تکنولوژیشبکه و ارتباطات

معماری Fiber Channel SAN

در محیط های Enterprise دسترسی سرورها  به Block Storage System ها یا سیستم های ذخیره سازی ( Block Based ) از طریق یک شبکه اختصاصی با کارایی یا Performance بالا که با آن Storage Area Network یا SAN می گوییم ، صورت می پذیرد. بنابراین با استفاده از SAN امکان دسترسی سرورها در سطح Block به سیستم های ذخیره سازی فراهم می گردد.

SAN ها از سه پروتکل اصلی به نام های Fiber Channel SAN ، IP SAN و FCoE SAN  جهت ایجاد دسترسی بهره می برند. در این مقاله معماری Storage Area Network در زمان استفاده از Fiber Channel SAN توضیح داده خواهد شد.

Fiber Channel SAN

Fiber Channel SAN که به آن FC SAN نیز می گویند ، رایج ترین پروتکل مورد استفاده در محیط های ذخیره سازی Enterprise است. اجزای اصلی تشکیل دهنده محیط استفاده از این پروتکل پر سرعت شامل Host Bus Adapter یا HBA ، FC Switches ، کابل ها و Storage System می شود.

HBA یک کارت توسعه است که بر روی سرور نصب می گردد. در محیط هایی که شما از DAS استفاده می نمایید پورتی که بر روی کارت HBA قرار دارد به پورت پشتی دستگاه ذخیره سازی شما به طور مستقیم متصل می شود. اما در محیط های SAN پورتی که بر روی HBA سرور ها قرار دارد و سیستم های ذخیره سازی هر دو به یک یا چند FC Switch متصل می شوند.

ارتباطات بین این اجزا از طریق کابل های مسی یا در بیشتر مواقع از راه کابل های پر سرعت فیبر نوری برقرار می گردد. به طور کلی به محیط منطقی که شامل FC Switch ها می شود ، Fabric می گویند. این اصطلاح در مباحث Storage بسیار پر کاربرد است. به همین دلیل برای درک بهتر به تصویر زیر دقت نمایید.

مقدمه ای بر مفاهیم سیستم های ذخیره سازی ۳PAR – بخش سوم

Fiber Channel SAN - 1

کار پروتکل FC این است که داده های SCSI و دستورات را در Frame های FC بسته بندی نماید و آن ها را از طریق SAN منتقل کند. سوئیچ های FC یا FC Switches ، وظیفه مسیریابی این فریم ها را بین سرور و استوریج بر عهده دارند.

پورت های FC SAN

در محیط های FC SAN پورت ها به سه دسته اصلی ، شامل N_Port ، F_Port و E_Port  تقسیم می شوند.

N_Ports همان پورت های موجود بر روی سرور ( کارت HBA ) و دستگاه ذخیره ساز ( Storage ) هستند.

F_Ports پورت های موجود بر روی سوئیچ ها هستند که به آن ها Fabric Port هم می گویند. همه N_Port ها همواره از طریق Fabric Ports به محیط منطقی فابریک متصل می شوند.

در نهایت E_Ports به پورت هایی گفته می شود که FC Switch ها از طریق آن به هم متصل می گردند. به ارتباطی که از طریق این نوع از پورت ها بین سوئیچ ها برقرار می شود Inter-Switch Link یا ISL می گویند.

به N_Ports در اصطلاح Node Ports و به E_ports نیز Extender Port گفته می شود.

امید است که این مطلب به بسیاری از سوالات شما درباره معماری محیط های ذخیره سازی پاسخ داده باشد. در آینده وب سایت تک تیک مقاله های بیشتری را درباره Storage Systems منتشر خواهد کرد.

تصاویر این آموزش از وب سایت EDX تهیه گردیده است.

۳.۷ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا