VMWareمجازی سازی

لاگ فایل های مهم ESXi و نحوه دسترسی به آن ها در محیط خط فرمان

Log File ها از مهم ترین ابزارهای عیب یابی هستند. در این راهنما این موضوع شرح داده می شود که لاگ های مهم ESXi در کجا ذخیره می شوند و مهم ترین آن ها کدامند؟ لازم به ذکر است که در راهنمای پیش رو ، روش دست یابی به لاگ فایل های ESXi از طریق محیط Command Prompt آموزش داده خواهد شد. در آینده راهنمای جداگانه ای برای آموزش روش مشاهده Log File ها از طریق VMware Web Client نیز در وب سایت تک تیک منتشر می شود.

دسترسی به Log File ها در ESXi

در ESXi بیشتر Log File ها در مسیر /var/log قرار دارند. بنابراین با استفاده از دستور cd می توانیم در محیط خط فرمان وارد این مسیر شویم.

دسترسی به Log File ها در ESXi

همان طور که در تصویر مشاهده می شود محتویات این دایرکتوری با دستور ls قابل نمایش است. اما همه این فایل ها برای لاگ خوانی به یک اندازه مهم نیستند.

روش باز کردن ، مشاهده و خواندن و ویرایش این فایل ها در لینوکس را به صورت ویدیویی در این لینک ببینید : https://youtu.be/YyskKb9Vetw

در ادامه ما مهم ترین آن ها را به شما توضیح خواهیم داد.

فایل لاگ fdm.log

از نظر من که علاقه زیادی به مطالعه روش های HA یا High Availability و تحمل خطا یا FT دارم ، مهم ترین فایل لاگ در این بخش fdm.log می باشد. FDM در نام این فایل سرنام واژه های Fault Domain Manager است. این فایل جهت عیب یابی مشکلات HA کاربرد فراونی دارد.

فایل Hostd

مهم ترین فایل بعدی از نظر درجه اهمیت ، لاگ فایل hostd.log می باشد. Hostd.log تمام اقداماتی را که از طریق vSphere و Web Client بر روی هاست صورت می پذیرد در خود ثبت می کند!

آماده سازی دیسک در Windows Server 2016

فایل vmkernel.log

اگر مشکلی در شبکه زیرساخت مجازی شما وجود دارد و شما گیج شده اید ، به اولین فایلی که می بایست مراجعه کنید ، همین فایل vmkernel.log است. تمام اتفاقاتی که در vmkernel هاست ESXi شما روی می دهد در این فایل ذخیره می شوند.

فایل vpxa.log

و در انتها آخرین فایلی که در این راهنما به شما معرفی می نماییم ، لاگ فایل vpxa.log است. همان طور که می دانید vpxa همان vCenter Server Agent Process است. تمام تغییراتی که از سوی vCenter بر روی هاست شما اعمال می شود در این فایل ذخیره می شوند.

در آموزش های آینده تک تیک لاگ فایل های مهم عیب یابی ماشین های مجازی را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

جهت دسترسی به بانک سوالات آزمون های VMware ، سیسکو و مایکروسافت ، عضو کانال تلگرامی WearebiTs شوید.

دوره ویدیویی کامل و رایگان آموزش مجازی سازی :

این دوره بر اساس طرح درس رسمی شرکت VMware به نام Virtualization 101 و با استفاده از آزمایشگاه مجازی رسمی VMware Hands on Labs آموزش داده شده است. این یک دوره زنده است که به تدریج به روز رسانی می شود و همه پرسش های شما نیز در قسمت کامنت ویدیو ها به رایگان پاسخ داده خواهند شد.

جلسه اول – آشنایی با آزمایشگاه مجازی و رایگان VMware : https://youtu.be/K6WFAc9ZRDI

جلسه دوم – مجازی سازی چیست؟ : https://youtu.be/5c_xngkdl2E

جلسه سوم – فواید مجازی سازی : https://youtu.be/l-Gr9NEPOyI

جلسه ۴ – نصب ESXi 7.0 : https://youtu.be/Wk3lu9OGslU

جلسه ۵ – مروری بر VMware Host Client و امکانات آن :

در این ویدیو تفاوت VMware Host Client با VMware Web Client توضیح داده شده است و همچنین منوی های مختلف شامل منوی مدیریت و مانیتورینگ در VMware Host Client توضیح داده شده است.
از دیگر مباحث توضیح داده شده :
تنظیم NTP Server
فعال کردن سرویس ها از جمله SSH
نحوه دانلود Support Bundle
و در نهایت محل ذخیره‌سازی لاگ های ESXi 7.0

روش نصب آخرین بسته بروزرسانی ESXI

https://youtu.be/Iurgni9lpg4

جلسه ۶ – وی سنتر چیست و مدل های نصب وی سنتر کدامند؟

در این ویدیو به مزایای استفاده از وی سنتر در زیرساخت مجازی پرداخته ایم درباره HA یا High Availability توضیحاتی را ارائه کرده ایم همچنین مدل های پیاده سازی از جمله Embeded and Cenrtalized را به طور کامل شرح داده ایم برای فهم دقیق همه این موارد نیاز به تسلط به مفهوم PSC است که به دقیق ترین حالت ممکن توضیح داده شده است:

https://youtu.be/TWaOItpeH30

جلسه ۷ – سینگل ساین آن یا SSO یا Single Sign On در وی ام ور چیست و راه های پیاده سازی آن در وی سنتر به صورت مقدماتی:

(در ویدیو های آینده به صورت پیشرفته نیز توضیح داده خواهد شد)

https://youtu.be/9PF6QhC2ao0

جهت دسترسی و اطلاع از ویدیو های جدید این دوره ، کانال یوتیوب را Subscribe کنید.

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest

3 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ناشناس
ناشناس
2 سال پیش

چجوری

ناشناس
ناشناس
2 سال پیش

ممنون اما ببخشید وری این فایل هارو بببینیم ؟

دکمه بازگشت به بالا