CCNA Routing & Switchingسیسکو

پیکربندی Clock Rate و پهنای باند پورت سریال در روترهای سیسکو

به عنوان یک تکنسین در سطح CCNA گاهی نیاز دارید به دلایل مختلف ، Clock Rate و پهنای باند پورت های سریال در روترهای سیسکو سازمان را تغییر دهید. در این راهنما نحوه انجام این کار توضیح داده شده است. همچنین در پایان راهنما ، لینک آموزش تصویری این مقاله در یوتیوب و آپارات قرار داده شده است.

پیکربندی Clock Rate پورت سریال در روترهای سیسکو

ابتدا با دستور enable وارد وضعیت Privileged exec و سپس Configure Terminal شوید. اکنون اینترفیس مورد نظرتان را انتخاب نمایید. برای مثال در تصویر زیر ما قصد داشته ایم که اینترفیس سریال شماره ۰/۰/۰ را پیکربندی نماییم. بنابراین دستور interface serial0/0/0/ را جهت انتخاب آن ارسال کرده ایم. حال جهت تغییر Clock Rate تنها کافی ست که میزان مورد نظرمان را بر اساس bit per second مشخص نماییم. برای مثال ما قصد داریم مقدار آن را برابر ۲۵۶۰۰۰ بیت در ثانیه تعیین کنیم.

بعد از هر تغییر در روترهای سیسکو بهتر این است که صحت تغییرات صورت پذیرفته را با دستورات نمایش اطلاعات بررسی نماییم. در اینجا دستور مناسب برای مشاهده میزان Clock Rate دستور show controllers می باشد که نحوه استفاده از آن و خروجی آن در تصویر زیر مشخص است :

پیکربندی نرخ کلاک و پهنای باند در پورت سریال روترهای سیسکو

البته کامند show controllers اطلاعات زیادی را در اختیار ما می گذارد که از مهم ترین آن ها که در خروجی بالا نیز مشاهده می شود ، تشخیص پورت DCE است.

دستور دیگری که برای مشاهده اطلاعات پورت های سریال وجود دارد کامند show interfaces می باشد که خروجی آن را در در زیر مشاهده می نمایید.

پیکربندی SNMPv2 در تجهیزات سیسکو

مطابق تصویر Bandwidth یا پهنای باند پورت سریال ۰/۰/۰ در روتر ما برابر مقدار پیش فرض ۱۵۴۴ کیلوبیت در ثانیه است که ما قصد داریم آن را تا ۲۵۶ کیلوبیت در ثانیه کاهش دهیم.

پیکربندی پهنای باند پورت سریال در روترهای سیسکو

نکته مهم اینکه بر خلاف Clock Rate که با واحد بیت بر ثانیه اندازه گیری می شد ، پهنای باند پورت سریال بر حسب کیلوبیت بر ثانیه محاسبه می گردد. بنابراین در هنگام اجرای دستور باید آن را بر مبنای این واحد ، وارد نماییم.

پیکربندی نرخ کلاک و پهنای باند در پورت سریال روترهای سیسکو

بنابراین مانند آن چه که در تصویر بالا مشاهده می کنید ، پهنای باند با دستور Bandwidth برابر ۲۵۶    کیلوبیت بر ثانیه قرار داده شد.

در پایان می توانید دوباره با دستور show interfaces مقدار پهنای باند را بررسی نمایید.

پیکربندی نرخ کلاک و پهنای باند در پورت سریال روترهای سیسکو

البته به عنوان خروجی show interfaces اطلاعات دیگری مانند میزان MTU پورت سریال ، وضعیت لایه ۱ و ۲ ، آدرس آی پی و میزان ورود و خروج اطلاعات : rxload و txload نیز قابل مشاهده است.

در صورتی که مایل به مشاهده این پیکربندی به صورت ویدیو هستید می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید :

لینک یوتیوب نحوه پیکربندی Clock Rate و پهنای باند پورت های سریال با کیفیت بالا ???

لینک آپارات نحوه پیکربندی Clock Rate و پهنای باند پورت های سریال با کیفیت پایین

همچنین برای دستیابی یه بانک سوالات سیسکو به صورت رایگان و روزانه می توانید به کانال تلگرامی در این لینک مراجعه کنید. ?

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest

0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا