تازه های تکنولوژیتکنولوژی

Geofencing چیست؟

چندی پیش بعد از به روزرسانی هیجان انگیز تلگرام مطلبی تحت عنوان ” کولاک تلگرام در نسخه ۳.۱۵ ” را در وب سایت TechTik منتشر ساختیم. در این خبر مزایای پیوستن تلگرام به محصول مشهور IFTTT را بررسی کردیم. یکی از Applet های IFTTT این امکان را به شما می دهد که بتوانید در صورت استفاده از سرویس شرکت معروف Automatic در آمریکا ، زمانی که به سوپر مارکت نزدیک منزل تان وارد می شوید به صورت اتوماتیک به اعضای یک گروه تلگرامی پیغام خاصی بفرستد. این پیام می توانید چیزی شبیه این باشد ” سلام به همه … چیزی کم نداریم که از سوپر مارکت بخرم ؟ ” اگرچه ظاهرا ساخت حساب کاربری در سرویس Automatic برای ایرانی ها تحریم شده است ، اما از این دست امکانات مربوط به مکان جغرافیایی در IFTTT فراوان است.

با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۷ مطابق روال هر سال ، آینده پژوهان در حال پیش بینی تاپیک ها و تکنولوژی های داغ سال میلادی آینده هستند. یکی از این موضوعات Geofencing است. مثالی که درباره خدمات مربوط به مکان جغرافیایی در سرویس IFTTT بیان شد ، یکی از کاربردهای جالب این فناوری است.

Geo-fencing عبارت است از ویژگی خاصی در یک نرم افزار که با استفاده از GPS یا سیستم موقعیت یاب جهانی و RFID یا Radio Frequency Identification مرزهای جغرافیایی را برای کاربردهای خاص تعیین می نماید. با Geofencing شرط ورود یا خروج از یک منطقه جغرافیایی را برای یک دستگاه خاص تعریف می نماییم. در این صورت زمانی که دستگاه از محدوده مورد نظر خارج شود یا به آن وارد گردد ، برنامه یک پیغام هشدار را صادر می  کند.

کوتاه ، درباره پلسک Plesk

بسیاری از این نوع برنامه ها برای تعیین محدوده جغرافیایی از سرویس Google Earth استفاده می کنند. برخی طوری ساخته شده اند که بتوان با استفاده از طول و عرض جغرافیایی محدوده مورد نظر را در آن ها تعیین نمود. دسته دیگر نیز با استفاده از نقشه هایی که خودمان تولید می کنیم یا دیگر نقشه های آنلاین این کار را انجام می دهند.

خدمات Geofencing در دو نوع Active و Passive وجود دارد. در نوع Active ، نیاز است که نرم افزار  حتما بر روی دستگاه اجرا شده باشد. یا اینکه سرویس موقعیت یاب دستگاه همواره روشن باشد. اما Passive Geo-fence بدون تکیه بر روی وجود GPS و سایر سیستم های موقعیت یاب ، با ارتباط Wi-Fi و شبکه های دیتای سلولی ، می تواند مرزهای مجاز را برای دستگاه پایش نماید.

geofencing

برخی از کاربردهای Geo-fencing :

  • مدیریت ناوگان حمل و نقل : تکنولوژی Geo-fencing باعث می شود در زمانی که یک راننده سرویس حمل و نقل از مسیر تعریف شده و مجاز خارج می گردد ، موضوع را اطلاع دهد.
  • کارت های هوشمند هر کارمند ، در زمانی که پرسنل وارد بخش هایی از سازمان که نبایستی به آنجا بروند شود ، این موضوع را به واحد انتظامات سازمان اطلاع رسانی می کند. قابل پیاده سازی از طریق RFID می باشد.
  • مارکتینگ : می توانید برای مشتریانی که از Application مربوط به خدمات سازمان شما استفاده می کنند ، در زمان ورود به منطقه جغرافیایی مشخص کوپن تخفیف ارسال نمایید.
  • مدیریت دارایی : فرض کنید در سازمان شما کارمندان بخش فروش از iPad استفاده می کنند. شما خواهید توانست که iPad ها را طوری تنظیم نمایید که در محیط خارج از سازمان کار نکنند یا وارد حالت Restricted شوند.
  • خانه های هوشمند : فرض کنید با استفاده از خدمات هوشمند سازی منازل می توانید دستگاه تان را طوری تنظیم نمایید که در زمان خروج از محدوده خانه ، سیستم به صورت خودکار دمای تجهیزات گرما زا را کاهش دهد. این کار برای مدیریت مصرف انرژی نیز بسیار مفید است.
همه چیز درباره فایل function.php در وردپرس

کاربرد این فناوری بسیار گسترده است. با وجود این که زمان زیادی از تولد این تکنولوژی می گذرد ،، اما به نظر آینده پژوهان در سال ۲۰۱۷ این یکی از فناوری هایی خواهد بود که استفاده از آن به شدت رشد می کند. نظر شما درباره Geo-fencing چیست ؟ آیا شما تاکنون از چنین امکانی بهره برده اید ؟ به نظر شما چه کاربردهای دیگری می توان برای این فناوری متصور شد؟ خوشحال می شویم نظر های خود را درباره این موضوع در قسمت نظرات با دیگر خواننده های تک تیک در میان بگذارید.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا