Linux SecretsUbuntuامنیتلینوکس

معرفی و آموزش نصب سیستم عامل Kali Linux – بخش اول

برای آشنایی با این سیستم عامل توضیح مختری از آن و تاریچه این سیستم عامل برای شما بیان می کنیم:

Kali در واقع یکی از توضیع های دیگر لینوکس همانند اوبونتو ، اوپن سوزه، فدورا، بک ترکمی باشد که مزایا و ویژگی های خاص خود را دارد.حال که متوجه شدید کالی از توضیع های لینوکس است توضیح مختصری از لینوکس برای شما بیان می کنیم:

 

لینوکس چیست؟

LINUX یک سیستم عامل متن باز و رایگان است که ابتدا با نام میمیکس و بیشترین قسمت از هسته آن سازگار با استاندارد پازیکس است. از دید فنی لینوکس تنها نامی است برای هستهٔ سیستم‌عامل و نه کل آن، هسته‌ای که نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط لینوس توروالدز(نام لینوکس نیز از همین نام گرفته شده است) منتشر شد. او یک دانشجوی فنلاندی بود که آن زمان در دانشگاه هلسینکی درس می‌خواند.البته در ابتدا ریچارد استالمن در سال ۱۹۸۴  که رئیس بنیاد نرم‌افزارهای آزاد بود بر روی این سیستم عامل کار می کرد. [جهت مشاهده متن پیام و توضیحات بیشتر به این لینک مراجعه کنید]

یکی از دلایل محبوبیت این سیستم عامل پشتیبانی آن از سخت‌افزارهای مختلفی است.از جمله انواع مختلف تلفن همراه، تبلت، مسیریاب، و کنسول بازی تارایانه‌های رومیزی، رایانه‌های بزرگ و ابررایانه‌ها.شاید اصلی ترین دلیلی که بتوان لینوکس را یک سیستم عامل محبوب دانست، آزاد و رایگانبودن آن باشد. لینوکس متن باز است و این بدان معنی است که همگان به هسته آن دسترسی داشته و می توانند آن را توسعه دهند.

از مهمترین مزیت های سیستم عامل لینوکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قیمت تمام شده آن نسبت به سایر محصولات مشابه بسیار پایین است.

• از امنیت بالایی برخوردار است.

• هسته آن از سایر اجزای موجود جدا است و در  واقع فاقد وابستگی است. 

• امکان پشتیبانی از Filesystem های متنوع

• پایداری پوسته و هسته

• تنوع سخت افزاری

• بروز رسانی های متنوع

• محیط گرافیکی متنوع و قابل انتخاب

• و…

 

توضیع های موجود از سیستم عامل لینوکس

 

مقدمه ای بر IPV6 - قسمت نخست

جهت مشاهده ریز فهرست آنها و توضیحات هر یک به این لینک مراجعه کنید

 

کالی لینوکس چیست؟

لینوکس کالی یکی از بهترین بسته های امنیتی منبع باز (Open-Source)ویک هکر اخلاقی است که حاوی مجموعه ای از ابزارهاست که در قالب گروه جهت استفاده مشخص شده است. لینوکس Kali را می توان در یک دستگاه به عنوان یک سیستم عامل نصب کرد، که در این آموزش بحث شده است. نصب لینوکس Kali یک گزینه عملی است زیرا گزینه های بیشتری برای کار و ترکیب ابزار فراهم می کند.

بک ترک وجایگزینی آن با کالی

Kali Linux همانطور که پیش تر بیان کردیم یکی از توضیع های لینوکس است که برای انجام تست‌های امنیت و هک می‌باشد و توسط تیم تولید کننده BackTrack تهیه و انتشار پیدا کرده است(تیم offensive-securityوMati AharoniوDevon Kearnsوaphaël Hertzog) و برخلاف بک ترک که بر پایه توضیع اوبونتو بود سیستم عامل کالی لینوکس بر اساس توضیع دبیان بنا شده و یکی از دلایل قدرت آن در تست امنیت بر همین اساس است.پروژهٔ بک ترک دیگر توسط تیم سازندهٔ آن پشتیبانی نمی‌شود و کالی جایگزین آن شده است.

BackTrack که در واقع نسخه ی قبلی کالی محسوب می شود، یکی از توزیع های منبع باز (open source) لینوکس بود که بیشتر با هدف کمک به متخصصین امنیت شبکه/آی تی برای انجام تست نفوذ و کشف نقاط ضعف طراحی شد و برای کاربرانش مجوعه ای از ابزارهای امنیتی حرفه ای و قدرتمند را فراهم می نمود.

ابزار های موجود در کالی جهت تست نفوذ و امنیت

 

لینوکس کالی دارای بیش از ۶۰۰ برنامه پیشگیری از نفوذ و تست از جملهArmitage (یک ابزار مدیریت گرافیکی حمله سایبری)Nmap (اسکنر پورت)Wireshark (یک تجزیه کننده بسته)John Cracker رمز عبور Ripper، Aircrack-ng (یک مجموعه نرم افزاری برای آزمایش شبکه های محلی بی سیم) و  نرم افزار های وب Burp suite و OWASP ZAP اسکنرهای امنیتی و بسیاری از برنامه های دیگر که همه در جهت تست نفوذ و امنیت مورد استفاده قرار می گیرند.

تشخیص آدرس آی پی عمومی و خصوصی در سیستم عامل لینوکس
به طور خلاصه ابزار هایی که در کالی جهت تست نفوذ وجود دارد:

 

Aircrack-ng

Burp suite

Cisco Global Exploiter, a hacking tool used to find and exploit vulnerabilities in Cisco Network systems

Ettercap

John the Ripper

Kismet

Maltego

Metasploit framework

Nmap

OWASP ZAP

Social engineering tools

Wireshark

Hydra

Reverse Engineering tools

Forensics tools like Binwalk, Foremost, Volatility e.t.c

پلت فرم های پشتیبانی شده توسط کالی لینوکس(Supported platforms)

  • سیستم عامل لینوکس کالی پلت فرم (معماری) های i386، amd64 و (ARM (armel, armhf در جهت استفاده بر روی  Beagle Board computer و Samsung’s ARM Chromebookرا پشتیبانی میکند.
  • لینوکس کالی همچنین برای BeagleBone Black همانند محصول HP Chromebook و نسخه های CubieBoard , CuBox, CuBox-i, Raspberry Pi, EfikaMX, Odroid U2, Odroid XU, Odroid XU3 و همچنین Samsung Chromebook و SainSmart SS808 و A cost-effective energy-efficient Linux desktop PC مانند Utilite Pro
  • همچنین این سیستم عامل بر روی گوشی های هوشمند سری نکسوس Nexus 5, Nexus 6, Nexus 7, Nexus 9, Nexus 10 و گوشی OnePlus One و برخی مدل های Samsung Galaxy قابل نصب و استفاده است.
  • و در نهایت در برخی نسخه های ویندوز مانند Windows10 قابل استفاده می باشد.

پیشنیاز های نصب این سیستم عامل

  1. Kali Linux requires a minimum of 20GB hard disk space for installation
  2. A minimum of 1GB RAM for i386 and AMD64 architectures
  3. A bootable CD-DVD drive or a USB stick

برای استفاده از Kali Linux شیوه های زیادی وجود دارد، می توان آن را بر روی هارد دیسک نصب نمود، بر روی ماشین مجازی اجرا کرد و یا با Live CD و یا Live USB بوت کرد.

امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشین،در مقاله بعدی مراحل نصب سیستم عامل لینوکس کالی را برای شما آموزش می دهیم.مجله تک تیک را در شبکه های مجازی دنبال کنید و به دوستان خود معرفی نمایید.
 منابع:
۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا