MCSEWindows Secretsدسته‌بندی نشدهمایکروسافت

کاربرد ابزار Slmgr در ویندوز

کار با Windows Activation به صورت گرافیکی با محدودیت های زیادی رو به رو است. برای مثال این امکان وجود ندارد که بتوانیم از طریق محیط گرافیکی آن یک Product Key را از ویندوز حذف و Product Key دیگری را جایگزین آن نماییم. در چنین مواقعی چاره کار استفاده از ابزاری به نام Slmgr.vbs است که در ویندوز وجود دارد. در این مقاله روش کار با این ابزار را فرا خواهید گرفت.

اجرای Slmgr

جهت اجرای Slmgr ابتدا Command Prompt را در حالت Elevated اجرا نمایید.

Slmgr دارای سوئیچ های مختلفی است. برای مثال شما می توانید جهت مشاهده اطلاعات پایه از وضعیت Activation ویندوز از سوئیچ dli به صورت زیر بهره ببرید :

Slmgr.vbs /dli

همچنین در صورتی که مایل به مشاهده اطلاعات بیشتری ( از قبیل Activation ID ، Installation ID و … )  باشید ، می توانید از سوئیچ /dlv استفاده نمایید.

Slmgr.vbs /dlv

در تصویر زیر نمونه ای از نتیجه دستور slmgr.vbs را با سوئیچ dli مشاهده می نمایید :

SLMGR

حذف Product Key

گفتیم که حذف یا Uninstall سریال نامبر از روی ویندوز از طریق محیط گرافیکی امکان پذیر نمی باشد. البته این ویژگی تنها در بعضی از محیط های خاص مفید است و برای بعضی از لایسنس ها منطقی نمی باشد. چرا که برخی از Product Key ها تنها برای استفاده بر روی کامپیوتر شما فروخته می شوند. در هر حال شما می توانید با استفاده از دستور زیر Product Key را از ویندوز حذف نمایید :

Slmgr.vbs /upk

از آن جایی که لایسنس ویندوز در رجیستری نیز ذخیره می گردد ، اجرای دستور مذکور به تنهایی کافی نیست و بایستی دستور زیر را نیز جهت حذف Product Key از ویندوز اجرا نمایید :

آموزش نرم افزار Free Ping Tool

Slmgr.vbs /cpky

تمدید زمان Trial در ویندوز ۷

در انتها دستوری را به شما آموزش می دهیم که مدت تست ویندوز را به صورت Trial افزایش می دهد. برای مثال اگر Evaluation شما ۳۰ روزه باشد ، با استفاده از این دستور مدت آن برای ۳۰ روز دیگر نیز تمدید خواهد شد. توجه داشته باشید که این ویژگی در ویندوز ۱۰ فعال نیست. اما در ویندوز های Server همچنان می توانید از این گزینه بهره ببرید.

تعداد دفعاتی که می توانید از این دستور استفاده نمایید در حالت پیش فرض محدود به ۳ بار در ویندوز ۷ و پنج بار در Windows 2008 R2 است.

جهت تمدید زمان Trial کافی است که دستور زیر را اجرا نمایید :

Slmgr.vbs /rearm

ابزار slmgr ویژگی ها و کاربردهای دیگری نیز دارد  که در صورت علاقه مندی می توانید جهت مشاهده آن ها به این لینک در وب سایت مایکروسافت مراجعه نمایید.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا