سیسکو

آموزش کاربردی شبکه های Lan تا سطح CCNA منحصرا (Routing&Switching)-قسمت چهارم

در مقاله قبل شما را با سویچ و ویژگی های آن و روش اتصال به صورت Local یا فیزیکی آشنا کردیم.در ادامه می خوایم شما را با مد های موجود در CLI یه نرم افزار سویچ آشنا کنیم و در مورد هر یک مواردی را بیان کنیم.

با مجله آموزشی تک تیک همراه باشید.

همانطور که گفته شد CLI یا همان Common Line Interface یک محیط Text Base می باشد.
و شما می توانید در این قسمت تنظیمات مختلفی را روی روتر و یا سوئیچ انجام دهید . CLI در IOS سیسکو دارای سه Mode  می باشد :

UserMode

 Privileged Mode

 global configuration mode

البته در کتاب سیسکو در ابتدا اشاره ای به مد Global Configuration نکرده و فقط همان دو مد اول را نام برده است.مانیز فعلا مطالب این ۲مد را بیان می کنیم و در مقالات بعدی در مورد مدGlobal Configuration صحبت خواهیم کرد.
محیط User Mode:

 همانطور که در j مشاهده می کنید چه به صورت Localy یا چه به صورت Remote هنگامیکه به سویچ متصل می شویم در مد usermodeهستید. در این مد توانایی استفاده از بعضی دستورات اولیه نمایشی و دستوراتی مانندpingوtelnet را داریم.این مد پایین ترین سطح از نظر تنظیبمات و امنیت می باشد و بسیار دستورات محدودی وجود دارد.همچنین در این سطح می توانی دستورات مربوط به مانیتورینگ یا همان دستورات SHOW را البته بسیار محدودتر استفاده کنیم.اولین سوالی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود این است که چگونه پی ببریم مد مورنظر در مد User می باشد؟

با مشاهده حالت زیر شما در مد User میباشید:

router >

در تصویر زیر همانطور که مشاهده می کنید لیست محدود دستوراتی که می توان در این mode اجرا کرد نمایش داده شده است.در مقالات بعدی به مرور با تک تک این دستورات آشنا خواهیم شد.

تفاوت پروتکل TCP و UDP

محیط Privilage Mode:

همانطور که از نامش پیداست این Mode ، جایگاهی با سطح دسترسی بالاتر برای انجام تنظیمات روی روتر و یا سوئیچ می باشد . به صورت پیش فرض برای وارد شدن به این Mode نیازی به وارد کردن پسورد نیست ، اما برای برقراری امنیت می بایست قبل از وارد شدن به این Mode پسورد چک شود تا فقط افراد خاصی با داشتن پسورد بتوانند به این Mode دسترسی پیدا کنند.بسیاری از دستورات مربوط به کانفیگ دستگاه از این مد قابل مشاهده می باشد.همچنین بیشتر دستورات مانیتورینگ یا show در این مد قابل مشاهده است.برای رفتن به این مد کافیست دستور زیر را اعمال کنید تا خط فرمان به شکل زیر نمایش داده شود.

 

 همانطور که مشاهده می کنید از دستور Enable برای رفتن به مد privilage و از دستور disable برای بازگشت به مد User استفاده شده است.

همانطور که در تصویر گویا می باشد لیست دستورات مدیریتی قابل اجرا در مد Privilage بسیار متنوع تر نسبت به مد User میباشد.

تصویر بالا نشان می دهد که ما برای راحتی کار از دستور en به جای دستور enable استفاده کرده ایم.

در این قسمت ذکر می کنیم که برای رفتن به مد سوم یعنی Global Configuration از دستور Conf t و برای بازگشت از کلید های CTRL+Z استفاده می کنیم.

 

 

 

 

دودستور بسیار مهم و کاربردی در این محیط دستورات Show و Debug می باشد.

دستور Show:

دستور show پیکربندی هایی که ما در سویچ انجام می دهیم قابل مشاهده می باشد.یکی از مهمترین دستورات آن دستور Show running-config می باشد.که این دستور کل پیکربندی سویج را نمایش می دهد.(در مقالات بعدی به مرور کلیه دستورات Show را آموزش خواهیم داد)

 

 

 

 

 

 

 

 

ایجاد IOS Router Template در GNS3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این تنظیمات پیش فرض می باشدو هیچگونه تغییراتی در کانفیگ سویچ داده نشده است.چنانچه تغییری انجام شود به راحتی قابل مشاهده است.

برای مثال :

ما نام پیش فرض سویچ را تغییرمی دهیم:

دستور Debug:

این دستور به واسطه فعال کردن یک ویژگی کلیه اتفاقاتی که در پس زمینه رخ می دهد را نمایش می دهد .به عنوان مثال وقتی شما پروتکل Arp یا Dhcp را فعال می کنید تمام پکت ها و اتفاقات پیرامون آن قابل مشاهده است.همچنین از دستور Debug All برای نمایش کلیه اتفاقاتی که در پس زمینه در یک سویچ اتفاق می افتد نمایش می دهد.البته استفاده از این دستور ریسک بالایی دارد و عموما اجرای آن سبب ریستارت شدن سویچ یا هنگ کردن آن می شود.بنابراین بهتر است از این دستور در محیط های آزمایشگاهی خود استفاده کنید.

دستور Reload:

دستور دیگری که در محیط Enable استفاده می شود دستور Reload می باشد.که با استفاده از آن می توان سویچ را به دلایل مختلف Reload کرد.

نکته قابل توجه این است که هنگامیکه از این دستور استفاده می کنیم اگر تنظیمات اعمال شده در سویچ را ذخیره نکرده باشیم کلیه تنظیمات پاک می شود.پس بهتر است قبل از انجام این عمل اطلاعات را در حافظه سویچ ذخیره کنیم.(در مقالات بعدی نحوه ذخیره کردن و اینکه در کدام حافظه ذخیره می شود را برای شما شرح می دهیم.)در اینجا فقط بیان می کنیم که یکی از روش های ذخیره استفاده از دستور Write Memory می باشد.

امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشین،در مقاله بعدی شما رابا محیط های ذخیره سازی IOS آشنا می کنیم .مجله تک تیک را در شبکه های مجازی دنبال کنید و به دوستان خود معرفی نمایید.
۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا