MTCNAمیکروتیک

مفهوم MIR و CIR در QoS – پیش نیاز راه اندازی صف در میکروتیک و سیسکو

مفاهیم MIR و CIR از مهم ترین پارامترهای مطرح در مبحث QoS هستند. با این وجود نه در وب فارسی و نه در وب انگلیسی منابع جامعی در این خصوص وجود ندارد. دلیل آن هم این است که وندورهای مختلف مانند میکروتیک ، سیسکو و … نام های متفاوتی را به جای MIR و CIR استفاده می کنند. در این مقاله ابتدا این دو معیار را تعریف خواهیم کرد و سپس توضیح می دهیم که هر کدام از آن ها به چه صورت در QoS استفاده می شوند. در آینده نیز به طور دقیق نحوه استفاده از آن ها را در قالب یک سناریو میکروتیک شرح خواهیم داد.

CIR یا Committed Information Rate

مقدار CIR یا Committed Information Rate ، اندازه پهنای باند تضمین شده ای است که برای شما در نظر گرفته شده است. مهم نیست که شما در حال استفاده از یک Bandwidth Pool به صورت مشترک با سایر مشتریان ( مشترکان ) باشید. این مقدار هر چه که باشد ، سرویس دهنده به شما تضمین و گارانتی می دهد که آن را تامین می کند. حتی در شرایطی که لینک بسیار شلوغ است. همان طور که گفته شد CIR نه فقط در دیوایس های میکروتیک و سیسکو ، بلکه به طور کل در تمام دستگاه هایی که امکان QoS را فراهم می کنند وجود دارد و به خصوص کاربرد آن در ارتباطات ماهواره ای بسیار زیاد است. CIR را در RouterOS های میکروتیک در مبحث Queue به نام Limit at می شناسیم که در تصویر زیر محل آن را در Webfig میکروتیک مشاهده می نمایید :

CIR یا Limit at در میکروتیک MIR یا Max Limit در میکروتیک

در داکیومنت های شرکت سیسکو نیز ممکن است CIR را با نام Guarantee Rate مشاهده نمایید.

MIR یا Maximum Information Rate

MIR که آن را با نام BIR یا Burst Information Rate نیز می شناسیم بیشترین مقدار پهنای باندی است که در صورت خالی بودن لینک می تواند به شما اختصاص یابد. به بیان دیگر ، می دانیم که بسیاری از ISP ها در ایران و سایر نقاط جهان پهنای باند اشتراکی می فروشند. در قرارد هایی که با این سرویس دهنده ها منعقد می شود به طور معمول مقدار CIR و MIR قید می شود. MIR کل پهنای باندی است که بین تمام مشترکان ( مشتریان ) یک لینک از سوی سرویس دهنده به اشتراک گذاشته شده است.

لازم به ذکر است که مقدار پهنای باندی که ISP ها در پیام های بازرگانی شان تبلیغ می کنند MIR است ، نه CIR ! سرویس دهنده ها می توانند تعیین کنند که در صورت آزاد بودن پهنای باند لینک بیشتر از مقدار CIR ، تا چه میزان از مقدار کل پهنای باند اشتراکی می تواند به یک مشترک خاص اختصاص داده شود. این مورد کیفیت سرویس را بسیار افزایش می دهد و گاهی مشتری از پهنای باندی برخوردار خواهد بود که برای آن هزینه ای پرداخت نکرده است و در نتیجه باعث افزایش رضایت می شود.

نکته : در واقعیت این بسیار نادر است که اگر مقدار MIR را به صورت Unlimited تنظیم نمایید ، حتی در صورتی که هیچ مشترک دیگری به صورت هم زمان از لینک استفاده نمی کند ، بتوانید به تمام پهنای باند یک لینک دست پیدا کنید. در بیشتر مواقع اگر چنین حالتی رخ دهد شما به ۵۰ تا ۹۰ درصد کل پهنای باند دست خواهید یافت. در صورتی که این مقدار برای شما کافی نیست ، بایستی با هزینه بیشتر مقدار CIR بیشتری را از سرویس دهنده دریافت نمایید.

MIR در RouterOS های میکروتیک با نام Max Limit شناخته می شود که آن را در تصویر زیر از محیط Webfig مشاهده می کنید :

MIR یا Max Limit در میکروتیکMIR در سیسکو گاهی با نام Maximum Rate نیز شناخته می شود.

جهت دانلود خبرنامه شماره ۹۳ رسمی میکروتیک به این لینک در تلگرام مراجعه نمایید. ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا