تکنولوژیشبکه و ارتباطات

تفاوت کابل های Cat5 ، Cat5e و Cat6

در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که تفاوت کابل های Cat که مخفف واژه Category است ، در چیست؟ به طور خلاصه این کابل ها در Network Support ، Crosstalk و Bandwidth یا پهنای باند با یکدیگر تفاوت دارند. برای روشن تر شدن موضوع ابتدا به همراه توضیح این اصطلاحات کابل های Cat5 و Cat5e را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد و سپس کابل Cat5e را با Cat6 از هم تمایز می دهیم.

Cat5 و Cat5e

Network Support

می دانیم که شبکه های کامپیوتری بر اساس سرعت انتقال داده ها نیز طبقه بندی می شوند. Network Support در واقع تعیین کننده استاندارد سرعت انتقال داده بر روی این کابل ها است. کابل های Cat5 از استاندارد های ۱۰BASE-T و ۱۰۰BASE-T پشتیبانی می کنند. به این معنا که سرعت انتقال دیتا بر روی آن ها از لحاظ تئوری حداکثر ۱۰Mbps و ۱۰۰Mbps است. اگر چه تفاوت اصلی Cat5e با Cat5 در Crosstalk است ، اما تکنولوژی پیشرفته تر آن ( e به معنای enhanced است ) باعث می شود که استاندارد ۱۰۰۰BASE-T را داشته باشد و در نتیجه دارای سرعت انتقال Gig یا همان ۱۰۰۰Mbps باشد.

CrossTalk

این مفهوم اشاره به تغییرات سیگنال بین دو کابل در طی فرآیندی به نام Induction یا القا دارد. این تاثیر باعث کاهش سرعت انتقال و حتی در مواردی توقف انتقال سیگنال به طور کامل می گردد. در Cat5e تاثیر CrossTalk به شدت کم تر از تاثیر آن در Cat5 است. به همین دلیل توصیه می شود تا جای ممکن از Cat5 استفاده نشود. در این لینک می توانید مشخصات کابل Cat5e را در فروشگاه تک تیک شاپ مشاهده نمایید.

افسانه هایی درباره DDoS

Bandwidth

به عنوان یک متخصص IT حتما می دانید که هرچه قدر فرکانس بیش تر باشد ، پهنای باند بیش تری نیز فراهم می آورد و آن چه که ما به عنوان Bandwidth می شناسیم ، همان بازه فرکانسی است که برای کابل های Cat 5  برابر ۱۰۰Mhz و برای Cat5e برابر ۳۰۰Mhz می باشد.

معایب Cat5e نسبت به Cat5

تنها ایراد Cat5e قیمت بالاتر آن نسبت به Cat5 است. ?

Cat5e و Cat6

از لحاظ سرعت انتقال Cat5e دقیقا همان سرعت انتقال Cat6 را داراست ! اما بزرگ ترین تفاوت آن ها در مقدار کارایی این سرعت است. به این معنا که از لحاظ تئوری گفته می شود Cat5e دارای استاندارد Gigabit است. اما در کابل های Cat6 این موضوع Certified شده که این کابل می تواند ترافیک را با سرعت گفته شده هندل کند. همچنین بنا به دلایل فنی پریزهای برق ، لامپ های روشنایی و تجهیزات دیگر تاثیر بسیار کم تری بر روی کارایی کابل های Cat6 می گذارند. مشخصات یک نوع کابل Cat6 از برند معتبر Nexans را می توانید در این لینک مشاهده نمایید.

 

۳ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
علیرضا محمدی
علیرضا محمدی
2 سال پیش

خیلی ممنون بابت این مطالب مختصر و مفید

دکمه بازگشت به بالا