مایکروسافت

نصب SCCM 2016

در سری مقاله های قبلی وب سایت تک تیک پیش نیازهای نصب SCCM و نحوه نصب SQL Server جهت استفاده آن آموزش داده شد. اکنون پس از گذشتن از هفت خوان رستم آماده سازی محیط جهت نصب Microsoft System Center Configuration Manager مراحل نصب این پکیج را توضیح خواهیم داد. آموزش های قبلی را می توانید در این لینک مشاهده نمایید.

نصب SCCM

قبل از اجرای فایل نصب  SCCM لازم است از صحت تنظیمات صحیح پیش نیازهای آن اطمینان یابیم. بدین منظور ابزاری در مدیای نصب SCCM وجود دارد. جهت اجرای آن فایل ایزو SCCM را به سرور Mount نمایید. سپس Command Prompt را اجرا کنید. در Command Prompt وارد دایرکتوری .\SMSSETUP\BIN\X64 شده و دستور prereqchk /AdminUI را اجرا نمایید.

Install SCCM - 1 اگر آموزش های وب سایت تک تیک را به درستی پیاده سازی کرده باشید با پیغام زیر مواجه خواهید شد. در غیر این صورت جهت رفع نواقص با توجه به پیغام های ظاهر شده اقدام نمایید.

اکنون یک بار سرور SCCM را  Restart کنید. دلیل انجام Restart این است که مطمئن شویم هیچ کدام از Task های ویندوز از جمله Update ها و … در مرحله نیاز به راه اندازی مجدد سیستم  جهت اعمال شدن ، ندارند. در نتیجه سیستم در یک وضعیت با ثبات قرار خواهد گرفت.

وارد دایرکتوری مربوط به ایزو SCCM شوید و فایل Splash.hta را اجرا و بر روی Install کلیک کنید. در صفحه اول بر روی Next  کلیک و در پنجره دوم گزینه Install a Configuration Manager Primary Site کلیک و Next را انتخاب نمایید.

در پنجره بعدی اگر لایسنس نرم افزار را در اختیار دارید ، اطلاعات مربوط به آن را وارد نمایید. در غیر این صورت  Install the evaluation of this product را جهت بهره برداری از Evaluation 180 روزه برگزینید. ما در آزمایشگاه مجازی TechTik از نسخه Evaluation آن استفاده خواهیم نمود.

در صفحه بعدی می بایست شرایط مجوز SCCM و همچنین شرایط مجوز سایر نرم افزارهایی که در طول فرآیند نصب جهت استفاده در سرور اصلی و کلاینت ها دانلود خواهند شد  را مطالعه و تایید نمایید.

در پنجره بعد از شما درخواست می شود که مکانی را جهت ذخیره فایل هایی که در طول فرآیند نصب دانلود می شوند ، مشخص کنید.

فرآیند دانلود فایل ها آغاز خواهد شد.

پس از اتمام دانلود که البته با توجه به پهنای باند اینترنت ممکن است بسیار زمان بر باشد ، وارد مرحله بعد خواهید شد. در این پنجره زبان های مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. پنجره اول جهت انتخاب زبان کنسول مدیریتی SCCM و Help های مربوط به آن است. اما پس از کلیک بر روی Next در پنجره دوم زبان های مورد نیاز کاربران را انتخاب خواهید کرد. این مورد به خصوص جهت سازمان های چند ملیتی بسیار مفید می باشد که برای مثال اگر کاربری از دیوایسی استفاده می نماید که زبان اصلی آن فرانسوی است ، در صورتی که شما زبان فرانسوی را نیز انتخاب کرده باشید ، منوی های Agent برای کاربر به زبان فرانسوی نمایش داده خواهد شد.

در پنجره Site and Installation Settings در فیلد Site Code باید یک شناسه سه کاراکتری را جهت شناسایی سایت SCCM مشخص نمایید. این شناسه یکتا خواهد بود و شامل حروف و عدد می شود. بعد ها اگر قصد ایجاد سایت های دیگر SCCM در سازمان تان را داشته باشید می بایست برای نصب های بعدی SCCM شناسه ای متفاوت از آن در نظر بگیرید.

ایجاد NIC Teaming در ویندوز سرور

در فیلد Site Name نامی را جهت سایت مشخص نمایید. دقت داشته باشید که Site Name نیز منحصر به فرد می باشد. همچنین امکان تغییر آن پس از نصب SCCM وجود ندارد.

در فیلد Installation Folder نیز محل نصب فایل های مربوط به کنسول Configuration Manager تعیین نمایید.

در پنجره Primary Site Installation گزینه Install the primary site as a stand-alone site را انتخاب و بر روی Next کلیک کنید.

در پنجره Database Information در فیلد SQL Server Name آدرس FQDN سرور SQL خود را وارد نمایید. در فیلد Instance Name نام Instance  ای را که قصد استفاده از آن را دارید وارد نمایید. اگر این فیلد را خالی رها کنید از Instance پیش فرض استفاده خواهد نمود. پیشنهاد  ما اسن است که اگر SQL Server شما با نرم افزار دیگری به صورت مشترک استفاده نمی شود این فیلد را خالی رها کنید. دقت داشته باشید که اگر از Instance دیگری را  مشخص نمایید ، باید از پورت های TCP استاتیک استفاده شود. Dynamic Port جهت Site Database پشتیبانی نمی گردد.

در فیلد Database Name نامی را برای دیتابیس SCCM انتخاب کنید. نامی که به صورت پیش فرض تعیین شده است شامل Site Code می باشد که به نظر من مناسب است. بنابراین آن را بدون تغییر رها می کنم.

در قسمت Service Broker Port نیز پورت مربوط به این سرویس را مشخص نمایید. Configuration Manager از این پورت جهت Replicate دیتا بین  سایت اصلی SCCM و Child Site Database ها استفاده می کند. این پورت بایستی با شماره پورتی که SQL Server Service از آن استفاده می کند متفاوت باشد.

بر روی Next کلیک نمایید. در پنجره بعدی در فیلد Path to the SQL Server data file آدرس محل ذخیره فایل های SQL و در فیلد Path to the SQL Server log file آدرس محل ذخیره لاگ های SQL را مشخص نمایید. پیشنهاد می گردد که برای هر کدام از این موارد دیسک مجزایی در نظر گرفته شود.

در پنجره بعدی آدرس FQDN سروری را که قصد نصب SMS Provider بر روی آن را دارید ، وارد نمایید. SMS Provider یک WMI Provider  است که از طریق آن عملیات خواندن و نوشتن بر روی Database سایت اصلی SCCM انجام می پذیرد.

در پنجره Client Computer Communication Settings  گزینه Configure the communication method  on each site system role را انتخاب نمایید.

در پنجره بعد ، باید محل نصب Management Point و Distribution Point را انتخاب نمایید. در انجمن های آنلاین SCCM به کامپوننت های یاد شده DP و MP نیز گفته می شود. Management Point کار جمع آوری Configuration های مربوط به کلاینت ها را بر عهده دارد. Distribution Point شامل فایل های مورد نیاز کلاینت ها جهت دانلود می باشد.

در پنجره بعدی مایکروسافت درباره برنامه بهبود تجربه مشتری صحبت کرده است و توضیح می دهد که برخی از اطلاعات شما در حین کار با امکانات مختلف SCCM برای مایکروسافت ارسال خواهد شد. در SCCM 2012 شما می توانستید ، تعیین کنید که آیا قصد کمک به مایکروسافت در این زمینه را دارید یا خیر؟ اما در SCCM 2016 شما مجبور به پذیرش CEIP هستید.

انتقال فایل از طریق winSCP بین ویندوز و لینوکس

در پنجره Server Connection Point Setup نحوه ارتباط با Configuration Manager Cloud Service را باید تعیین نمایید. این امکان از این لحاظ اهمیت دارد که به وسیله آن از آخرین به روز رسانی ها و حتی امکانات تازه بهره مند خواهید شد. گزینه Yes, Let’s get connected را انتخاب کنید و بر روی Next کلیک نمایید.

در پنجره Settings Summary همه تنظیماتی را که تا اینجا مشخص نمودید به صورت خلاصه مشاهده می کنید. بر روی Next کلیک نمایید.

در صفحه بعد یک بار دیگر پیش نیازهای نصب SCCM بررسی می گردد. در صورتی که پیش نیاز ها به درستی پیکربندی شده باشند ، با پیغامی شبیه تصویر زیر رو به رو خواهید شد. اگر پیش نیازهای حیاتی رعایت نشده باشند در قسمت Status کلمه Error نمایش داده خواهد شد. همان طور که مشاهده می کنید ، در تصویر مربوط به آزمایشگاه مجازی وب سایت Techtik.ir چندین Warning وجود دارد. این هشدارها به علت عدم تخصیص حافظه کافی برای SQL که در مقاله پیکربندی SQL برای SCCM توضیح داده شده است به نمایش درآمده است.


در هر حال اگر حداقل پیش نیازهای لازم جهت SCCM رعایت شده باشد دکمه Begin Install فعال خواهد بود. در غیر این صورت بایستی نسبت به رفع نواقص اقدام نمایید. بر روی Begin Install کلیک کنید. دقت داشته باشید که ممکن است عملیات نصب با توجه به هر محیطی بسیار طولانی باشد.

پس از پایان نصب بر روی Close  کلیک نمایید.

 

از اینکه سری آموزش های نصب SCCM را تا اینجا دنبال نمودید بسیار متشکریم. در آینده پیاده سازی سناریو های مختلف در تک تیک آموزش داده خواهد شد. اگر سناریوی خاصی را در نظر دارید لطفا در بخش نظرات آن را با نویسندگان وب سایت در میان بگذارید و ما در TechTik نحوه پیاده سازی آن را برای شما به صورت داکیومنت آماده خواهیم کرد. همچنین دوستانی که آموزش های آماده سازی محیط جهت نصب SCCM را تا کنون مطالعه نکرده اند ، می توانند از طریق لینک های زیر که به ترتیب مشخص شده اند به صورت قدم به قدم طریقه نصب SCCM 2016 را دنبال نمایند. البته لازم به ذکر است که مراحل نصب SCCM 2016 با SCCM 2012 تفاوت چندانی ندارد.

۱- مقدمه ای بر SCCM

۲- پیش نیازهای سخت افزاری SCCM

۳- پیش نیازهای نرم افزاری و پیکربندی جهت نصب SCCM – قسمت نخست

۴- پیش نیازهای نرم افزاری و پیکربندی جهت نصب SCCM – قسمت دوم

۵- پیش نیازهای نرم افزاری و پیکربندی جهت نصب SCCM – قسمت سوم و پایانی 

۶- پیکربندی و نصب SQL Server برای SCCM – قسمت اول

۷- پیکربندی و نصب SQL Server برای SCCM – قسمت دوم و پایانی

 

همچنین از طریق صفحه لینکداین یا کانال تلگرام می توانید با ما در ارتباط باشید.

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
20 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
farhad
farhad
3 سال پیش

با سلام وقت بخیر موقع نصب sccm میخواد زبان دانلود کنه این پیغام ظاهر میشه .

159.jpg
amir moayyed
amir moayyed
در پاسخ به  farhad
1 سال پیش

سلام با فیلترشکن امتحان بفرمایید

f-maleki
f-maleki
4 سال پیش

سلام یه سوال در خصوص KMS Srver دارم. اگه امکان داره جواب بدید. میخواستم بدونم مقاله یا فایل آموزشی در خصوص KMS Server دارید ؟ یکی دو تا توی اینترنت دیدم ولی همشون برای ویندوز های اورجینال و آفیس های اورجینال هست. من واسه استفاده توی سازمانهای دولتی ایران میخوام که همه کرک هستن

پژمان وثوق
پژمان وثوق
در پاسخ به  f-maleki
3 سال پیش

سلام
Microsoft toolkit رو اجرا کن بعد گزینه ویندوز یا آفیسش فرقی نداره یکیشو انتخاب کن ، برو تب اکتیوشن و بعد در قسمت tool گزینه KMS Server Service رو انتخاب و بعد Install کن.

ختم کلام

در ادامه هم برای اکتیو شدن همون کد هایی که همه جا گفتن رو روی کلاینت یا سرور هات میزنی و همه اکتیو میشن. منتهی ممکنه هرازگاهی هی این کارو بکنی چون toolkit روی اون سورسی که اجرا کردی از کار میافته!!!

slmgr /skms IP or computer Name
slmgr /ato

cd “C:\Program Files\Microsoft Office\Office16”
cscript ospp.vbs /sethst:IP or computer Name
cscript ospp.vbs /act

f-maleki
f-maleki
4 سال پیش

سپاس

f-maleki
f-maleki
4 سال پیش

سلام و عرض خسته نباشید
من در قسمت query ها برای پیدا کردن class attribute ها با یک مشکلی مواجه هستم که نمی دونم باید از کجا این اطلاعات رو کسب کنم .آیا سایت یا منبعی هست که بشه این ها رو فهمید؟> به عنوان مثال نمی دونم اگه بخوام Collection ی درست کنم که مثلا کامپیوتر هایی که آفیس ۲۰۱۶ دارن رو پیدا کنه توی class atribute ها چی انتخاب کنم؟آیا در این خصوص مرجعی وجود داره؟

علییی
علییی
4 سال پیش

سلام مرسی تشکر.اقای داریا اگه امکانش هست ایمیلتون رو لطف کنین یا ادرس تلگرام ک چندتا عکس از نصبم نشون بدم ک با رنگ زررد نوشته شده فک میکنم کامل نصب نشده اگه میشه لطف کنین

f-maleki
f-maleki
5 سال پیش

با سلام و خسته نباشید. سوالی پیش اومده برای من اگه پاسخ بدید ممنون میشم. برای نصب و راه اندازی SCCM حتما ابتدا باید اکتیودایرکتوری نصب بشه؟ یعنی سروری که قراره SCCM داشته باشه حتما باید دامین کنترلر باشه؟ شاید بهتر باشه من مشکلم رو از ابتدا بگم. من قراره برای شبکه ای که حدود ۵۰۰۰ کلاینت داره SCCM راه اندازی کنم. میخوام این سرور یک سرور مجزا از همه سرورها و سرویس هایی که دارم باشه. توی شبکه ما یک دامین کنترلر داریم. با توجه به مقالات شما من اینطور استنباط کردم که باید حتما SCCM رو بر روی… بیشتر»

f-maleki
f-maleki
در پاسخ به  نوید داریا
5 سال پیش

سپاس

f-maleki
f-maleki
5 سال پیش

با سلام و خسته نباشید. سوالی پیش اومده برای من اگه پاسخ بدید ممنون میشم. برای نصب و راه اندازی SCCM حتما ابتدا باید اکتیودایرکتوری نصب بشه؟ یعنی سروری که قراره SCCM داشته باشه حتما باید دامین کنترلر باشه؟

f-maleki
f-maleki
5 سال پیش

با سلام و خسته نباشد. سپاس از زحماتتون و مطالب بسیار عالی شما. اگه امکان داشته باشه توضیحی هم در خصوص نحوه استفاده از این برنامه و روش کانفیگ کردنش بدید.

f-maleki
f-maleki
در پاسخ به  نوید داریا
5 سال پیش

سپاس

مجتبی
مجتبی
5 سال پیش

سایت تک تیک و توسیسنو بهترین سایت فارسی در زمینه آموزش شبکه هستش.
واقعا خسته نباشید که این همه آموزش های شبکه رو به صورت رایگان میذارید
الان یه اموزش veeam چیزی حدود ۳۵۰ هزار تومنه بعد شما تمام مباحث شبکه اومدید رایگان گذاشتید
عالی هستید بخدا قسم

ناشناس
ناشناس
در پاسخ به  نوید داریا
2 سال پیش

سلام موقع نصب sccm میخواد فایل های اولیشو دانلود که که خطا میگیره

123.jpg
محسن
محسن
در پاسخ به  ناشناس
7 ماه پیش

سلام یسری پرکویسیت هست که باید از خود سایت مایکروسافت بگیره .
حالا اینترنت و بررسی و از فیلتر شکن استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا