MTCNAمیکروتیک

راه اندازی NTP Server در روتر میکروتیک

یکی از دغدغه های راهبران شبکه های متوسط و بزرگ هماهنگی ساعت و زمان بین دیوایس ها و سیستم عامل های مختلف درون یک شبکه می باشد، شاید راحت ترین کاری که در ابتدا به ذهن همه می رسد استفاده از سرورهای زمان اینترنتی می باشد ولی ارائه دسترسی کلیه تجهیزات و سیستم عامل های درون شبکه به اینترنت و سرورهای زمان شاید منطقی، امن و حرفه ای نباشد. بنابراین همیشه راه اندازی یک NTP Server درون شبکه بهترین راهکار می باشد.
در این مقاله سعی بر این است که از روترهای میکروتیک به عنوان NTP Server جهت هماهنگی زمان در شبکه استفاده نماییم.

برای راه اندازی NTP Server  در روتر ابتدا باید زمان روتر را کانفیگ کنید.

توجه: روتر باید دارای اینترنت باشد.

با رابط کاربری  وینباکس به روتر وصل شوید و از منو سمت چپ برروی System کلیک کرده و Clock را انتخاب کنید.

NTP MikroTik

 

در قسمت Time Zone Name  گزینه Asia/Tehran  را انتخاب کنید.

سپس از منو سمت چپ برروی System  کلیک کرده و گزینه SNTP Client را انتخاب کنید.

چک باکس Enable  را مارک دار کرده و آدرس NTP Server  را وارد کنید. در این آموزش از NTP سرور  ir.pool.ntp.org استفاده شده است . حالا زمان روتر شما بروز شده است .

 

حالا زمان شما با زمان سرورهای اینترنتی معتبر همگام شده است؛ اکنون نوبت ارائه سرویس NTP به سایر اجزاء شبکه و فعال کردن NTP Server می باشد، شاید با نگاهی اجمالی به منوهای روتر میکروتیک خود به این نکته پی ببرید که گزینه NTP Server بر روی روتر شما وجود ندارد. پکیج Ntp  به صورت پیش فرض برروی روتر شما وجود ندارد و شما باید آن را جداگانه نصب کنید. برای نصب آن پکیج ابتدا به سایت میکروتیک و به قسمت Software رفته و با توجه به نوع پردازنده روتر و ورژن سیستم عامل روتر، Extra packages   مورد نیازتون دانلود کنید. در این آموزش پردازنده روتر mipsbe و ورژن دانلود شده ۶.۴۰ می باشد.

راه اندازی فایل سرور در میکروتیک

 

برای نصب پکیج NTP ابتدا پکیج را از حالت فشرده خارج و سپس با کلیک چپ به داخل وینباکس روتر مورد نظر رها کنید ، سپس روتر را ریبوت کنید.

بعد از ریبوت روتر از منو سمت چپ برروی System کلیک کرده و گزینه NTP Server را انتخاب کنید. سپس چک مارک Enabled   و Broadcast  تیک بزنید و در قسمت Broadcast Addresses آدرس آیپی برودکست شبکه Lan  خود را وارد کنید.( به طور مثال آدرس شبکه Lan شما ۱۷۲.۱۶.۱۶.۰/۲۴  می باشد آدرس Broadcast  شما هست ۱۷۲.۱۶.۱۶.۲۵۵ .)

حالا یا استفاده از آدرس  آیپی روتری که NTP Server برروی آن راه اندازی گردید می توانید آن را به عنوان NTP Server به دیگر تجهیزاتی که در شبکه استفاده می کنید معرفی کنید.

 

اگر این آموزش برای شما مفید بوده است با معرفی وبسایت تک تیک به دوستان خود ما را در ادامه رسالت خود دلگرم نمایید.

۳.۷ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
meysam
meysam
5 سال پیش

با سلام و خسته نباشید

واقعا ین اموزش کامل و حرفه ای بود

تشکر

دکمه بازگشت به بالا