تلفن تحت شبکهسیسکو

پیش نیازهای نصب CUCM بر روی ماشین مجازی

نرم افزار Cisco Unified Call Manager یا CUCM نرم افزار Call Manager یا مدیریت تماس ها در معماری Cisco Unified Communication Manager Architecture یا Cisco UC است. همان طور که می دانید این معماری چهار لایه ای شامل Infrastructure Layer ، Call Control Layer ، Application Layer و Endpoint Layers می شود.

CUCM

در این آموزش روش نصب CUCM نسخه ۱۱ بر روی ماشین های مجازی توضیح داده خواهد شد.

پیش نیازهای نصب CUCM بر روی ماشین مجازی

جهت نصب CUCM بر روی ماشین های مجازی پیش نیازهای خاصی وجود دارد. مهم ترین این پیش نیاز ها صبر و حوصله بسیار زیاد است. 😀 درواقع با گشت و گذار کوچکی در انجمن ها و فروم های سیسکو متوجه می شوید که هزاران نفر در سراسر دنیا با مشکلات زیادی برای نصب این پلت فرم بر روی ماشین های مجازی روبه رو بوده اند و در طول نصب با خطاهای مختلفی روبه رو شده اند که عملیات نصب را به کلی متوقف کرده است.

در وب فارسی حدود ۵ یا ۶ ویدیو و مقاله در مورد نصب CUCM وجود دارد. وجه تمایز این آموزش در وب سایت تک تیک با سایر آموزش های نصب CUCM در این است که تا جای ممکن روش های پیشگیری از وقوع خطا و پیش نیاز ها به طور کامل توضیح داده شده است. بنابراین قبل از انتشار آموزش نصب CUCM همراه با تصویر در وب سایت TechTik پیش نیازهای نصب CUCM را که عدم رعایت آن ها شما را با خطاهای بسیار زیادی مواجه خواهد کرد با هم بررسی می کنیم. اگر شما نیز اطلاعات بیشتری درباره خطاهای ممکن در اختیار دارید لطفا آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید که بتوانیم به مرور زمان این مقاله را کامل تر کنیم.

قبل از هرچیز باید بدانید که VM میزبان Cisco Unified Call Manager بهتر است حداقل سخت افزار مجازی زیر را دارا باشد. مطابق تجربه من و مطالبی که در فروم های سیسکو موجود است در صورتی که سخت افزار مجازی VM از مقدار ذکر شده پایین تر باشد ، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که در هنگام نصب با خطا مواجه شوید. تصویر زیر مشخصات ماشین مجازی موجود در ESXi را که CUCM بر روی آن با موفقیت نصب شد ، نشان می دهد.

دقت داشته باشید که کنترلر مجازی هارد دیسک از نوع SCSI است. همچنین کارت شبکه از نوع VMXNET 3  انتخاب گردیده است. حداقل حافظه ۸ گیگابایت در نظر گرفته شده است و تعداد پردازنده مجازی نیز دو عدد می باشد. پیشنهاد می شود که تا جای ممکن این مقدار از حافظه و پردازنده فراهم باشد. همچنین به دلیل اینکه ظاهرا CUCM نسخه ۱۱ در فرآیند نصب به طور خودکار VMware Tools را نصب می کند ، حتما لازم است پلت فرم به درستی تعیین شده باشد. Platform نرم افزار CUCM نسخه ۱۱ سیستم عامل Red Hat Enterprise Linux 6  و ویرایش ۶۴ بیتی است.

دومین نکته مهم که قبل از نصب CUCM بایستی بررسی شود ، وجود NTP Server دسترس پذیر در شبکه سازمان است. متاسفانه در صورتی که CUCM در هنگام نصب نتواند با NTP Server ارتباط برقرار کند ، قطعا با خطا مواجه خواهید شد! پیش از این روش تبدیل ویندوز سرور ۲۰۱۶ به NTP Server در وب سایت TechTik توضیح داده شده است.

به دلیل اینکه CUCM بر خلاف بیشتر پلت فرم ها در زمان نصب در صورت عدم کارکرد سرویس های مختلف شبکه با خطا مواجه می شود ، صحت اطلاعات سرویس های زیرساخت فیزیکی که ارائه می شود ، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین سومین نکته مهمی که قبل از نصب CUCM باید بررسی شود کارکرد صحیح سرویس DHCP ( در صورت وجود ) و DNS Server است.

همچنین بهتر است که یک A Record از قبل در در DNS برای Cisco Unified Call Manager تعریف شود. ( در صورت استفاده از DHCP آدرس IP مربوط به MAC Address ماشین مجازی را قبل از شروع نصب در DHCP Server رزرو نمایید. سپس آن را در A Record دی ان اس به نام دلخواه اختصاص دهید )

با رعایت موارد گفته شده ، درصد احتمال دریافت خطا در زمان نصب بسیار کاهش می یابد. در مقاله بعدی وب سایت تک تیک در روز شنبه هفته آینده مراحل نصب CUCM بر روی ماشین مجازی همراه با تصویر منتشر خواهد شد.

 

 

 

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا