تکنولوژیدنیای موبایل

A2DP در تجهیزات بلوتوث به چه معناست؟

برای استفاده از تکنولوژی بلوتوث ، دستگاه بایستی با یک زیرمجموعه از پروفایل های بلوتوث سازگاری داشته باشد ، ( به پروفایل ها در بعضی از متن ها سرویس نیز گفته می شود ) تا بتواند از امکانات آن ها بهره ببرد. یک پروفایلِ بلوتوث به مشخصات مربوط به جنبه ای از ارتباطات بی سیمِ بلوتوثی بین دستگاه های مختلف گفته می شود. اگر تعریف ارائه شده گیج کننده است ، نگران نباشید. در ادامه مقاله زمانی که با امکانات Bluetooth Profile ها آشنا می شوید ، مفهوم پروفایلِ بلوتوث را به راحتی درک خواهید کرد.

Advanced Audio Distribution Profile یا A2DP

به دلیل اینکه A2DP یکی از کاربردی ترین و مشهورترین Bluetooth Profile ها می باشد ، با مطالعه آن مفهوم پروفایلِ بلوتوث را متوجه می شوید.

در این پروفایل همه سازو کارهای مورد نیاز برای فراهم آوردن امکان انتقال صدا بین یک دستگاه بلوتوث با دستگاه بلوتوث دیگر ، فراهم شده است. به A2DP همچنین Bluetooth Audio Streaming نیز گفته می شود. برای مثال زمانی که شما از یک هدست بلوتوث سازگار با A2DP مانند هدفون بلوتوث ورزشی MPOW Wolverine استفاده می کنید ، درحال بهره مندی از Advanced Audio Distribution Profile هستید.

پروفایل دیگری با نام AVRCP مخفف عبارت Audio/Video Remote Control Profile نیز وجود دارد که علاوه بر صدا می تواند تصویر را نیز Stream نماید. این پروفایل به طور معمول در تلفیق با A2DP استفاده می گردد و دیوایس هایی مانند MPOW Wolverine علاوه بر AD2P سرویس AVRCP را نیز پشتیبانی می نمایند.

از دیگر پروفایل هایی که استفاده از آن ها به صورت تلفیقی با A2DP مرسوم است ، می توان Headset یا HSP و Hands-Free یا HFP را نام برد. دو پروتکل نام برده برای پاسخگویی به تماس های تلفنی کاربرد دارند. جالب است بدانید که بعضی از هدست بلوتوث های قدیمی که تنها از HSP و HFP پشتیبانی می نمایند ، قابلیت پخش موزیک یا به طور کلی تر Stream فایل های صوتی را ندارند و تنها می توانید از آن ها جهت پاسخگویی به تماس های تلفنی استفاده نمایید.

A2DP MPOW

تا اینجا مفهوم و اهمیت وجود Bluetooth Profile ها را متوجه شدید. اکنون جزئیات بیشتری از پروفایل A2DP را مرور خواهیم کرد.

Advanced Audio Distribution Profile جهت انتقال یک طرفه صدای دو کاناله استریو طراحی شده است. این پروفایل می تواند کدک هایی مانند MPEG-1 Part 3  ، MPEG-2 Part 3 ( همان MP2 و MP3 ) و کدک های AAC و HE-AAC را پشتیبانی کند. همچنین ATRAC و کدک هایی که توسط سازندگان متفرقه ایجاد می شوند ، تحت شرایط خاصی قابل اضافه شدن به A2DP می باشند. برای مثال aptX که توسط Qualcomm معرفی شد از این دسته است.

 

 

 

 

۳.۱ ۸ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
4 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
سربازگمنام 🫂
سربازگمنام 🫂
1 ماه پیش

من گوشی ۲۷۲۰فلیپ خریدم میزنه بااستفاده ازslamگوشی هاروبه هم نزدیک کنیدبلوتوثش وصل نمیشع دیوونه شدم میشه راهنماییم کنین بفهم منظورش چیه

سربازگمنام 🫂
سربازگمنام 🫂
1 ماه پیش

سلام

سانی
سانی
1 سال پیش

خیلی ممنون از توضیحات واضح و گیراتون
دمتون گرم

ناشناس
ناشناس
در پاسخ به  سانی
1 سال پیش

افرین

دکمه بازگشت به بالا