امنیت

همه چیز درباره باج افزار WannaCrypt

طی چند روز گذشته باج افزار تازه WannaCrypt کاربران بسیاری را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داد. شرکت مایکروسافت بلافاصله پس از بررسی دقیق این تهدید توصیه های امنیتی خود را ارائه داد و در اقدامی کم سابقه به روزرسانی هایی را نیز برای کاربران ویندوز XP و ویندوز سرور ۲۰۰۳ و ویندوز ۸ که تحت تاثیر این باج افزار قرار گرفته بودند ارائه داد. همچنین Microsoft در تاریخ ۱۲ می ۲۰۱۷ ( دو روز پیش از نگارش این مقاله در وب سایت تک تیک ) اعلام کرد که هنوز Windows 10 تحت تاثیر این RansomWare قرار نگرفته است.

جالب است بدانید که مایکروسافت از ۲ ماه پیش ( ۱۴ مارس ۲۰۱۷ ) به روزرسانی که باعث جلوگیری از آلودگی توسط WannaCrypt  می شود را منتشر کرده بوده است. همچنین تمامی نسخه های Windows Defender و آنتی ویروس Microsoft Security Essentials به صورت خودکار می توانند با آخرین به روزرسانی از آلودگی به این باج افزار جلوگیری به عمل بیاورند.  بنابراین علت پیشرفت سریع این باج افزار در سراسر دنیا سهل انگاری در به روزرسانی بوده است.

راه های مقابله با WannaCrypt

اگر هنوز به WannaCrypt گرفتار نشده اید و قصد دارید سیستم های خود را امن کنید دو راه اصلی وجود دارد. راه اول که طی دو روز گذشته به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر شد غیر فعال کردن SMB Client و SMB Server در ویندوز است. اگر چه به دلیل سو استفاده WannaCry و حمله از طریق آسیب پذیری که در SMB ویندوز وجود داشت امکان آلودگی به این باج افزار از طریق Server Message Block وجود دارد ، اما راه حل چندان منطقی به نظر نمی رسد. چراکه غیر فعال شدن این ویژگی بسیاری از کارکردهای دیگر را نیز در ویندوز غیرفعال می کند. از سوی دیگر این یک روش موقتی خواهد بود.

چطور امنیت اطلاعات ارسالی تلگرام به CDN ها تامین می شود؟

برخی از تاثیرات غیر فعال شدن SMB به شرح زیر است.

  • کندی سرعت انتقال فایل از طریق شبکه
  • غیر فعال شدن Caching برای فولدرها و File Properties
  • کاهش تعداد کانکشن های هم زمان برای انتقال فایل از File Server
  • عدم پشتیبانی از MTU های بزرگ که در شبکه های ۱۰ GB Ethernet بسیار مفید است.
  • غیر فعال شدن امکام End to End Encryption

اگر با وجود از دست دادن این ویژگی های مفید همچنان تمایل داشته باشید که به جای به روزرسانی ، SMB  را غیر فعال کنید می توانید از طریق Power Shell اعمال زیر را انجام دهید.

ابتدا دستور زیر را در حالت دسترسی Administrator اجرا نمایید.

Get-SmbServerConfiguration | Select  EnableSMB1Protocol, EnableSMB2Protocol

حال با دستورات زیر می توانید SMPv1 و SMBv2 و v3 را با هم غیر فعال کنید.

Set-SmbServerConfiguration –EnableSMB1Protocol $false

Set-SmbServerConfiguration –EnableSMB2Protocol $false

 

اما در صورتی که می خواهید از راه حل درست و اصولی اقدام به محافظت سیتم ها در برابر این باج افزار نمایید ، می توانید با مراجعه به این لینک  Update شماره MS17-010 برای همه سیستم عامل ها ( از Vista و ۲۰۰۸ به بعد ) را دریافت و نصب کنید.

در صورتی که در سازمان شما ویندوز های XP و Server 2003 وجود دارند ، Hot Fix های مورد نیاز از لینک های زیر قابل دانلود هستند :

Windows Server 2003 SP2 X64

Windows Server 2003 SP2 X86

Windows XP SP2 X64

Windows XP SP2 X86

Windows XP Embedded SP3 X86

Windows 8 X86

Windows 8 X64

پیشگیری

در آخر بهتر است با وجود اینکه احتمالا بارها توصیه های امنیتی را درباره پیشگیری از آلودگی به باج افزار یا RansomWare خوانده اید ، یک بار دیگر آن ها را مرور کنیم.

باج افزارها و راه های مقابله با آن

شماره یک : به روزرسانی مستمر

شماره دو : احتیاط در هنگام باز کردن ایمیل ها و فایل های ناشناس از اشخاص و وب سایت های ناشناخته

شماره سه : آموزش پیوسته کاربران در جهت آگاهی بخشی

اگر دوست دارید بدانید خطر این باج افزار و بقیه انواع Ransomware ها چه قدر جدی است کافی ست که به این لینک سری بزنید. این لینک آمار لحظه ای آلودگی های شناسایی شده در جهان توسط Wanna Crypt را به شما نمایش می دهد. تاریخ عکس : ۱۴ می ۲۰۱۷

از کجا بفهمیم که به WannaCrypt آلوده شده ایم ؟

اولین نشانه بارز این باج افزار این است که سیستم های شما سعی خواهند کرد به آدرس زیر از طریق پورت ۸۰ دسترسی یابند :

xxx.iuqerfsodp9ifjaposdfjhgosurijfaewrwergwea.com

نشانه دوم این است که فایل tasksche.exe در مسیر SystemRoot ساخته می شود . همچنین سرویس mssecsvc2.0 نیز راه اندازی می گردد.

ممکن است تصاویر زیر برای شما نمایش داده شوند :

تصویر اول

تصویر دوم

Wanna Cry 2در آخر درباره محدوده فایل هایی که توسط این باج افزار Encrypt می شوند باید بدانید که رنج وسیعی را شامل می شود … از فایل های Java  گرفته تا فایل های Word تحت تاثیر WannaCrypt قرار دارند.

اگر نیاز به اطلاعات تکمیلی درباره این باج افزار دارید می توانید از قسمت نظرات همین مطلب با کارشناسان تک تیک در ارتباط باشد.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
منصوری
منصوری
6 سال پیش

بسیار عالی

دکمه بازگشت به بالا