VMWareمجازی سازی

کاربردهای پیشرفته Ping در VMware ESXCLI جهت عیب یابی

همه ما با ابزار Ping آشنا هستیم. این ابزار که در تمام سیستم عامل ها تعبیه می شود ، با استفاده از پروتکل ICMP می تواند به ما در عیب یابی اولیه مشکلات مربوط به شبکه کمک کند. در این آموزش در قالب سناریوهای بسیار کوچک ، شما را با برخی از ویژگی های پیشرفته Ping آشنا خواهیم کرد.

اگر ESXi به vCenter اضافه نمی شود

پیش از این همکار عزیزم علی کارآگاه در مقاله آموزش افزودن ESXi به vCenter مراحل انجام این کار به خوبی آموزش داده است. حال فرض کنید که شما مطابق با این آموزش سعی در انجام این کار دارید ، اما با خطای عدم ارتباط vCenter و ESXi رو به رو می شوید. در این صورت اولین گام پیشنهادی ما این است که از طریق SSH به ESXCLI در هاست ESXi متصل شوید و برقراری ارتباط شبکه بین ESXi و vCenter را با دستور Ping بررسی کنید. همان طور که در سایر سیستم عامل ها عمل می کنید در ESXi نیز Syntax دستور Ping مشابه است و کافی ست که پس از دستور پینگ آدرس وی سنتر را به صورت FQDN بنویسید. برای مثال در تصویر زیر vCenter ای که FQDN آن برابر با vc.lab.local است ، پینگ شده است.

پینگ در وی ام ویر ESXi

در صورتی که Ping سرور vCenter از این طریق امکان پذیر نباشد ، دو احتمال کلی وجود خواهد داشت. احتمال اول اینکه ارتباط شبکه ای با vCenter وجود ندارد. اما اگر از وجود ارتباط شبکه بین هاست ESXi و vCenter مطمئن باشید ، در این صورت ممکن است پیکربندی DNS به درستی صورت نپذیرفته باشد و در نتیجه نام vCenter به آدرس آی پی Resolve نمی شود. لازم به ذکر است که در صورتی که IP وی سنتر را می دانید می توانید جهت حصول اطمینان از تنظیمات صحیح DNS ، پینگ را با آدرس آی پی به جای FQDN تکرار نمایید.

ساخت نسخه پرتابل برنامه های نصب شده بر روی سیستم با استفاده از VMware ThinApp

چطور وضعیت Jumbo Frame را در VMware بررسی کنیم؟

می دانیم که Jumbo Frame ها بار پردازشی ناشی از انتقال دیتا را کاهش می دهند. شما می توانید با دستور پینگ از فعال یا غیر فعال بودن آن در VMware مطلع شوید. Jumbo Frame در VMware از طریق تغییر MTU در VMkerbel network interface صورت می پذیرد.

جهت اطلاع از وضعیت Jumbo Frame ها کافی ست ، بعد از دستور Ping و قبل از تایپ آی پی یا FQDN مقصد با استفاده از آپشن –s اندازه Packet ای که توسط ICMP ارسال می شود را مشخص کنیم.

ping –s 9000 vc.techtik.com

برای مثال در اینجا اندازه Packet برابر با ۹۰۰۰ بایت خواهد بود.

دستور ping از طریق کدام اینترفیس عمل می کند؟

امروزه به دلایل مختلف در کم تر سازمانی با سرور هایی مواجه خواهیم بود که تنها از یک کارت شبکه بهره ببرند. یکی از مشکلات ما در زمان اجرای دستور ping این است که ممکن است مایل باشیم پکت های ICMP دقیقا از همان اینترفیسی که مد نظر ما است خارج شوند. در این صورت باید به طریقی Interface مورد نظرمان را در دستور پینگ مشخص نماییم. از جمله موارد کاربرد دقیق این نوع دستور Ping در زمانی ست که هر دو Interface در یک ساب نت قرار داشته باشند ، در نتیجه مطابق جدول Route درخواست پینگ همیشه تنها از یک اینترفیس ارسال می گردد. برای تعیین interface می توانید از سوئیچ –I استفاده نمایید. دقت داشته باشید که بعد از این سوئیچ نام اینترفیس می آید. برای مثال : vmk0

نصب VIB بر روی هاست VMware ESXi

همچنین نکته مهم دیگر اینکه حرف i باید به صورت Capital ( بزرگ ) تایپ شود. ( با نگه داشتن کلید Shift )

 

 

 

۴ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا