Asteriskتلفن تحت شبکه

پکیج های مورد نیاز استریسک کدامند و چطور می توانیم آن ها را بیابیم و در CentOS نصب کنیم؟

در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چه Package هایی برای نصب آستریسک مورد نیاز می باشند و چگونه و از کجا می توانیم آن ها در محیط CentOS  جهت استفاده دانلود نماییم؟

جهت نصب و استفاده از استریسک به چه مواردی نیاز داریم؟

طبیعتا اولین بسته مورد نیاز شما Asterisk Source Code می باشد که تمام اسکریپت ها و فایل های ضروری نصب آستریسک در آن موجود است. دومین پکیج ضروری در زمانی که قصد استفاده از خطوط E1 یا T1 را داشته باشید ، پکیجی به نام Libpri است که کتابخانه های مورد نیاز در زمان بهره مندی از E1 و T1 را در خود جای داده است. در نهایت در صورتی که شما کارت های تلفنی DIGIUM را دارید ، بایستی پکیج DAHDI را نیز نصب کنید. DAHDI مخفف DIGIUM Asterisk Hardware Device Interface است که به نوعی درایور کارت های تلفنی DIGIUM می باشد. البته در صورتی که از سایر کارت های بازار نیز استفاده می نمایید ، در بسیاری از موارد همین درایور پاسخگوی نیاز شما خواهد بود!

پکیج های مورد نیاز نصب Asterisk را از کجا دانلود کنیم؟

کافی ست به بخش دانلود های وب سایت DIGIUM در این لینک ، مراجعه نمایید. وارد دایرکتوری Pub شوید.

نصب پکیج های مورد نیاز استریسکدایرکتوری Telephony را باز کنید.

نصب پکیج های مورد نیاز استریسک

در اینجا دایرکتوری Asterisk را خواهید یافت.

همان طور که مشاهده می کنید در اینجا ورژن های متفاوتی از Asterisk به همراه فایل های md5 و sha وجود دارد. پیشنهاد ما به شما در زمان نگارش این مقاله دانلود نسخه Stable ورژن ۱۶ می باشد ( چون آموزش های آینده تک تیک بر این مبنا قرار دارند. ) جهت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله  “کدام نسخه از آستریسک برای ما مناسب است؟” مراجعه کنید.

برای دانلود بر روی CentOS این امکان وجود دارد که با کلیک راست بر روی لینک دانلود ، گزینه Copy Link Location را برگزینید. سپس در ترمینال لینوکس پس از دستور wget آدرس کپی شده را Paste و سپس Enter را بفشارید.

دستوری که در ترمینال تایپ خواهید کرد شبیه دستور زیر خواهد بود :

wget http://downloads.asterisk.org/pub/telephony/asterisk/asterisk-16.1.1-patch.tar.gz

در صورتی که wget بر روی سیستم عامل شما نصب نیست ، می توانید با دستور yum install wget آن را نصب کنید.

اکنون مسیر بسته DAHDI را به شما نمایش خواهیم داد که مانند آستریسک با دستور wget قابل دانلود خواهد بود. در دایرکتوری telephony وارد دایرکتوری dahdi-linux-complete شوید. در زمان نگارش این مقاله آخرین نسخه DAHDI نسخه ۲.۱۱.۱ است و نسخه ۳ در وضعیت Release Candidate می باشد.

در نهایت پکیج libpri که کتاب خانه های مورد نیاز اتصالات E1 و T1 است در مسیر دایرکتوری telephony و سپس دایرکتوری libpri قرار دارد.

در راهنمای بعدی از این سری آموزشی نحوه نصب Pre Requisites آستریسک را با استفاده از اسکریپت های فایل درون پکیج Asterisk که در این مقاله دانلود آن را آموزش دادیم را بیان خواهیم کرد.

 

۱ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا