لینوکس

استفاده از دستور free جهت نمایش مقدار مصرف شده از حافظه در لینوکس

در این مقاله نگاهی به یک روش بررسی مقدار حافظه مصرف شده در سیستم عامل های لینوکس خواهیم داشت. منظور از حافظه در بیشتر داکیومنت ها مجموع RAM و Swap است. بسیار پیش می آید که لازم باشد مقدار مصرف حافظه کلی و مقدار مصرف حافظه به ازای هر پروسس را در لینوکس بررسی نماییم. برای مثال اگر شما یک وب سایت را بر روی سیستم عامل لینوکس تان میزبانی می کنید ، در صورتی که از مقدار مصرف حافظه آن اطلاع نداشته باشید ، ممکن است Memory پر شود و همین موضوع باعث کندی شدید وب سایت گردد.

دستور free در لینوکس

رایج ترین و راحت ترین راه بررسی وضعیت حافظه در لینوکس استفاده از دستور free است. در تصویر زیر یک مثال از نتیجه نمایش داده شده توسط این دستور با آپشن –m که جهت نمایش نتیجه بر حسب مگابایت مورد استفاده قرار می گیرد را مشاهده می کنید :

دستور free در لینوکس

همان طور که در ستون total مشاهده می نمایید ، مقدار RAM ای که در اختیار سیستم قرار دارد برابر با ۷۹۷۶ مگابایت می باشد. در انتهای این ستون مقدار Swap نیز ذکر شده است که در این مثال ۱۹۵۱ مگابایت است. در ستون used مقدار مصرف شده از کل حافظه نشان داده شده است. در این مثال ۶۴۵۹ مگابایت از RAM اشغال شده است. به دلیل اینکه RAM همچنان فضای خالی دارد ، بنابراین مقدار مصرف شده از فضای Swap برابر صفر است.

واضح است که در ستون free حاصل تفریق total از used را مشاهده می کنید.

راه اندازی Jitsi‎ بر روی سرور اوبونتو به همراه ویدیو

همان طور که می دانید سیستم عامل لینوکس جهت بهره وری بیش تر Cache و بافر استفاده می کند. خوشبختانه در خروجی دستور free –m مقدار این موارد نیز به روشنی نمایش داده می شود.

۱ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا