CCNA Routing & Switchingسیسکو

EtherChannel در تجهیزات سیسکو

پیش از این در دو مقاله “ NIC Teaming در ویندوز سرور ” و ” ایجاد NIC Teaming در ویندوز سرور” درباره یکی از قابلیت های بسیار جالب و کاربردی در ویندوزهای سرور مایکروسافتی صحبت کرده بودیم. بیشتر کمپانی های دیگر نیز در حوزه سیستم عامل ها ، پلت فرم ها و تجهیزات شبکه های Enterprise در محصولات خودشان ، قابلیت هایی شبیه NIC Teaming را گنجانده اند. اگر چه اصولا مقایسه NIC Teaming در سیستم عامل ویندوز با EtherChannel در سوئیچ های سیسکو تا حدودی اشتباه است ، اما در تمامیت موضوع این تکنولوژی ها شباهت هایی با یکدیگر دارند و شما می توانید برای مثال یک سرور ویندوزی را که قابلیت NIC Teaming بر روی کارت شبکه های آن فعال شده است را ، جهت افزایش Performance به یک سوئیچ سیسکو با قابلیت EtherChannel متصل نمایید. در این مقاله ، تک تیک توضیح خواهد داد که EtherChannel در سوئیچ های سیسکو چه کاری انجام می دهد و چگونه کار می کند. دقت داشته باشید که EtherChannel یک مبحث بسیار گسترده است و در این مقاله تمام آن چه که در مورد EtherChannel نیاز است بدانید پوشش داده نشده است. اما حتما در آینده با مقاله های دیگر تکمیل تر خواهد شد.

EtherChannel در تجهیزات سیسکو

فرآیندی که در طی آن چند پورت در یک سوئیچ اترنت برای دسترسی به پهنای باند بالاتر مجتمع می شوند با نام EtherChannel یا Link Aggregation شناخته می شود.

این قابلیت نه تنها برای اتصال سوئیچ به دستگاه ها و سایر تجهیزات کاربرد دارد ، بلکه به خصوص در دیتاسنتر ها و شبکه هایی با معماری NGN نیز جهت اتصال سوئیچ های Distribution به یک دیگر از آن استفاده می شود.

تغییر پروتکل Encapsulation در پورت سریال روترهای سیسکو

اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به Ether Channel داشته باشیم ، باید گفت که Spanning-tree با EtherChannel مانند یک پورت منطقی سوئیچ رفتار می کند. به همین دلیل با وجود اینکه در عمل با راه اندازی چنین مکانیزمی باید شاهد Loop باشیم ، اما Spanning-tree از بروز این Loop نیز جلوگیری می کند. در تصویر زیر این موضوع به روشنی توضیح داده شده است.

EtherChannel در تجهیزات سیسکو

EtherChannel در سیسکو چگونه رفتار می کند؟

یکی از پرسش هایی که برای دانشجویان در اولین مواجهه با اترچنل رخ می دهد این است که اگر پس از راه اندازی آن یکی از پورت های فیزیکی عضو EtherChannel از کار افتاد چه رخ خواهد داد؟ در پاسخ باید گفت که یکی از سودمندی های دیگر اترچنل ایجاد High Availability است. به این معنا که با از کار افتادن یکی از پورت های فیزیکی کل پورت منطقی از سرویس خارج نخواهد شد. بلکه با پهنای باند کم تر به کار ادامه خواهد داد. جالب تر اینکه در زمانی که پورت فیزیکی مذکور دوباره فعال شود ، آن گاه بدون نیاز به هیچ عمل خاصی از سوی مدیر شبکه یا اپراتور سوئیچ ، اترچنل دوباره از تمام پهنای باند استفاده خواهد کرد.

جهت اجتماع چند پورت فیزیکی با یکدیگر نیاز است که از دستور channel-group بهره ببرید و یک پورت منطقی ایجاد نمایید که به آن port-channel گفته می شود. Port-channel هم می تواند از نوع Access و هم از نوع Trunk باشد. این امکان وجود دارد که در سوئیچ های Catalyst سیسکو تا هشت پورت با سرعت یکسان را عضو یک port-channel نمایید. همچنین یک سوئیچ می تواند چندین port-channel داشته باشد که هر port-channel اعضای خود را خواهد داشت.

توقف ارسال پیام های Keepalive بین دو اینترفیس سریال در روترهای سیسکو

در مقاله بعدی از این سری آموزشی شما را با پروتکل های EtherChannel یعنی PAgP و LACP آشنا خواهیم کرد و در انتها مفهوم STP/EtherChannel Cost به طور دقیق توضیح داده خواهد شد.

 

۳ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا