه باشبکه وماشین های دارم ایامی تونید به من کمک کنید
ممنون میشم اطلاع دهید.

reza
reza
3 سال پیش

یه سوال ایا احتمال دارد پس از نصب vcenter ماشین های رو esxi پاک بشه

دکمه بازگشت به بالا