CCNA Routing & Switchingسیسکو

تغییر پروتکل Encapsulation در پورت سریال روترهای سیسکو

اصلی ترین تفاوت میان HDLC و PPP بیت گرا بودن پروتکل HDLC نسبت به PPP است. حال آن که PPP از پروتکل های کاراکتر گرا می باشد. اما هر دو آن ها پروتکل های حیاتی لایه دیتا لینک شبکه هستند که در شبکه های گسترده کاربرد فراوان دارند.

وظیفه HDLC  تعیین و تبیین تکنیک یا روش اعمال Encapsulation بر روی داده ها در یک ارتباط سریال هم زمان – Synchronous – است. از سوی دیگر PPP با Encapsulation داده ها در یک ارتباط نقطه به نقطه سر و کار دارد و هر دو حالت هم زمان و غیر هم زمان را پشتیبانی می نماید.

در این راهنما به شما نشان خواهیم داد که چطور می توان پروتکل برقراری ارتباط بین دو پورت سریال دو روتر سیسکو که به هم متصل هستند را از HDLC به منظور دست یافتن به قابلیت های PPP به این پروتکل تغییر داد. لازم به ذکر است که سطح این مقاله مبتدی می باشد و برای آن دسته از دوستانی که قصد شرکت در آزمون CCNA را دارند مناسب خواهد بود. همچنین جهت درک بهتر ، نحوه تغییر پروتکل در قالب یک سناریو توضیح داده شده است.

پیکربندی لینک سریال در روترهای سیسکو

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید ، در این سناریو روترهای R1 و R2 از طریق پورت سریال به هم متصل هستند.

تغییر پروتکل کپسوله سازی پورت سریال روترهای سیسکو

بنابراین ابتدا در روتر R1 وارد وضعیت Privileged Exec Mode می شویم. سپس با دستور show interfaces serial0/0/0 وضعیت پورت سریال متصل به روتر سمت مقابل ، یعنی R2  را بررسی می کنیم. همان طور که در تصویر زیر مشخص است و برای راحتی بیشتر شما خواننده عزیز تک تیک نتیجه مورد نظر به رنگ زرد تغییر رنگ داده شده است ، در قسمت خروجی این دستور پروتکل Encapsulation مورد استفاده اینترفیس سریال قید شده است که HDLC می باشد. در این سناریو ما پروتکل تحت استفاده را به PPP تغییر خواهیم داد.

مواد امتحانی آزمون CCNA چیست؟

تغییر پروتکل کپسوله سازی پورت سریال روترهای سیسکو

بنابراین در روتر R1 با دستور Configure Terminal وارد وضعیت پیکربندی روتر سیسکو خواهیم شد. سپس با دستور interface serial0/0/0 اینترفیس مورد نظر را انتخاب و با دستور encapsulation ppp پروتکل Encapsulation را به PPP تغییر می دهیم. در این جا ذکر یک نکته خالی از لطف نیست. به محض اجرای این دستور ، مانند آن چه که در تصویر زیر مشخص کرده ام Line Protocol در این اینترفیس به وضعیت down تغییر وضعیت می دهد. حتما شما خواننده عزیز وب سایت تک تیک می دانید که تغییر وضعیت Line Protocol به حالت down به معنای مشکل در جزئیات لایه دو مدل هفت لایه ای OSI است. درواقع ایراد کار در این است که روتر سمت مقابل که به این اینترفیس مرتبط هست ، همچنان از پروتکل HDLC استفاده می کند. به همین دلیل بایستی در روتر R2 نیز encapsulation به ppp تغییر یابد. اگر چه ، در اینجا می توانید با اجرای مجدد دستور show interfaces serial0/0/0 صحت تغییر Encapsulation  را در روتر R1 تایید نمایید.

تغییر پروتکل کپسوله سازی پورت سریال روترهای سیسکو

مطابق آن چه گفته شد ، مراحل قبل را در روتر R2 برای اینترفیس serial0/0/1 تکرار می کنیم.

تغییر پروتکل کپسوله سازی پورت سریال روترهای سیسکو

حال دوباره در روتر R1 وضعیت اینترفیس serial0/0/0 را مشاهده خواهیم کرد.

تغییر پروتکل کپسوله سازی پورت سریال روترهای سیسکو

بنابراین Encapsulation  پورت سریال متصل به هم در روتر R1 و R2 با موفقیت از HDLC به ppp تغییر یافت و Line Protocol به وضعیت up بازگشت. در نتیجه از این به بعد با محدودیت های پروتکل HDLC که در بالا گفته شد روبه رو نخواهیم بود.

جهت مشاهده بانک سوالات آزمون های سیسکو می توانید به کانال تلگرامی در این لینک مراجعه نمایید.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا