تازه های تکنولوژیتکنولوژیدنیای موبایلوب

مقایسه اپلیکیشن های کتاب خوان فارسی

همه ما با آمارهای کتاب خوانی در کشور آشنایی داریم و می دانیم که سرانه مطالعه هر ایرانی مقدار زمان بسیار کمی را نسبت به کشورهای دیگر شامل می شود. یکی از راه های افزایش سرانه مطالعه اپلیکیشن های کتاب خوان است که این روزها پیشرفت بسیار خوبی را داشته اند. البته نمونه های غیر ایرانی آن مانند اپلیکیشن Kindle آمازون قدمت بسیار طولانی دارد. یا در Google Play از مدت ها قبل امکان مطالعه کتاب های زیادی وجود داشته است. خوشبختانه از مدتی پیش نمونه های ایرانی چنین Application هایی نیز تولید شده است که از کیفیت بسیاری خوبی برخوردار هستند. در این مقاله سه نمونه از این Application ها معرفی شده است و با یکدیگر مقایسه شده اند.

اپلیکیشن کتاب خوان طاقچه

طاقچه ، فروشگاه قانونی کتاب ، کتاب صوتی ، مجله و روزنامه های الکترونیکی است که در تمام پلت فرم های رایج موبایل و تبلت قابل نصب است. طاقچه در وب سایت رسمی ، بازار ، مایکت ، Google Play و سیب اپ جهت دانلود وجود دارد.

برخی از ویژگی های عالی این اپلیکیشن عبارتند از :

  • کتاب های رایگان که با اجازه ناشر در اختیار خواننده قرار می گیرند.
  • امکان مطالعه نمونه قبل از خرید
  • امکان مطالعه بدون نیاز به اینترنت بعد از دانلود کتاب
  • انتخاب نوع و اندازه قلم کتاب خوان
  • اشتراک گذاری بریده کتاب و گفت و گو درباره آن
  • امکان بوک مارک و ثبت یادداشت بر روی متن کتاب
  • کتاب ها در طاقچه بسیار ارزان تر از نسخه چاپی هستند

امتیاز طاقچه در گوگل پلی ۴.۵ ستاره از مجموع ۳۴۱۵ رای در تاریخ نگارش این نوشته است ( ۶ مارس ۲۰۱۸ ) نسخه فعلی ویرایش ۶.۵.۱ می باشد و در Google Play بین ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بار دانلود شده است. آخرین به روزرسانی آن در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷ صورت پذیرفته است و برای نصب در گوشی های اندرویدی به نسخه ۴.۰.۳ به بالا نیاز دارد.

کتاب خوان طاقچه

اپلیکیشن کتاب خوان ققنوس

ققنوس که متعلق به گروه انتشاراتی ققنوس است ، یکی از بهترین اپلیکیشن های کتاب خوان بعد از طاقچه است که کتاب های نشر ققنوس ، هیلا و آفرینگان را دقیقا هم زمان با انتشار نسخه کاغذی با قیمتی به مراتب پایین تر در Application نیز منتشر می نماید. همچنین کتاب های قدیمی تر نیز به مرور زمان در حال اضافه شدن به آن هستند. ققنوس هم اکنون در Google Play به صورت رایگان قابل دانلود است.

امتیاز این کتاب خوان در گوگل پلی ۴.۶ از ۵ است که از بین مجموع ۱۳ رای به این رقم رسیده است. دلیل اقبال پایین کاربران نسبت به آن نه نا کارآمدی این اپلیکیشن بلکه به دلیل تعداد محدود ناشران است. تعداد نصب های آن بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ است و ورژن فعلی آن ۷.۲.۰.۳ می باشد که در تاریخ ۱۰ سپتامبر منتشر شده است. ققنوس بر روی اندروید نسخه ۴ به بالا قابل اجرا می باشد.

کتاب خوان ققنوس

اپلیکیشن کتاب خوان فیدیبو

درست است که این اپلیکیشن از پشتیبانی مالی بسیار خوب دیجی کالا برخوردار می باشد ، اما متاسفانه با ضعف هایی همراه است. البته مهم ترین مزیت آن تعداد بالای ناشران و آمار کتاب های منتشر شده است. هرچند که این اشتیاق دیجی کالا برای رسیدن به تیراژ بالا باعث شده است که بسیاری از این کتاب های الکترونیک با فرمت EPUB بارگذاری نشده باشند و این موضوع خواندن کتاب ها را با مشکل ایجاد می کند. چرا که PDF برای خواندن کتاب در تبلت و گوشی موبایل مناسب نیست.

اگر فقط یک برتری برای پوشاندن ضعف های فیدیبو وجود داشته باشد ، امکان تازه فیدی باکس در ایستگاه های مترو است که با استفاده از آن می توانید در مترو شهر تهران تمام کتاب ها را به رایگان برای مدت یک ساعت مطالعه نمایید.

امتیاز فیدیبو در Google Play ۴.۴ است که کم تر از سایر اپلیکیشن های کتاب خوان می باشد. علت این موضوع تازه ترین آپدیت اپلیکیشن است که امکان تهیه اسکرین شات از صفحه های کتاب را حذف کرده است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید این کار با اعتراض کاربران رو به رو شده است. البته این اعتراض بی راه هم نیست ، چرا که امکان تهیه اسکرین شات از صفحه های کتاب ها باعث تشویق مردم به کتاب خوانی می شود و در Application های مشهوری مثل Kindle که کاملا بر اساس قوانین جهانی Copy Right عمل می کنند نیز این امکان وجود دارد.

خوشبختانه به علت اعتراض گسترده کاربران در حال حاضر مشکل اسکرین شات حل شده است و اپلیکیشن فیدیبو نیز از کارایی خوبی برخوردار است.

کتاب خوان فیدیبو

در قسمت نظرات برای ما بنویسید که شما از کدام اپلیکیشن کتاب خوان استفاده می نمایید و تجربه شما با این Application ها چگونه بوده است؟

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
11 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
رضا
رضا
4 سال پیش

من تو فیدیبو و طاقچه و کتابراه کلی کتاب دارم که ارزششون به میلیون میرسه ولی تنها نرم افزاری که در حال حاضر دارم ازش استفاده میکنم فیدیبوس. به خاطر اینکه فقط این اپ کتابخوان داره و اون رو تهیه کردم و دیگه نمیشه از اپ های دیگه استفاده کرد و متاسفانه کلی کتابهای عالی بلا استفاده میمونه

Mmahdi
Mmahdi
6 سال پیش

این سایت واقعا مفید و جالب است

مارال
مارال
6 سال پیش

من تجربه استفاده از این اپلیکیشن ها را ندارم ولى با خواندن این متن بر ان شدم که حتما نصب و از انها استفاده کنم چون همیشه در دسترسه و این عالیه

عاطفه
عاطفه
6 سال پیش

نرم افزار طاقچه برنامه خوبی هست و من از اون راضی هستم .

ترنم
ترنم
6 سال پیش

من از طاقچه استفاده میکنم چون درمورد بازاریابی و تجارت کتاب های زیادی داره

امین
امین
6 سال پیش

من از طاقچه استفاده می کنم،چون کتاب های در موضوع مارکتینگ و بازاریابی بیشتر نسبت به بقیه داره

هادی
هادی
6 سال پیش

به نظر من نرم افزار طاقچه میتونه مناسب باشه

رضا
رضا
6 سال پیش

برنامه طاقچه برای کتابخوانی مناسب هست و من از اون راضی هستم

آرش
آرش
6 سال پیش

تجربه ای نسبت به استفاده از برنامه ها ندارم اما با توجه به این مقاله و عدم دسترسی به نسخه چاپی حتما اونها رو نصب و استفاده خواهم کرد.

مصطفی
مصطفی
6 سال پیش

بیشتر از بقیه اپلیکیشن ها مطلب داره

امیر
امیر
6 سال پیش

فیدیبو باید این امکانو برگردونه وگرنه دیگه کسی ازش خرید نمی کنه

دکمه بازگشت به بالا