مجازی سازی

OpenStack چیست؟

OpenStack یکی از راه کارهای خلاقانه زیرساخت به عنوان سرویس ، Infrastructure as a Service یا همان IaaS به صورت Open Source است که به منظور ایجاد و مدیریت حجم بالایی از ماشین های مجازی در دیتاسنترها استفاده می شود.

درواقع از اُپن استک به عنوان راهکاری جهت ایجاد سرویسی مانند سرویس ابری آمازون ، یا Azure مایکروسافت در درون سازمان بهره می گیرند. این پلت فرم به صورت رایگان و تحت لایسنس Apache 2.0 عرضه شده است. ممکن است آن را با نام لینوکس ابری نیز بشناسید. OpenStack را می توان مشابه Eucalyptus یا Apache CloudStack نیز دانست و با آن ها مقایسه نمود.

اُپن استک از معماری ماژولار بهره مند است و در حال حاضر شامل هفده جز مختلف می شود. در ادامه با وظیفه هر یک از این اجزا آشنا می شویم.

Nova

وظیفه آماده سازی ماشین های مجازی را بر اساس تقاضا بر عهده دارد.

Swift

یک Storage System مقیاس پذیر را مهیا می نماید. این سیستم ذخیره سازی از Object Storage نیز پشتیبانی می نماید.

در کل سه نوع معماری ذخیره سازی بر اساس روش دسترسی داده وجود دارد. دسترسی به صورت File System ، Block Base و Object Base از انواع معماری های دستیابی به داده ها هستند.

Cinder

ارئه دهنده Persistent Block Storage ای که از طریق Swift محیا شده است به ماشین های مجازی می باشد.

Glance

یک کاتالوگ و مخزنِ ایمیج های تهیه شده از ماشین های مجازی است.

Keystone

مسئول احراز هویت و تعیین دسترسی همه سرویس های OpenStack است.

Horizon

هاریزون ، کامپوننت دوست داشتنی است برای کاربرانی که از کار در محیط خشک خط فرمانی بیزار هستند. 😀 این جز در واقع وظیفه محیا ساختن User Interface بر پایه وب را برای دسترسی به سرویس های مختلف OpenStack بر عهده دارد.

حذف لایسنس های Veeam Backup and Replication با استفاده از CMD

Neutron

ایجاد بستر شبکه ، اتصال شبکه به عنوان سرویس یا Network Connectivity as a Service بین دیوایس هایی که توسط اُپن استک مدیریت می شوند را بر عهده دارد.

Ceilometer

نقطه ارتباطی سیستم های مختلف صدور فاکتور و قبض برای OpenStack  هست ( گفته شد که OpenStack در اصل برای این ارائه شده است که بتواند محیطی مانند Microsoft Azure یا سرویس ابری گوگل یا آمازون را در درون هر دیتاسنتری پیاده سازی نماید. بنابراین وجود یک جز برای محاسبه کارکرد و استفاده ماشین های مجازی لازم است ، که بر اساس مقدار استفاده هر کاربر ، هزینه آن تعیین گردد. )

Heat

سرویس فراهم سازی Orchestration جهت سرویس های ابری مرکب را بر عهده دارد.

Trove

امکان Database as a Service یا همان پایگاه داده به عنوان سرویس را فراهم می کند. یکی از جذابیت های Trove این است که هم از Relational Database Engine ها مانند Oracle و Microsoft SQL و هم از non-Relational Database Engine ها مانند Maria DB پشتیبانی می نماید.

Sahara

فراهم آورنده سرویس های پردازش داده برای منابع تحت اختیار OpenStack می باشد.

Ironic

سرویس تهیه ماشن های Bare Metal است.

Zaqar

یک سرویس ابری Messaging ابری جهت Web Developer ها است.

Manilla

فراهم کننده یک Open API جهت امکان برنامه نویسی بر روی OpenStack به منظور دست یابی به ویژگی های سفارشی و جدید و خلاقانه است.

Designate

یک REST API به صورت Multi-Tenant برای مدیریت DNS می باشد.

SearchLight

امکان جست و جو در بین سرویس های متفاوت OpenStack توسط SearchLight تامین می گردد.

Barbican

باربیکان یک REST API برای ارائه امکان Secure Storage و مدیریت دیتاهای محرمانه است.

نحوه اعطای Permission به ماشین مجازی در ESXI

۱۷ سرویسی که توضیح داده شد ، سرویس های اصلی موجود در OpenStack هستند  که تا تاریخ نگارش این مقاله در وب سایت تک تیک وجود دارند.

جالب است بدانید که OpenStack توسط سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا یعنی NASA و شرکت RackSpace در حال توسعه می باشد. در واقع علت پشتیبانی OpenStack  از non-Relational Database نیز همین موضوع است. همان طور که می دانید ، دیتابیس های به اصطلاح غیر خویشاوندی کارایی بیشتری برای نگه داری Big Data دارند. در سازمان ناسا یک سرویس کلودِ Networking و Data Storage به نام Nebula وجود دارد. ( نبولا به معنی سحابی است ) Nebula به دلیل کارایی پردازش بسیار بالای Data Set های علمی که دانشمندان با آن ها کار می کنند بسیار مشهور است. جهت اطلاعات بیشتر درباره Data Set ها و قابلیت هایی که non-Relational Database ها برای دانشمندان فراهم می کنند  ، سوالات خود را در بخش نظرات وب سایت تک تیک در این مورد مطرح کنید.

از سپتامبر ۲۰۱۲  ، اُپن استک به عنوان یک سازمان مستقل غیرانتفاعی فعالیت خود را ادامه می دهد. جامعه Open Stack زیر نظر یک هیئت مدیره که اعضای آن شامل رقبای مستقیم و غیر مستقیم مانند Intel ، VMware و IBM هست ، فعالیت می نماید.

در آینده مقاله های بیشتری را درباره Open Stack و سرویس های مشابه در وب سایت تک تیک مطالعه خواهید نمود.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
علی اقا
علی اقا
5 سال پیش

سلام
ممنون
قبلا خواستم راه اندازیش کنم پیچیده بود سر در نیاوردم
چقدر خوب میشه در قالب راه اندازی یک لابراتوار یا یک پروژه عملیاتی آموزشیش کنید

دکمه بازگشت به بالا