Storageتکنولوژی

معماری FCoE

در سلسه مقاله هایی که درباره SAN وStorage  منتشر کردیم ، توضیح داده شد که به طور کلی ، Storage Area Network  ها از سه نوع پروتکل بهره می گیرند. این سه پروتکل IPSAN ،  Fiber Channel SAN و FCoE SAN هستند. همچنین IPSAN خود به دو دسته FCIP و iSCSI تقسیم می شود. در مقاله قبلی تاکید کردیم که FCIP نباید با FCoE اشتباه گرفته شود ، اگرچه مکانیزم عملکرد آن ها شباهت هایی به هم دارند. در همان آموزش FCIP را که زیرشاخه IPSAN محسوب می شود به طور کامل توضیح دادیم. در مقاله پیش رو معماری و پروتکل FCoE و همچنین کاربرد آن را توضیح خواهیم داد. پس اگر از علاقه مندان به مباحث ذخیره سازی در سطح Enterprise هستید ، این مقاله را از دست ندهید.

Fiber Channel over Ethernet یا FCoE

در دیتاسنتر بسیاری از سازمان های بزرگ چنیدن شبکه برای مقاصد گوناگون وجود دارد. این شبکه ها به طور معمول یا شبکه های Ethernet هستند ( مبتنی بر مدل IP ) و یا شبکه های FC SAN می باشند. شبکه های Ethernet به طور از تجهیزات ارزان قیمت تری استفاده می کنند و توسط آن سرویس هایی همچون شبکه LAN ، VoIP ، NAS Storage و iSCSI Storage به راحتی قابل پیاده سازی است.

در مقابل شبکه های FC SAN از تجهیزات گران قیمت تر و به منظور فراهم آوردن دسترسی هاست ها ( سرورها ) به صورت Block Access به سیستم های ذخیره سازی High Performance و برنامه هایی که داده های متمرکز در حجم عظیم ( Data-Intensive Application )  دارند ، استفاده می شود.

تبلیغ بدافزار یا Malvertisement چیست؟

Ethernet و FC SAN هر دو نقش کلیدی و اساسی در شبکه های دیتاسنتر دارند. اما در کاربرد و معماری متفاوت هستند. هر کدام محدودیت های امنیتی خاص ، الگوهای ترافیکی ( ترافیک داده ) و ابزار مدیریت متفاوتی را دارند. بنابراین واضح است که برای اجرای هر کدام به یک محیط اختصاصی ، کابل کشی مجزا و پورت ها و تجهیزات متفاوت برای اتصال به سرور نیاز است.

همچنین حاصل این نیاز به شبکه اختصاصی و مجزا برای Data و Storage ، پیچیدگی  و هزینه برای دیتاسنتر خواهد بود. به همین دلیل در سال های اخیر صنعت دیتاسنتر سعی در تلفیق تجهیزات Ethernet و FC SAN نموده است تا هزینه های راه اندازی Data Center کاهش یابد. در واقع در همین نقطه است که نیاز به وجود پروتکل FCoE یا Fiber Channel over Ethernet احساس می شود.

به زبان ساده FCoE یکی از تکنولوژی های شبکه است که کمک می کند ، ترافیک LAN و FC SAN از طریق یک کابل واحد Ethernet منتقل شود. بنابراین با استفاده از FCoE نیاز به تجهیزات مختلف و کابل کشی کاهش می یابد و در نتیجه از تجهیزات تامین برق و خنک کننده کم تری نیز در Data Center وجود خواهد داشت.

واضح است که با ادغام یا Converge  این دو نوع شبکه به کمک تکنولوژی FCoE هزینه های پشتیبانی دیتاسنتر نیز کاهش خواهد یافت و مدیریت آن بسیار ساده تر می شود.

پروتکل های تونلینگ مانند FCIP از IP برای انتقال FC در فاصله های طولانی استفاده می کنند ، این درحالی است که FCoE یک پروتکل کپسوله سازی در لایه دو که از سخت افزار انتقال Ethernet برای جا به جایی FC بهره می گیرد.

مقدمه ای بر مفاهیم سیستم های ذخیره سازی ۳PAR - بخش اول

اجزای  FCoE SAN شامل CNA ، FCoE Cables ، FCoE Switches و FCoE Storage Systems می شود. در مقاله های آینده از سلسله مقاله های SAN Fundamentals به بررسی این اجزا و همچنین هفت لایه پروتکل FCoE یا همان FCoE Protocol Stack می پردازیم.

در نهایت ۴ پروتکل FC ، iSCSI ، FCIP و FCoE را از لحاظ لایه ها و معاری با هم مقایسه خواهیم کرد. اگر به مباحث Storage و SAN علاقه مند هستید ، تک تیک را در شبکه های اجتماعی و به خصوص کانال تلگرام دنبال نمایید و مطالب ما را با دوستان تان به اشتراک بگذارید.

۴ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا