شبکه و ارتباطات

RTO و کاربردِ آن

اگر قراردادهای IT و یا Proposal های فنی را دیده باشید ، در بیشتر آن ها واژه RTO وجود دارد. حتما شما نیز کنجکاو شده اید که RTO به چه معنا است؟ در این مقاله به زبان خیلی ساده توضیح داده می شود که معنای این واژه و عددی که برای آن تعیین می شود چیست؟ همچنین هدف از تعیین آن شرح داده خواهد شد.

RTO یا Recovery Time Objective چیست؟ 

RTO یا Recovery Time Objective در برنامه ریزیِ Disaster Recovery  به معنای حداکثر زمانی است که  یک کامپیوتر ، سیستم ، شبکه یا Application بعد از  زمان بحران باید به حالت اولیه بازگردد.

در واقع هنگامی که یک پروژه DRP یا Disaster Recovery Planning در سازمان تعریف می شود ، RTO از مهم ترین فاکتورهایی است که می بایست برای سرویس های مختلف مشخص گردد. در زمان وقوع  بحران در فرآیند سرویس دهی سازمان ، مدت زمانی که طول می کشد ، بحران پیش آمده باعث خسارت مالی سازمان شود ، همان مدت زمان RTO است. Recovery Time Objective بسته به نوع سرویس و فعالیت سازمان بر اساس ثانیه ، دقیقه ، ساعت یا روز سنجیده می شود.

زمانی که RTO مربوط به هر سرویس برای مدیر شبکه مشخص شود ، به او کمک می کند با توجه به مقدار آن ، تصمیم بگیرد که چه راهکار Disaster Recovery ای برای سازمان مناسب تر است. به این معنا که بفهمیم کدام راهکار مدت زمان Recovery مساوی با مقدار تعیین شده مطلوب Recovery Time Objective را دارد. برای مثال اگر RTO مربوط به سرویسی ۱ ساعت باشد ، احتمالا راهکار Disaster Recovery مناسب Redundant Backup یا حتی هارد دیسک External است. اگر  ۱ ثانیه باشد ( مانند بانک ها ) ، شاید راه کارهای Replication ، Live Migration و … مفید تر باشند.

حتی در بعضی از سازمان ها سرویس هایی وجود دارند که RTO آن ها چند روز اعلام می شود. در این گونه موارد مسلما می توان از گزینه هایی مثل Tape یا حتی CD جهت Backup استفاده نمود.

همان طور که شرح داده شد ، RTO از مقیاس های بسیار تعیین کننده در طراحی زیرساخت IT است. در مقاله های آینده تک تیک بیشتر درباره سایر مقیاس های تعیین کننده در طراحی شبکه ها و دیتاسنتر ها صحبت خواهیم نمود. فراموش نکنید که تک تیک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. 🙂


تصویر Business Continuity & Disaster Recovey Timeline مربوط به وب سایت Centre Technologies است.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا